سیمان و مصالح

رفع چالش‌های صادرات سیمان خراسان رضوی در گرو شیوه‌نامه جدید

رفع چالش‌های صادرات سیمان خراسان رضوی در گرو شیوه‌نامه جدید
پایگاه خبری معدن نیوز -ربیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شیوه‌نامه حمایت از صادرات در میانه‌های سال آینده اجرایی می‌شود که با این کار همه چالش‌های مربوط به صادرات سیمان از استان برطرف خواهد شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -ربیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شیوه‌نامه حمایت از صادرات در میانه‌های سال آینده اجرایی می‌شود که با این کار همه چالش‌های مربوط به صادرات سیمان از استان برطرف خواهد شد.

محمدعلی امیرفخریان روز پنجشنبه در نشست دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی پیرامون مشکلات مربوط به صادرات سیمان افزود: بر اساس شیوه‌نامه جدید، صادرکنندگان باید درخواست صادرات خود را در سامانه تجارت ثبت و در صورت تایید نسبت به آن اقدام کنند.

وی بیان کرد: پس از ثبت درخواست همه اطلاعات فرد حقیقی و حقوقی از جمله میزان ایفای تعهدهای ارزی آن نمایش داده خواهد شد، در صورتی‌ که فرد حقیقی و حقوقی تعهد ارزی صادرات گذشته خود را انجام نداده باشد، درخواست او تایید نخواهد شد.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از میانه‌های سال آینده و با اجرایی شدن شیوه‌نامه جدید حمایت از صادرات، هر کارت بازرگانی سالانه مجوز ۱۰۰ هزار دلار صادرات دارد و در صورتی‌که رفع تعهد ارزی را انجام دهد، سقف صادرات افزایش پیدا می‌کند.

وی پیشنهاد داد که می‌توان از مسیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نسبت به شتاب در فرآیند اجرایی شدن شیوه‌نامه جدید حمایت از صادرات در خراسان رضوی اقدام کرد.

امیرفخریان در خصوص صادرات سیمان تولیدی خراسان رضوی نیز گفت: در صورتیکه واحد تولیدی برای محصولات صادراتی، دارای پاکت‌ یا بسته بندی متفاوتی باشد؛ افراد حقیقی و حقوقی متقاضی صادرات سیمان، تنها با دریافت مجوز از واحدهای تولیدی و تایید آنان می‌توانند اقدام به صادرات کنند.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این استان قطب تولید سیمان در کشور است، اما صنایع سیمانی استان با مشکلات و آسیب‌های متعددی مواجه هستند که با برنامه‌ریزی صحیح در حوزه صادرات به ویژه از سوی واحدهای تولیدی، می‌توان بخشی از آسیب و ضرر و زیان به این واحدها را رفع و جبران کرد.

محمد سهامیان مقدم افزود: افراد حقیقی و حقوقی متقاضی صادرات سیمان باید این محصول را از واحد تولیدی و با قیمت صادراتی از درب کارخانه، خریداری کنند.

یکی دیگر از فعالان حوزه سیمان نیز در این نشست گفت: ازبکستان یکی از بازارهای اصلی صادرات سیمان سفید استان است، هر کیلوگرم سیمان صادراتی ۷۰ دلار قیمت دارد، درصورتیکه برخی شرکت‌ها با خرید سیمان از بورس کالا، سیمان را با نرخ ۴۰ دلار صادر می کنند، اینگونه صادرات ارزآوری اندکی برای کشور دارد و به بازار داخلی نیز آسیب وارد می‌کند.

ایجی بیان کرد: ۱۰۰ درصد سیمان تولیدی کشور در بورس کالا عرضه می‌شود، میزان تولید سیمان واحدهای تولیدی کشور نسبت به میزان تقاضای این کالا اندک است. از طرفی کیفیت سیمان صادراتی با سیمان تولیدی برای بازارهای داخلی متفاوت است و در تمامی خریدهای بورسی بر عدم امکان صادرات کالا تاکید می‌شود.

وی پیشنهاد کرد: صادرات سیمان به روال پیشین باز گردد و درصورتیکه فرد حقیقی و حقوقی تمایل به صادرات سیمان دارد، تاییدیه لازم را از واحد تولیدی دریافت کند.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مجتمع سیمان غرب به نمایندگی از سوی کارخانجات سیمانی استان طی مکاتباتی اعلام کرده که عرضه سیمان در بورس کالا به صورت ۱۰۰ درصد توسط کارخانجات سیمان کشور تحت نظارت سازمان حمایت از مصرف کننده و تعیین قیمتهای کف انجام می گیرد، در حالیکه نرخ‌های بورس در راستای تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان، به صورت حداقلی در نظر گرفته شده است.

علی اکبر لبافی افزود: با توجه به ظرفیت بالای تولید سیمان در استان خراسان رضوی و تقاضای داخلی پایین‌تر، قیمت انواع سیمان در بازار بورس فیزیکی برای استان خراسان رضوی همواره در کف بوده و به هیچ عنوان رقابتی نمی شود و با همان قیمت‌های کف، عرضه و خرید انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در مکاتبه شرکت سیمان غرب آسیا آمده است که به دلیل شرایط کنونی عرضه سیمان در بورس کالا به تازگی عده‌ای از افراد به منظور صادرات سیمان به کشورهای همسایه، نسبت به خرید سیمان از بورس کالا یا عوامل توزیعی و صادرات سیمان با کارت‌های بازرگانی حقیقی اقدام کرده اند که این موضوع علاوه بر عدم رفع تعهد ارزی، موجب بر هم زدن نرخ صادرات می‌شود.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: این اتفاق موجب بروز مشکلات متعدد برای واحدهای تولیدی در بازار داخلی و فراهم نمودن شرایط کمبود سیمان در فصول پیش رو می‌شود؛ چرا که به علت قطع گاز، «کلینکر» ( ماده اولیه تولید سیمان) بیشتر کارخانجات به حداقل رسیده و از طرفی شروع فصل کار (گرم) تقاضای سیمان را افزایش خواهد داد.

وی بیان کرد: درخواست تولیدکنندگان سیمان آن است که در راستای حمایت از تولید، مدیریت بازار داخلی و بهبود روند صادرات و امکان ارز آوری از صادرات سیمان در شرق کشور به صورت رسمی که طی سال گذشته به نحو احسن توسط کارخانجات تولید کننده انجام شده است، صادرات سیمان صرفا از طریق بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی رسمی و با کارت بازرگانی حقوقی آنها انجام گیرد.

لبافی معرفی نماینده یا نمایندگان رسمی کارخانجات تولیدکننده سیمان در مبادی گمرکی خروجی به کشور افغانستان و ترکمنستان را پیشنهاد دیگر در این زمینه ذکر کرد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی پیشنهاد داد: مادامی که زیرساخت‌های لازم نظارت بر صادرات فراهم نشده است، تنها شرکتهای تولیدکننده سیمان و نمایندگان آنان، امکان صادرات داشته باشند، همچنین صادرات با کارت بازرگانی معتبر و بر اساس سوابق دارندگان کارت انجام شود.

وی اظهار کرد: واحدهای تولیدی سیمان بسته‌بندی متفاوتی برای کالاهای تولیدی داخلی و صادراتی دارند، با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای نظارت فراهم نشده است، گمرک باید با جلوگیری از ارسال سیمان با بسته‌بندی و رنگ پاکت تولیدی مربوط به بازار داخلی، از صادرات غیرمجاز آن جلوگیری کند.

نماینده مجتمع سیمانی غرب آسیا نیز در این نشست با اشاره به چالش‌های واحدهای تولیدی سیمان استان گفت: برخی از افراد به خرید سیمان از بورس کالا با نصف قیمت اصلی آن اقدام کرده و سیمان تولیدی را صادر می‌کنند، صادرات سیمان تولیدی استان با قیمت کمتر از واحدهای تولیدی اصلی صادرکننده سیمان، آسیب جدی به بازار صادراتی این کالا وارد می‌کند.

رضا کشاورز افزود: از سوی دیگر تولید سیمان در سال‌های اخیر نسبت به سنوات گذشته با نوساناتی مواجه بوده است و این مهم در آینده محدودیتهایی را در بازار به همراه خواهد داشت لذا تقاضا می شود صادرات به روش و ساز کار قبلی برگردد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد