سنگ آهن و ذغال سنگ

انجمن زغال سنگ خطاب به وزیر صمت:

کاهش تولید زغال‌سنگ به دلیل غیر اقتصادی شدن معادن

کاهش تولید زغال‌سنگ به دلیل غیر اقتصادی شدن معادن
پایگاه خبری معدن نیوز -انجمن زغال‌سنگ ایران طی نامه‌ای به عباس علی آبادی وزیر صمت از کاهش تولید زغال‌سنگ به دلیل غیر اقتصادی شدن معادن و افزایش واردات با قیمت ۳ برابر داخلی خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -انجمن زغال‌سنگ ایران طی نامه‌ای به عباس علی آبادی وزیر صمت از کاهش تولید زغال‌سنگ به دلیل غیر اقتصادی شدن معادن و افزایش واردات با قیمت ۳ برابر داخلی خبر داد. 

در متن نامه آمده است:

همانگونه که مستحضرید کاهش روند تولید زغال‌سنگ به نفع واردات شتاب گرفته است. مصرف کنسانتره زغال‌سنگ کشور سالیانه ۳/۶ میلیون تن است که با توجه به آمار فوق علیرغم داشتن ذخایر چندین میلیارد تنی بیش از ۵۰ درصد زغال‌سنگ از محل واردات تامین می‌شود. متوسط قیمت زغال‌سنگ داخلی در سال گذشته حدود ۵۲ میلیون ریال و قیمت تمام شده زغال‌سنگ وارداتی ۱۶۰ میلیون ریال بوده است که این اختلاف قیمت فاحش هیچگونه ارتباطی با
کیفیت زغال‌سنگ ندارد.

در ابتدای تشکیل دولت جدید، مقام عالی ریاست جمهوری با حضور در معادن زغال‌سنگ طبس رسما اعلام نمودند که با توسعه معادن، زغالسنگ مورد نیاز کل کشور از محل معادن داخلی تامین و واردات زغال‌سنگ قطع خواهد شد اما در این سال‌ها به دلیل سیاستگذاری‌های غیر منطقی تولید داخلی کاهش یافته و واردات با قیمت نجومی افزایش یافته است.

در سال گذشته مکاتبات متعددی در خصوص مشکلات حوزه زغالسنگ با جنابعالی داشتیم و حتی اعلام آمادگی نمودیم در صورت واقعی شدن قیمت با توجه به هزینه‌های تولید به سمت خودکفایی حرکت کنیم اما متاسفانه هیچگونه پاسخی دریافت نگردید و حتی در مورد واردات تجهیزات ایمنی معادن زغالسنگ هم  که نیاز به ارز ناچیزی داشت هیچگونه اقدامی صورت نگرفت و در شرایطی که معادن وارد زیان شده بودند حقوق دولتی معادن افزایش غیر متعارف حد اقل ۵۰ درصدی داشت.

در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰ میلیون دلار زغالسنگ و مشتقات آن وارد کشور شده است، با عنایت به موارد فوق الذکر، انجمن زغالسنگ ایران به عنوان تنها نماینده معدنکاران این حوزه تقاضا دارد وزارت صمت به صورت رسمی سیاست‌های حوزه زغالسنگ را مشخص نماید که آیا به سیاست واردات با قیمت ۳ برابری قیمت داخلی ادامه خواهد داد و یا حاضر است جهت اقتصادی شدن تولید معادن زغالسنگ گام عملی بردارد تا فعالین این حوزه بر اساس این سیاست‌ها بتوانند برنامه ریزی دقیق داشته باشند.

خواهشمند است دستور فرمائید از نتیجه این تشکل را مطلع نمایند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد