سایر عناصر و مواد

چین کنترل صادرات عناصر استراتژیک خاکی کمیاب را تشدید می‌کند

چین کنترل صادرات عناصر استراتژیک خاکی کمیاب را تشدید می‌کند
پایگاه خبری معدن نیوز -وزارت بازرگانی چین می‌گوید کنترل میزان صادرات عناصر استراتژیک خاکی کمیاب را تشدید خواهد کرد و همین امر می‌تواند میزان دسترسی آمریکا به مواد معدنی حیاتی مورد نیاز در تولید خودروهای الکتریکی و موشک‌ها را با مشکل روبرو کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -وزارت بازرگانی چین می‌گوید کنترل میزان صادرات عناصر استراتژیک خاکی کمیاب را تشدید خواهد کرد و همین امر می‌تواند میزان دسترسی آمریکا به مواد معدنی حیاتی مورد نیاز در تولید خودروهای الکتریکی و موشک‌ها را با مشکل روبرو کند.

به نقل از نیوز ویک، بنظر می رسد این تصمیم پکن، پیامی به واشنگتن در مورد ظرفیت‌های چین برای هدف قرار دادن صنایع خاص به عنوان پاسخی به محدودیت های ایالات متحده در مورد نیمه هادی های پیشرفته تلقی شود.

این تصمیم همچنین در حالی اتخاذ می‌شود که شی جین‌پینگ، رهبر چین قرار است هفته آینده برای شرکت در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به سانفرانسیسکو سفر کند، جایی که انتظار می‌رود با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار و در یک مهمانی با نخبگان شرکت‌های آمریکایی شرکت کند.

عناصر خاکی کمیاب گروهی از ۱۷ ماده معدنی به شمار می آیند که به رغم فراوان بودن، استخراج و پردازش آنها برای استفاده در فناوری‌های پیشرفته، از وسایل نقلیه الکتریکی جدید و پنل‌های خورشیدی گرفته تا ریزتراشه‌های مورد استفاده در صنایع دفاعی، بسیار دشوار است.

بر اساس تجزیه و تحلیل آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس، چین در حال حاضر ۶۰ درصد از استخراج خاک های کمیاب و ۸۷ درصد از پردازش این منابع معدنی را در جهان به خود اختصاص می دهد.

فلزات کمیاب تنها موارد موجود در فهرست رو به رشد اهداف استراتژیک پکن نیستند.

وزارت بازرگانی چین همچنین از واردکنندگان سنگ آهن، کنسانتره سنگ مس و کود پتاس خواسته است تا سفارشات خود را گزارش دهند.

در ماه ژوئیه (تیر-مرداد)، چین محدودیت‌های صادراتی را بر دو ماده معدنی خاکی کمیاب - گالیوم و ژرمانیوم - که برای تولید نیمه‌رساناها حیاتی هستند، اعمال کرد.
این تصمیم به عنوان یک ضربه متقابل به کنترل واشنگتن بر دسترسی چین به تراشه های کامپیوتری پیشرفته تلقی شد.

با این حال، کارشناسان این فرض را که چین می تواند با محدودیت های خاکی کمیاب به ایالات متحده آسیب برساند، زیر سوال برده اند.

اعمال محدودیت بر محصولات گرافیتی

مقامات چین ماه گذشته اعلام کردند این کشور با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی و حفظ امینت ملی، نیازمند صدور مجوزهای صادراتی خاص برای برخی از محصولات گرافیتی است که به عنوان ماده کلیدی در ساخت باتری های گران قیمت خودروهای برقی کاربرد دارد و تصمیم دارد صادرات این محصول را محدود کند.

به گزارش کوریا تایمز، چین بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گرافیت در جهان است. این کشور بیش از ۹۰ درصد از گرافیت جهان را به «آند» تبدیل می کند که در باطری خودروهای برقی مورد استفاده قرار می گیرد. آندها بخش بار منفی باتری به شمار می آید.

بر اساس این گزارش، پکن در شرایطی خواستار اعمال مجوزهای صادراتی برای گرافیت شده است که در حال حاضر بسیاری از دولت های خارجی در حال افزایش فشار بر شرکت های چینی به دلیل فعالیت های صنعتی آنها هستند.

در حال حاضر اتحادیه اروپا در حال بررسی تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای برقی ساخت چین است و استدلال می‌کند که این خودروها به صورت ناعادلانه از یارانه‌ بهره مند شده اند.

اخیرا دولت آمریکا محدودیت‌های دسترسی شرکت‌های چینی به نیمه‌رساناها، از جمله توقف فروش تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر ساخت انویدیا را افزایش داده است.

محدودیت‌های گرافیتی چین مشابه مواردی است که از اول اوت (مرداد-شهریور) برای دو فلز تراشه‌ساز، گالیم و ژرمانیوم اعمال شده‌اند. این محدودیت ها سبب کاهش صادرات این فلزات و افزایش قیمت آنها در خارج از کشور شده است.

به نظر می رسد این اقدام چین سبب می شود وارد کنندگان گرافیت از این کشور به دنبال یافتن جایگزین برای این ماده معدنی باشند. این در حالی ست که وزارت بازرگانی چین می گوید این اقدام در زمینه گرافیت برای تضمین امنیت و ثبات زنجیره تامین جهانی، زنجیره صنعتی و کمک به حفاظت بهتر از امنیت و منافع ملی صورت گرفته است.

بنابر اعلام وزارت بازرگانی چین، این تصمیم هیچ کشور خاصی را هدف قرار نداده است.

بر اساس داده های گمرک چین، بزرگترین خریداران گرافیت این کشور ژاپن، آمریکا، هند و کره جنوبی هستند.

بر اساس محدودیت‌های جدید، چین از اول دسامبر (دهم آذرماه سال جاری) از صادرکنندگان درخواست می‌کند تا برای ارسال دو نوع گرافیت، شامل مواد گرافیتی مصنوعی با خلوص، سختی و شدت بالا، و گرافیت پوسته‌دار طبیعی و محصولات آن، مجوز ارسال کنند.

وزارت بازرگانی چین می گوید سه نوع اقلام گرافیتی «بسیار حساس» قبلاً تحت کنترل های موقت، قرار گرفته بودند و در فهرست جدید گنجانده شده است.

بر اساس این گزارش، چین در حال حاضر کنترل های موقتی بر روی پنج قلم گرافیت کمتر حساس که در صنایع پایه مانند فولاد، متالورژی و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند را حذف کرده است.

به باور تحلیلگران هنوز مشخص نیست این اقدام جدید چین، چه تاثیری بر بازار گرافیت در بازه زمانی کوتاه مدت خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، چین معدن گرافیت طبیعی را در سال‌های اخیر به منظور حفاظت از محیط زیست کاهش داده است، در عوض از سال ۲۰۲۱ تولید گرافیت مصنوعی را افزایش داده است.

طبق گفته‌ها، شکل مصنوعی گرافیت که با استفاده از محصول فرعی فرآیند پالایش نفت تولید می‌شود، اکنون ۷۰ درصد از تولید چین را به خود اختصاص می‌دهد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد