سایر عناصر و مواد

جهش قیمتی عناصر نادر خاکی در نیمه دوم ۲۰۲۴

جهش قیمتی عناصر نادر خاکی در نیمه دوم ۲۰۲۴
پایگاه خبری معدن نیوز -به گفته تحلیل‌گران، قیمت عناصر نادر خاکی احتمالا در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و در نیمه دوم سال جاری با افزایش تقاضا از سوی تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی و نیروی باد با افزایش قیمت مواجه خواهد شد؛ انتظار می‌رود چین به عنوان تولیدکننده غالب از افزایش سهمیه‌های تولید خود عقب نشینی کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -به گفته تحلیل‌گران، قیمت عناصر نادر خاکی احتمالا در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و در نیمه دوم سال جاری با افزایش تقاضا از سوی تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی و نیروی باد با افزایش قیمت مواجه خواهد شد؛ انتظار می‌رود چین به عنوان تولیدکننده غالب از افزایش سهمیه‌های تولید خود عقب نشینی کند.

 عناصر نادر خاکی گروهی از ۱۷ عنصر هستند که در محصولاتی از لیزر و تجهیزات نظامی گرفته تا آهن‌رباهای موجود در خودروهای الکتریکی و لوازم الکترونیکی مصرفی، استفاده می‌شوند. قیمت این مواد معدنی در سال ۲۰۲۲ به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید تا در سال گذشته به دلیل افزایش تولید در چین و رشد کندتر از سطوح انتظار تقاضا که به دلیل بهبود اقتصادی ناچیز این کشور پس از همه‌گیری بود، سقوط کرد.

داده‌های بازار فلزات شانگهای SMM نشان می‌دهد که قیمت اکسید پرازئودیمیم – یکی از پرمصرف ترین عناصر نادر خاکی – در چین در سال گذشته ۳۴ درصد کاهش یافت، در حالی که اکسید تربیوم و اکسید نئودیمیم به پایین‌ترین سطوح قیمتی از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون سقوط کردند.

یانگ جیاون تحلیل‌گر بازار فلزات شانگهای در این باره عنوان کرد: ادامه روند نزولی قیمت‌ها برای عناصر نادر خاکی محدود خواهد بود، چرا که قیمت‌ها به ویژه در اکسید نئودیمیم – پرازئودیمیم که در آهن‌رباهای دائمی استفاده می‌شود، سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافت و به سطح هزینه تولید نزدیک شد.

وبسایت اوراق بهادار گو لیان ماه گذشته نوشت: اکسید نئودیمیم – پرازئودیمیم احتمالا در سال ۲۰۲۴ شاهد کسری ۸۰۰ متریک تنی در سطح جهان خواهد بود که نسبت به مازاد ۶هزار و ۶۰۰ تنی سال گذشته بیانگر تغییر فاحش است.

ویلیس توماس تحلیل‌گر گروه سی‌آریو نیز در این باره عنوان کرد: ما انتظار داریم که عرضه اضافی تا پایان سال ۲۰۲۴ کم و بیش کاهش یابد، چرا که تقاضا از طریق افزایش مستمر فروش خودروهای الکتریکی و تولید توربین‌های بادی به عرضه می‌رسد.

سال گذشته، چین سومین دسته از سهمیه‌های تولید عناصر نادر خاکی را صادر کرد، این نخستین باری است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون سومین مجموعه از سهمیه‌ها طی یک سال صادر می‌شود و با ۲۱.۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل، مجموع سهمیه سال در چین به رکورد ۲۲۵ هزار تن رسید.

با این حال، تحلیل‌گران ارائه دهنده اطلاعات بای‌اینفو در یادداشتی تحقیقاتی تاکید کردند: انتظار می‌رود سهمیه‌های چین در سال جاری با سرعت کمتری بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

راس امبلتون تحلیل‌گر وود مکنزی نیز در این باره نوشت: انتظار می‌رود که سهمیه تولید هم برای استخراج و هم برای جداسازی افزایش یابد اما طبیعتا نه به اندازه‌ای که سال گذشته شاهد آن بودیم.

لازم به ذکر است، چین که ۷۰ درصد از معادن عناصر نادر خاکی و ۹۰ درصد تولیدات پالایش شده این محصولات معدنی را به خود اختصاص می‌دهد، از سال ۲۰۰۶، عرضه این منبع استراتژیک را از طریق سیستم سهمیه‌بندی کنترل کرده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد