گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز مطرح کرد:

چشم‌انداز بازارهای جهانی در ۳ ماهه دوم ۲۰۲۳ مثبت خواهد بود

چشم‌انداز بازارهای جهانی در ۳ ماهه دوم ۲۰۲۳ مثبت خواهد بود
پایگاه خبری معدن نیوز -امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز اظهار داشت: با ایجاد جنگ بین روسیه و اوکراین بسیاری از فعالان بازار گمان می‌کردند تحریم‌ روسیه منجر به گشودن بازارهای جدید برای حوزه معدن و صنایع معدنی کشور خواهد شد، در حالی که این تحلیل لزوما صحیح نبود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز اظهار داشت: با ایجاد جنگ بین روسیه و اوکراین بسیاری از فعالان بازار گمان می‌کردند تحریم‌ روسیه منجر به گشودن بازارهای جدید برای حوزه معدن و صنایع معدنی کشور خواهد شد، در حالی که این تحلیل لزوما صحیح نبود.

صباغ افزود: بازارهایی که در فضای تحریم با ایران کار می‌کردند عملا بین ایران و روسیه تقسیم شدند و ما نتوانستیم عملا صادرات چندانی در بخش معدن و صنایع معدنی به بازارهای تحریمی مانند آمریکای شمالی و اروپای غربی داشته باشیم. 

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو عنوان کرد: چند رقیب در بازار محدود منجر به کاهش قیمت می‌شود و شاهد بودیم که کاهش قیمت از اردیبهشت ماه آغاز شد و ادامه یافت و این کاهش قیمت به قدری زیاد بود که منجر به لغو عوارض صادراتی شد که دولت وضع کرده بود. 

وی در ادامه گفت: در بسیاری از صنایع این عوارض صادراتی تنها 2 هفته اعمال شد و افت شدید قیمت ناشی از اقدام روسیه منجر شد که از خرداد ماه به بعد عوارض صادراتی نداشته باشیم. 

به گفته‌ی صباغ به نظر می‌رسد که تحریم روسیه بلندمدت باشد و سیاستگذاری‌هایی که در اروپا و آمریکا وضع می‌شود تهدید روسیه و طبعا تحریم آن را بلندمدت می‌‌بینند. لذا این مازاد عرضه روسیه را در بازارهای صادراتی خودمان خواهیم داشت و به دنبال آن این رقابت بین ایران و روسیه در آینده تشدید می‌شود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو ادامه داد: بحث رقابت‌پذیری مربوط به بازارهایی است که در نزدیکی ایران هستند و تا روسیه فاصله زیادی دارند که این مزیت برای تولیدکنندگان داخلی است که می‌توانیم به کشورهای همسایه و حوزه خاورمیانه صادرات داشته باشیم و با هزینه حمل‌و‌نقل کمتری صادرات انجام شود.

وی همچنین بیان کرد: به نظرم روسیه تاکنون اثرش را بر بازار گذاشته است و احتمالا قیمت‌ها در محدوده کف است و شاید درصدی کاهش قیمت بیشتر ناشی از تشدید رقابت داشته باشیم، منتهی انتظار افت چندان را در ماه‌های آینده نخواهیم داشت.

صباغ با اشاره به چشم‌انداز بازارهای‌ جهانی گفت: بازارهای جهانی به خصوص اقتصادهای شرق آسیا به ویژه چین در 3 ماهه دوم سال 2023 به بعد مثبت خواهد بود و شرکت‌ها شروع به خرید و ذخیره‌سازی محصولات معدن و صنایع معدنی مانند فولاد در اوایل سال آینده می‌کنند و امیدواریم بتوانیم از این کاهش قیمت به نحوی خارج شویم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد