براي کاهش آلودگي هوا؛

نصب کاتاليست کافي نيست، مديريت مستمر لازم است

نصب کاتاليست کافي نيست، مديريت مستمر لازم است

خبرگزاري تخصصي معدن- عدم مديريت صحيح در کنترل آلايندگي هاي خروجي از خودروها ، مهم ترين عامل آلودگي هواي کلان شهرها است.

خبرگزاري تخصصي معدن- عدم مديريت صحيح در کنترل آلايندگي هاي خروجي از خودروها ، مهم ترين عامل آلودگي هواي کلان شهرها است.
به گزارش معدن نيوز ؛ کيانوش پورمجيب معاون کيفيت ايران خودرو با بيان اين مطلب گفت: چندين ميليون خودروي توليد پيش از سال 1382، فاقد قطعه کاتاليست بوده و توليدات بعد از سال 82 که بالغ بر 80 هزار کيلومتر پيمايش داشته اند، نيز عملا کاتا ليست آن ها بلا استفاده شده که اين ها از مهم ترين عوامل در نامناسب بودن کيفيت هواي کلان شهر ها به شمار مي رود.
وي کاتاليست را از ابزارهاي مفيد در كاهش انتشار آلاينده‌هاي خودروها ذکر کرد و گفت: در موتورهاي داراي مبدل کاتاليکي، هيدروکربن هاي مشتعل نشده 97 درصد، انواع اکسيد کربن 96درصد و اکسيدهاي ازت 95درصد نسبت به خودروهاي فاقد کاتاليست کاهش پيدا کرده است.
پورمجيب در تشريح واکنش هاي صورت گرفته در كاتاليست ها، گفت: هيدروكربن‌هاي نسوخته HC پس از تركيب با اكسيژن به دي‌اكسيدكربن و آب H2O  و هيدروژن آزاد H2  در اثر تركيب با اكسيژن، به آب تبديل مي‌شوند.
وي با اشاره به اين که براساس مصوبه هيات وزيران و از سال 1382 قطعه کاتاليست برروي تمامي توليدات گروه صنعتي ايران خودرو نصب مي شود، خاطر نشان ساخت: اين كاتاليست ها براساس استاندارد يورو 2 بوده و در راستاي كاهش سطح آلايندگي خودرو ها  از سال 1391 به سطح استاندارد يورو 4 ارتقا خواهد يافت.
معاون کيفيت ايران خود رو افزود: در استاندارد يورو 2 حداقل دوام عملكردي کاتاليست با بنزين اكتان 95 و ديزل با حداكثر گوگرد 50 پي پي ام ، حدود 80 هزار كيلومتر است و تست هاي تعريف شده براي تاييد قطعه بر اين مبنا انجام و بررسي مي شود.
پورمجيب يادآور شد: بعد از پيمايش80 هزار كيلو متر، كاتاليست عملا كاركرد خود را از دست داده و گازهاي خروجي از موتور خودرو بدون هيچ واكنش شيميايي وارد هوا مي شوند .
معاون کيفيت ايران خودرو  خاطرنشان کرد: نصب كاتاليست بر روي خودرو در عين حال به دليل Attention:ايجاد مانع بر سر عبور گاز خروجي، فشار معكوس در پي داشته و ضمن کاهش نسبي توان موتور و افزايش استهلاک متعلقات ديناميك خودرو، مصرف سوخت را نيز اندکي بالاتر مي برد.
وي با تاکيد بر نقش نصب کاتاليست در كنترل آلاينده هاي خروجي از اگزوز، از مسوولان سازمان استاندارد، وزارت کشور و ساير مسوولان مرتبط با محيط زيست خواست به اين مقوله توجه داشته باشند که پس از پر شدن تدريجي منافذ كاتاليست، كارآيي اين قطعه در خودرو كاهش يافته و در پيمايش هاي بالا نقش خود را از دست مي دهد.
معاون کيفيت ايران خودرو، تاکيد کرد: نبود بنزين متناسب با استاندارد آلايندگي يورو 2 و در سال آينده يورو 4 باعث كاهش عمر كاتاليست خواهد شد.
معاون کيفيت ايران خودرو بر لزوم نگاه متوازن به مقوله كنترل آلايندگي خودروهاي در حال تردد در سطح كشور تاکيد کرد و يادآور شد، چاره کار در توجه صرف به توليد خودروي با سطح آلايندگي صفر كيلومتر نيست، بلكه نهادها و ارگان هاي مرتبط با سوخت بايد در بازرسي ادواري خودروهاي در حال تردد، برنامه ريزي مناسب داشته باشند، و گرنه استهلاک موتور و مصرف سوخت خودروها بيشتر شده و آلايندگي همانند خودروي بدون كاتاليست، بالا خواهد بود.
وي تاکيد کرد : وزارت نفت بايستي توزيع سوخت متناسب سطح آلايندگي را در دستور کار قرار دهد تا سرمايه هاي نصب شده بر روي خودروها به صورت كاتاليست، دچار استهلاك زودرس نشود.
گفتني است ، طراحي و ساخت مبدل هاي كاتاليستي از دست آورد هاي بسيار مهم دنياي خودرو در قرن بيستم است و اين مبدل ها پروسسورهاي شيميايي کوچکي  هستند که در کاهش سه گروه اصلي از آلاينده هاي  ناشي از احتراق  موتورهاي  درونسوز  شامل هيدروکربن هاي مشتعل نشده، اكسيد هاي کربن و انواع اکسيد هاي ازت نقش مهم دارد.