گفتگو، یادداشت و نشست خبری

رییس ساتبا در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز مطرح کرد؛

لزوم حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

لزوم حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر
پایگاه خبری معدن نیوز -در دنیا اکنون به مسئله حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر توجه ویژه‌ای می‌شود به خصوص پس از آنکه اهداف انتشار کربن صفر در سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ بیش از هر زمان دیگری سرعت گرفته است. به عنوان مثال ساسول، بزرگ‌ترین تولیدکننده سوخت و مواد شیمیایی از زغال‌سنگ و گاز جهان، در تلاش است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -در دنیا اکنون به مسئله حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر توجه ویژه‌ای می‌شود به خصوص پس از آنکه اهداف انتشار کربن صفر در سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ بیش از هر زمان دیگری سرعت گرفته است. به عنوان مثال ساسول، بزرگ‌ترین تولیدکننده سوخت و مواد شیمیایی از زغال‌سنگ و گاز جهان، در تلاش است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهد. 

از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز اقدامات مهم و اثرگذاری در این زمینه صورت گرفته که محمود کمانی به عنوان معاون وزیر نیرو و همچنین رئیس ساتبا، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در راس امور قرار داشتند. 

مهندس محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا در گفت‌وگویی با معدن نیوز به تشریح اقدامات و همچنین نکات مهم و اثرگذار در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت. 

کمانی در خصوص اهمیت انرژی برق برای حوزه‌های مختلف از جمله صنعت گفت: موضوع تامین انرژی برق برای حوزه‌های مختلف از جمله صنعت اهمیت خیلی زیادی دارد. نیاز مصرف کشور در پیک تابستان امسال به حدود ۷۳هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید که تقریبا با میزان تولید حدود ۱۲ هزار مگا وات فاصله داشت که خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود. این اختلاف به این دلیل بود که پیش‌بینی می‌شد که با توجه به پیک سال گذشته میزان مصرف به حدود ۷۱ هزار مگاوات برسد ولی به دلیل شرایط آب و هوایی که در کشور حاکم شد میزان مصرف بالاتر رفت. 

کمانی در خصوص تابستان سال آینده و پیش‌بینی افزایش مصرف برق گفت: برای سال آینده پیش‌بینی این گونه است که ۵ درصد به میزان مصرف و نیاز برق کشور اضافه شود و قطعا باید اقداماتی در این خصوص صورت بگیرد. یکی از این اقدامات احداث نیروگاه است. در زمینه احداث نیروگاه برای جبران کسری برق در پیک مصرف توافقی در ابتدای این دولت بین دو وزارتخانه صمت و نیرو انجام شد که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود و بعدا این موضوع تبدیل به قانونی تحت عنوان قانون مانع‌زدایی از صنعت برق شد که ماده ۴ آن صنایع را موظف کرد که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند که در همین قانون پیش‌بینی شده ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر باشد. 

وی در خصوص لزوم حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر گفت: همان‌طور که در حوزه تامین برق ناترازی داریم این ناترازی در حوزه سوخت هم وجود دارد و این موضوع و کمبود ما را به سمت اینکه بیشتر توسعه را به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ببریم سوق می‌دهد. 

وی درخصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: مدلی برای صنایع طراحی شد. صنایع در صورتی که اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند، وزارت نیرو متعهد می‌شود که به میزان برق تولیدی مشمول قطعی نخواهند شد. 

رئیس ساتبا در ادامه گفت: در رابطه با شرکت‌های صنعتی چند مدل در نظر گرفتیم. یک مورد برای صنایع بزرگ که دو تکلیف دارند. ابتدا تکلیف ماده ۱۶ قانون جهش تولید و دیگری ماده ۴ قانون مانع‌زدایی است. برای صنایع بزرگ مدل تهاتری دیده شده است که می‌توانند نیروگاه بزنند و در محل کارخانه برق را تحویل بگیرند که تا زمانی که تهاتر با میزان انرژی یکسان اتفاق می‌افتد مبلغی رد و بدل نمی‌شود. همچنین زمانی که می‌خواهیم میزان مشمولیت برای قطعی در زمان پیک را بررسی کنیم. معادل توان خود که متعلق به خودش است از مشمولیت خارج می‌شود و ۳۰ درصد هم اضافه بر انرژی که تحویل می‌دهد و برق تحویل می‌گیرد که تاکنون حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات پروانه صادر کردیم وکه صنایع خیلی خوب استقبال کرده‌اند. برای نمونه، اگر فردی نیاز به ۱۳ مگاوات داشته باشد ۱۰ مگاوات نیروگاه احداث کند، کافی است. صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه، شرکت ملی مس، گل‌گهر و مجموعه‌های مختلف دیگر اقدام به اخذ پروانه کردند و کمک‌های وزارت نیرو و دولت در این زمینه تاثیر بسزایی داشته است.

در ادامه بیننده گفت‌و‌گوی تصویری معدن‌نیوز با رئیس ساتبا باشید. 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد