سنگ و فلز گرانبها

معدن نیوز بررسی کرد؛

بزرگترین معادن طلا در دنیا

بزرگترین معادن طلا در دنیا
پایگاه خبری معدن نیوز -طلا فلزی با ارزش و استراتژیک بوده و کشورهای دارای معادن طلا که طی سالهای متمادی تولیدکننده طلا بودند علیرغم پائین‌ آمدن عیار طلای استخراجی و افزایش عمق معادن همواره سعی کرده‌اند تا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته استخراج سنگ معدن، استحصال طلای موجود در معادن را ادامه دهند. کاهش عیار طلای معادن به گونه ایست که سنگ معدنی که در گذشته در آفریقا با عیار بیش از ۲۰ گرم در تن استخراج و استحصال می‌شده‌اند امروزه از معادن روباز استرالیا و آمریکا سنگ معدن با عیار حدود ۵/۰ گرم در تن نیز استخراج می گردد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -طلا فلزی با ارزش و استراتژیک بوده و کشورهای دارای معادن طلا که طی سالهای متمادی تولیدکننده طلا بودند علیرغم پائین‌ آمدن عیار طلای استخراجی و افزایش عمق معادن همواره سعی کرده‌اند تا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته استخراج سنگ معدن، استحصال طلای موجود در معادن را ادامه دهند. کاهش عیار طلای معادن به گونه ای است که سنگ معدنی که در گذشته در آفریقا با عیار بیش از 20 گرم در تن استخراج و استحصال می‌شده‌اند امروزه از معادن روباز استرالیا و آمریکا سنگ معدن با عیار حدود 5/0 گرم در تن نیز استخراج می گردد.

با بررسی نمودار طلا طی ۲۰ سال گذشته مشخص می‌شود با وجود نوسان‌های مقطعی، قیمت این دارایی روندی صعودی داشته و در حال حاضر تقریبا در بالاترین سطح خود در طول تاریخ قرار دارد. اتفاقات مختلف مثل شیوع کرونا قیمت طلا را دستخوش تغییراتی کرد. یکی از مهمترین تغییرات بحران‌های مالی سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای اروپایی بود که باعث رشد سریع قیمت طلا شد.

بریتانیا اولین دولتی بود که استاندارد طلا را به عنوان یک الگو به دنیا معرفی کرد. بدین ترتیب ارز داخلی هر کشور قابل معاوضه با طلا بود. همچنین ارزهای داخلی کشورهایی که این الگو را پذیرفته بودند، نسبت به یکدیگر نیز ارزش مشخصی داشت. کارآمدی این روش باعث شد تا سایر کشورهای نیز به مرور به جمع حامیان طلا اضافه شوند و پشتوانه ارز ملی خود را طلا قرار دهند. آلمان جزو اولین متحدان بریتانیا در این موضوع بود. امروزه اکثر کشورهای دنیا این موضوع را پذیرفته‌اند. تنها برخی از کشورهای آمریکای جنوبی که منابع فراوانی از نقره داشته و دولت چین استانداردهای خاص خود را برای تعیین قیمت ارز داخلی دارند.

در گزارش زیر به بررسی بزرگترین معادن طلای دنیا می پردازیم.
 
معادن طلای نوادا

در سال 2019، بزرگ‌ترین معدن‌کاران طلای جهان یعنی Barrick Gold و Newmont Corporation سرمایه‌گذاری مشترک تاریخی را اعلام کردند که عملیات خود را در نوادا ترکیب می‌کنند. شرکت مشترک حاصل، معادن طلای نوادا، اکنون مالک بزرگترین مجتمع معدنی طلای جهان با شش معدن است که سالانه بیش از 3.3 میلیون اونس طلا تولید می کند.

مورونتاو

در مجتمع معدنی Muruntau، واقع در ازبکستان و متشکل از معدن روباز و عملیات شستشو کمتر از 3 میلیون اونس طلا تولید کرده که آن را به دومین معدن کار بزرگ طلای جهان بدل می کند. این معدن که توسط شرکت دولتی Navoi اداره می شود، بیش از 3.3 کیلومتر طول، 2.5 کیلومتر عرض و نزدیک به 600 متر عمق دارد و باید گفت که این یکی از عمیق ترین عملیات های روباز جهان است. تولید Muruntau بیش از 80 درصد از کل تولید طلای ازبکستان را تشکیل می دهد.

گراسبرگ

گراسبرگ نه تنها سومین معدن بزرگ طلا بلکه یکی از بزرگترین معادن مس در جهان است. ذخایر طلای مس گراسبرگ فریپورت مک موران در استان پاپوآ اندونزی در سال 1936 توسط یک زمین شناس هلندی کشف شد که آن را Ertsberg یا "کوه سنگ معدن" نامید. این معدن که برای 30000 نفر کار ایجاد می کند، در ارتفاع 4100 متری از سطح دریا در نزدیکی Puncak Jaya، بلندترین کوه پاپوآ، قرار دارد. تولید طلا در این معدن در سال 2001 به بالاتر از 3500 کوز رسید و در سال 2021، این معدن 1370 کوز طلا تولید کرد که 62 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشت زیرا این شرکت با موفقیت Grasberg را به بزرگترین عملیات غارنوردی بلوک زیرزمینی در جهان تبدیل کرد.

المپیادا

معدن غول پیکر Olimpiada که در یکی از پربارترین استان های استخراج طلا روسیه واقع شده است، بزرگترین عملیات Polyus است. Polyus همچنین اخیراً با داشتن بیش از 104 میلیون اونس به عنوان بزرگترین معدنچی از نظر ذخایر طلا در جهان شناخته شد. معدن المپیادا در سال 1996 تولید خود را آغاز کرد و در حال حاضر بیش از نیمی از کل تولید طلای پولیوس را تشکیل می دهد. سنگ معدن استخراج شده در این سایت در سه کارخانه با ظرفیت مجموع 13 میلیون تن سنگ در سال فرآوری می شود.


 
پوئبلو ویجو

معدن Pueblo Viejo در جمهوری دومینیکن در حدود 100 کیلومتری شمال غربی مرکز شهر سانتو دومینگو قرار دارد. این معدن توسط شرکت Pueblo Viejo Dominicana اداره می شود.

کیبالی

معدن طلای کیبالی در جمهوری دموکراتیک کنگو در مجاورت شهر دوکو و 210 کیلومتری آروا در مرز اوگاندا واقع شده است. Kibali متعلق به AngloGold Ashanti و Barrick Gold Corporation است که پس از ادغام با Randgold Resources و Société Minière de Kilo Moto (SOKIMO) اکنون یک شرکت دولتی معدنکاری طلا است.

کادیا

علیرغم اینکه کادیا ایست بزرگترین معدن طلای استرالیا است، خود را در رتبه هفتم فهرست بزرگترین معادن طلای جهان می بیند. این سیستم معدنی از معدن غار پانل زیرزمینی کادیا شرق و همچنین معدن زیرزمینی ریج وی تشکیل شده است و به طور متوسط سالانه حدود 823 کوز تولید دارد.

لیهیر

معدن طلای لیهیر، که توسط شرکت Newcrest Mining Limited اداره می شود، واقع در جزیره Niolam در استان نیو ایرلند، که تقریباً در 900 کیلومتری شمال شرق پورت مورسبی، پاپوآ گینه نو (PNG) قرار دارد. لیهیر به دلیل این واقعیت جالب است که بر روی یک دهانه آتشفشانی خاموش شده فعال زمین گرمایی با بارندگی سالانه بسیار زیاد قرار دارد. عمر ذخیره طلای معدن تقریباً 30 سال است و ذخایر سنگ معدن طلا 22 میلیون اونس است که آن را به یک دارایی با عمر بسیار طولانی تبدیل می کند.

مالارتیک کانادایی

Canadian Malartic بزرگترین معدن طلای کانادا است. Canadian Malartic در حال حاضر یک معدن روباز است، اما این عملیات در حال پیشرفت و یک پروژه بزرگ زیرزمینی است که به پروژه Odyssey معروف است، که مالارتیک کانادا را تقریباً تا سال 2028 با عمر معدنی که حداقل تا سال 2039 ادامه دارد به یک عملیات زیرزمینی تبدیل می‌کند. شرکت کانادایی Malartic به طور مشترک متعلق به Yamana Gold و Agnico Eagle است.

بودینگتون

نیومونت معدن طلای بودینگتون واقع در نزدیکی بودینگتون، استرالیای غربی را اداره می کرد. بودینگتون برای اولین بار در سال 1987 عملیات روباز را با استخراج سنگ معدن های اکسید کم عمق تا عمق 70 متری زیر سطح آغاز کرد. سپس در سال 2001 تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفت. تولید تجاری از معدن طلای بودینگتون در سال 2009 مجدداً آغاز شد و عمر معدن تا 20 سال مورد انتظار بود. این معدن دارای ذخیره طلای 12.35 کوز بود. نیومونت در سال 2015 حدود 500 میلیون دلار در توسعه قابل توجه گودال جنوبی معدن سرمایه گذاری کرد که انتظار می رود عمر معدن تا سال 2025 افزایش یابد.

استخراج طلا چقدر سودآور است؟

قیمت طلا از سال 2016 حدود 50 درصد افزایش یافته است و در نزدیکی بالاترین سطح تاریخ 2000 دلار در هر اونس قرار دارد.

این خبر خوبی برای معدنچیان طلا است که در سال 2020 به حاشیه سود بالایی دست یافتند. به ازای هر اونس طلای تولید شده در سال 2020، استخراج کنندگان طلا به طور متوسط 828 دلار به جیب زدند که به طور قابل توجهی بالاتر از بالاترین رقم قبلی 666 دلار در هر اونس در سال 2011 بود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
نمایشگاه معدن رستاک پادویژن
شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد