آلومینیوم و مس

معدن مس سریدون رتبه جهانی ذخیره مس ایران را ارتقا می‌دهد

معدن مس سریدون رتبه جهانی ذخیره مس ایران را ارتقا می‌دهد
پایگاه خبری معدن نیوز -مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد: معدن جدید مس سرچشمه به نام سریدون، دارای یک میلیارد تن ذخیره قابل برداشت است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد: معدن جدید مس سرچشمه به نام سریدون، دارای یک میلیارد تن ذخیره قابل برداشت است.

امیر خرمی شاد امروز ۹ اسفندماه در مراسم آغاز عملیات معدنکاری معدن مس سریدون در سرچشمه شهرستان رفسنجان، گفت: با تجهیز این معدن و راه اندازی کارخانه تغلیظ، سالانه 550 هزار تن کنسانتره مس تولید خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: با تولید کنسانتره مس در این معدن، یک میلیارد دلار به ظرفیت ارزآوری کشور افزوده می شود.

وی با بیان اینکه "سریدون" برای مدت 25 سال قابل بهره برداری است، یادآور شد: در سال 85 کارشناسان خارجی پس از بررسی معدن اعلام کردند که ذخایر و عیار قابل توجهی در این ناحیه وجود ندارد اما کارشناسان داخلی با ادامه فعالیت های اکتشافی، خبر از وجود یک میلیارد تن ذخیره قابل معدنکاری و نزدیک به 4میلیارد تن ذخیره زمین شناسی در این معدن دادند.

خرمی شاد درباره جایگاه ایران در ذخایر مس اظهار داشت: با کشف ذخایر جدید و فعال شدن معدن سریدون اکنون جایگاه جهانی ایران در ذخیره مس (از رتبه ششم) به جایگاه پنجم رسید.

با حضور امیر خرمی شاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، عملیات پیش باطله برداری از معدن شماره 2 سرچشمه، معدن سریدون؛ بزرگ ترین ذخیره پنهان مس در ایران و غرب آسیا امروز نهم اسفند ماه 1402آغاز آغاز شد.

گفتنی است بر اساس واپسین گزارش تخمین عیار و ارزیابی ذخیره در آستانه عیاری 2 دهم درصد مس مجموع منابع زمین شناسی 3 کلاس آن به بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون تن با عیار متوسط 43 صدم درصد مس رسیده است.

این کانسار به عنوان بزرگترین ذخیره مس پورفیری شناسایی شده در غرب آسیا و شمال آفریقا پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که با تکیه بر دانش بومی و توان نیرو‌های متخصص، متعهد و جوان داخلی، کشف و مطالعات پیش امکان سنجی بهره برداری از آن انجام شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد