اخبار استان ها

راه‌اندازی «شهرک معدنی» با همکاری وزارت صمت و جهاد دانشگاهی

راه‌اندازی «شهرک معدنی» با همکاری وزارت صمت و جهاد دانشگاهی
پایگاه خبری معدن نیوز - رییس جهاد دانشگاهی از راه‌اندازی «شهرک معدنی» خبر داد و گفت: موافقت ایجاد این شهرک انجام شده و دستور آن را هم معاون اول رییس جمهور صادر کرده است. رایزنی‌هایی نیز با وزارت صمت صورت گرفته تا این برنامه هرچه زودتر وارد فاز عملیاتی شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز - رییس جهاد دانشگاهی از راه‌اندازی «شهرک معدنی» خبر داد و گفت: موافقت ایجاد این شهرک انجام شده و دستور آن را هم معاون اول رییس جمهور صادر کرده است. رایزنی‌هایی نیز با وزارت صمت صورت گرفته تا این برنامه هرچه زودتر وارد فاز عملیاتی شود.

حسن مسلمی نائینی این شهرک را اولین شهرک معدنی کشور با هدف توسعه تکنولوژی های غنی سازی ذخایر هماتیت (شادنج) عنوان کرد و در مورد لزوم و ضرورت راه اندازی این شهرک معدنی توضیح داد: در این شهرک قرار است با بهره‌مندی از توان علمی جهادگران جهاد دانشگاهی «مگنتیت» به «هماتیت» که ماده مورد نیاز صنایع فولاد کشور است، تبدیل شده و در اختیار این صنایع قرار گیرد.

مگنتیت با فرمول شیمیایی (Fe۲O۳) از مجموعه کانی هاست برای تولید رنگ‌های اسیدی بکار می رود و برای اینکه بتوان از آن در صنایع فولاد استفاده کرد، ابتدا باید به هماتیت تبدیل شود.

این سنگ سال هاست که در صنایع معدن و فولاد کشور وارد شده است و از آن استفاده می شود زیرا خاصیت مغناطیسی خوبی دارد و روش‌های فرآوری آن نیز سهل‌الوصول است.

وی راه اندازی این شهرک را در راستای سیاست های کلان دولت برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی دانست و گفت: دولت از طرح و ایده‌های خلاقانه‌ای که جلوی خام‌فروشی و اتکا به خارج از کشور را بگیرد، حمایت می‌کند.

مسلمی افزود: کشور ما دارای معادن بزرگ مگنتیت است. در استان هرمزگان ظرفیت تولید بیش از ۵۰ میلیون مگنتیت را داریم که اگر به هماتیت تبدیل شوند، نیاز شرکت های فولاد کشور برطرف می شود.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: شرکت های صنایع فولاد به هماتیت نیاز دارند و جهاد دانشگاهی توان علمی تولید این ماده را از مگنتیت دارد.

مسلمی گفت: این پروژه یکی از سه پروژه کلان جهاد دانشگاهی است که قرار است با حمایت دولت اجرایی شود. پس از ارائه و بررسی پروژه‌ها مقرر شد با تکمیل طرح‌ها، زمینه لازم برای اجرای پایلوت و آغاز فرایندهای اجرایی فراهم شود.

وی اظهار داشت: پس از پایان عملیات اجرایی راه اندازی این شهرک، پیش بینی می شود سالانه حدود سه میلیون تن خوراک برای کارخانه‌های فولاد کشور فراهم شود.

وی در مورد مکان تاسیس این شهرک نیز گفت: مکان این شهرک هنوز مشخص نیست اما معادن مگنتیت کشور، بیشتر در استان هرمزگان هستند؛ بنابراین این شهرک نیز باید در آنجا دایر شود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد