فولاد و آهن

رئیس کنترل کیفی نورد گرم فولاد مبارکه اعلام کرد:

ارتقای کیفیت محصولات گرم فولاد مبارکه

ارتقای کیفیت محصولات گرم فولاد مبارکه
پایگاه خبری معدن نیوز -با همکاری گروه کنترل کیفی ناحیه نورد گرم و تلاش کارکنان این ناحیه کیفیت ورق‌های گرم فولاد مبارکه در بخش عیوب سطح (حفره) با کاهش چشمگیر از ۰.۱۱ در خردادماه به صفر در آبان ماه رسیده و به‌طور میانگین طی ده‌ماهه سال ۱۴۰۱ به ۰.۰۶ کاهش یافت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -با همکاری گروه کنترل کیفی ناحیه نورد گرم و تلاش کارکنان این ناحیه کیفیت ورق‌های گرم فولاد مبارکه در بخش عیوب سطح (حفره) با کاهش چشمگیر از 0.11 در خردادماه به صفر در آبان ماه رسیده و به‌طور میانگین طی ده‌ماهه سال 1401 به 0.06 کاهش یافت.

 مسعود مهدیه، رئیس کنترل کیفی نورد گرم، با تأکید بر اینکه تولید محصول باکیفیت همواره جزو خط‌مشی و اهداف کلان فولاد مبارکه در همه نواحی بوده است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پارامترهای کیفی محصولات گرم وضعیت سطح است و عیب حفره ازجمله عیوبی است که کیفیت سطح را پایین می‌آورد و نارضایتی مشتریان را در پی دارد.

وی در تشریح چگونگی ایجاد این عیب روی کلاف‌های گرم خاطرنشان کرد: اثر فرورفتگی روی سطح ورق اصطلاحاً حفره اطلاق می‌شود که سهم اصلی آن ناشی از پینچ رول کلاف‌پیچ‌های (کویلرهای) نورد گرم است. تماس و سایش لبه ورق با سایدگایدهای کلاف‌پیچ باعث جدا شدن پلیسه از لبه ورق می‌شود و نهایتاً این پلیسه به پینچ رول‌ها می‌چسبد و بر سطح ورق حفره ایجاد می‌کند.

به گفته رئیس کنترل کیفی نورد گرم، بازرسی سطح در اکثر موارد به‌صورت چشمی و در برخی موارد حفره ناشی از قفسه‌ها به کمک تجهیز بازرسی اتوماتیک سطح (پارسی‌تک) صورت می‌گیرد. بازرسی کنترل کیفی به‌صورت آنلاین و مشاهده به‌موقع بر روی سطح کلاف به‌صورت چشمی انجام می‌شود. در صورت وجود عیب در کمترین زمان ممکن، مشخصات عیب شامل شدت و موقعیت آن به همکاران تولید اطلاع‌رسانی می‌شود تا اقدامات اصلاحی انجام گردد و از تولید محصول نامنطبق بعدی جلوگیری شود.

وی فعالیت‌های تولید، تعمیرات و فرایند نورد گرم را در جلوگیری از بروز و کاهش این عیب حائز اهمیت دانست و گفت: عامل اصلی کاهش آمار در ماه‌های اخیر، تعویض جنس پینچ رول و صفحات سایشی و رفع مشکلات تجهیزاتی کویلرهای نورد گرم است.

مهدیه در خاتمه سخنان خود ضمن قدردانی از حمایت‌های مدیران کنترل کیفی و ناحیه نورد گرم، و همکاری مجدانه کارکنان کنترل کیفی و خط‌نورد گرم که در ارتقای کیفی محصول سهیم بوده‌اند، بر این نکته تأکید کرد که پیگیری مستمر در این زمینه می‌تواند به تحقق حداکثری اهداف کیفی سازمان منجر گردد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد