سایر عناصر و مواد

مغولستان در پی کشف منابع جدید لیتیوم و مواد معدنی کمیاب

مغولستان در پی کشف منابع جدید لیتیوم و مواد معدنی کمیاب
پایگاه خبری معدن نیوز -رئیس پارلمان مغولستان از قصد کشورش برای اکتشافات و بهره‌برداری از ذخایر جدید مواد معدنی حیاتی از جمله نیکل، لیتیوم و مواد کمیاب خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -رئیس پارلمان مغولستان از قصد کشورش برای اکتشافات و بهره‌برداری از ذخایر جدید مواد معدنی حیاتی از جمله نیکل، لیتیوم و مواد کمیاب خبر داد.

گومبوجاو زندانشاتر (Gombojav Zandanshatar) رئیس پارلمان مغولستان در حاشیه کنفرانس آینده آسیا که در توکیو برگزار شد، اعلام کرد: شرکت‌ها بیش از پیش قصد دارند زنجیره‌های تامین خود را به منظور تامین مواد معدنی حیاتی متنوع کنند تا خطرات دسترسی به آنها را کاهش دهند و این روند مشوق «کشف ذخایر معدنی جدید در زمینه فلزات حیاتی» است.

وی با بیان اینکه‌ «زمین‌های اکتشاف نشده زیادی در مغولستان داریم و امیدواریم در آینده ذخایر خوبی برای نیکل و سایر مواد معدنی کمیاب پیدا کنیم»، گفت: مغولستان با کشورهایی که به دنبال بهره‌برداری از ظرفیت منابع معدنی آن هستند، همکاری می‌کند.

وزارت معدن مغولستان در سال ۲۰۲۳ یادداشت تفاهمی با وزارت امور خارجه ایالات متحده در زمینه توسعه و حاکمیت بخش معدن امضا کرد. مغولستان همچنین پیش از این یک تفاهم نامه با کره جنوبی برای همکاری در زمینه مواد معدنی کمیاب امضا کرده است. این اصطلاح در مورد ۱۷ کانی به کار می‌رود که برای ساخت خودروهای الکتریکی و سایر محصولات با فناوری پیشرفته، حیاتی هستند.

زندانشاتر گفت: ما با کار در بخش معدن یاد می‌گیریم که با سرمایه‌گذاران خارجی همکاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد که پروژه استخراج مس و طلا از معدن «اویو تولگوی» در صحرای گبی در حال تبدیل شدن به «معیاری برای ترکیب بهترین شیوه‌ها با مشارکت محلی و مسوولیت زیست محیطی» است.

رئیس پارلمان مغولستان تأکید کرد که دولت قصد دارد شیوه ‌«استخراج مسوولانه» مواد معدنی را به پیش ببرد و در عین حال منافع عمومی را از ثروت منابع کشور تضمین کند.

زندانشاتر گفت: «ما پروژه ‌های بزرگ معدنی زیادی مانند اویو تولگوی داریم و می‌ خواهیم سرمایه ‌گذاران استراتژیک بیشتری را برای همکاری در این کلان پروژه‌ها جذب کنیم. ما تمام تلاش خود را برای ایجاد یک محیط تجاری دلپذیر و پایدار برای سرمایه گذاران انجام خواهیم داد.»

وی ماه گذشته در سخنرانی خود در کنفرانس آینده آسیا، بر تلاش های مغولستان برای از بین بردن فساد، تقویت حاکمیت قانون و تضمین شفافیت تاکید کرد.

استخراج معدن یکی از ارکان اقتصاد مغولستان است. زغال ‌سنگ، مس، طلا و سنگ‌ آهن ۸۸ درصد از صادرات این کشور را در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴ (از 10 دی‌ماه 1402 تا 10 اردیبهشت 1403) به خود اختصاص داده ‌است. اولانباتور برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و گسترش فروش در خارج از کشور در حال ساخت راه ‌آهن و اتصال آن ها به معادن اصلی بوده‌ است.

بخش معدن مغولستان از نزدیکی این کشور به چین سود می‌برد. در بحبوحه تنش‌های مداوم بین ایالات متحده و چین، زندانشاتر گفت که مشارکت مغولستان با هر دو ابر قدرت «امکانات جامعی را برای ما ایجاد می‌کند تا از این فرصت‌ها استفاده کنیم.»

مغولستان با چین و روسیه در حال کار بر روی ایجاد یک جناح اقتصادی برای ادغام سه کشور و منطقه اوراسیا است.

زندانشاتر گفت: همکاری، احترام، اعتماد و درک متقابل بین دو ابرقدرت عامل مهمی برای آینده توسعه و صلح نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان است.

 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
نمایشگاه معدن رستاک پادویژن
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد