گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیر مجامع (ومعادن):

حل موضوعات فنی و حیات صنعت به تامین مالی پروژه‌ها وابسته است

حل موضوعات فنی و حیات صنعت به تامین مالی پروژه‌ها وابسته است
پایگاه خبری معدن نیوز -حسن یحیوی مدیر مجامع شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) بیان کرد: اصل موضوع مساله تامین مالی در فولاد به موضوعات و چالش‌های فنی باز می‌گردد که بر صنعت مترتب شده است، مانند ناترازی در عرضه و تقاضای انرژی، نیاز به توسعه در صنایع بالادستی صنعت فولاد، حفظ ظرفیت تولید موجود و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -حسن یحیوی مدیر مجامع شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) بیان کرد: اصل موضوع مساله تامین مالی در فولاد به موضوعات و چالش‌های فنی باز می‌گردد که بر صنعت مترتب شده است، مانند ناترازی در عرضه و تقاضای انرژی، نیاز به توسعه در صنایع بالادستی صنعت فولاد، حفظ ظرفیت تولید موجود و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا.

یحیوی در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز افزود: خوشبختانه به لحاظ فنی در تولید فولاد مساله‌ای نداریم و بسیاری از فناوری های مورد نیاز در زنجیره فولاد در کشور تولید، نصب و راه‌اندازی می‌شوند. مساله دسترسی به تکنولوژی اگر چه مهم است اما تقریباً در بسیاری از مراحل زنجیره تولید به طور نسبی حل شده است.

مدیر مجامع «ومعادن» گفت: نکته مهم این است که برای انجام این اقدامات نیازمند منابع مالی هستیم؛ به عنوان مثال برای احداث یک واحد آهن اسفنجی یک میلیون تنی، حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است. برای درک بهتر این رقم در نظر داشته باشید که برخی هلدینگ‌های بزرگ فلزی بورسی در کشور، ارزش بازاری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارند که به معنای آن است که به اندازه یک بیستم ارزش بازار آن‌ها، منابع مالی جهت توسعه مذکور نیاز داریم.

وی در ادامه بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که ما اساساً از استانداردهای بین‌المللی در خصوص تامین مالی از محل بدهی و بازار سهام فاصله بسیار معناداری داریم. در کشورهای پیشرفته ۸۰ درصد منابع پروژه‌‌ها حداقل از طریق روش‌های متنوع تامین مالی (شبکه بانکی، بازار بورس و ...) تامین می‌شود که در کشور ما این میزان بسیار پایین‌تر است.

یحیوی با اشاره به برگزاری اولین همایش "تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی" گفت: در این همایش ایده اساسی این است که ما مشکلات فنی داریم و خود زنجیره نیازمند سرمایه‌گذاری است و سهامداران نیز با کسری منابع و محدودیت های مختلف در خلق سود مواجه هستند، از سویی با استانداردهای بین المللی به شدت فاصله داریم، لذا این همایش در نظر دارد توجهات به این امر کلیدی را دو چندان کند. البته باید اشاره کرد که ابزارهای مختلف بسیار مفید قابل اتکا و اجرا در کشور وجود دارد که در حال حاضر برخی از شرکت‌های فولادی از این ابزارها استفاده و پروژه‌ها را اجرا می‌کنند. با این حال همچنان از وضعیت ایده آل فاصله بسیاری داریم و در عین حال مشکلات و چالش های متنوعی در سطح بنگاه، سیاست‌گذاری و حکمرانی را پیشِ رو داریم.

وی افزود: هدف اصلی در این همایش این بوده است که موضوع تامین مالی به یک چالش جدی هم‌سنگ موضوعات فنی تبدیل شود چرا که حل موضوعات فنی و حیات صنعت به تامین مالی پروژه‌ها وابسته است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد