پيشگيري از مرگ يک صنعت 60 ساله در دولت تدبير و اميد ؛
اوجگيري توليد و صادرات لوازمخانگي در دولت يازدهم/ اجراي طرح ويژه براي خروج بازار لوازم خانگي از رکود

پايگاه خبري معدن نيوز -صنعت لوازم خانگي به عنوان يکي از صنايع پيشرو در اقتصاد کشور، در دولت يازدهم با رشد و توسعه همراه بود و در حالي که برخي منتقدان هنوز هم افزايش توليد و اشتغال در اين صنعت مهم را باور ندارند اين صنعت هر روز شاهد ارتقا تکنولوژي و نزديک شدن به استانداردهاي جهاني است.
سال گذشته باوجود تلاش هايي که براي رونق توليد صورت گرفت خبرهاي بدي هم داشت.با تعطيل شدن دو کارخانه ارج و آزمايش برخي از منتقدان يکجانبه نگر فرياد برآوردند که بي تدبيري دولت باعث تعطيلي اين کارخانه ها شده اما حقيقت ماجرا آنجاست که عملکرد نامطلوب دولت دهم در زمينه صنعت آخرين رمق هاي برخي توليد کنندگان سنتي که هنوز نتوانسته بودند توليد خود را با فناوري هاي نوين همسو کنند سبب شد دولت يازدهم ميراث تلخ دولت قبل را در دوره حاکميت خود يدک کشيده و کارخانه هاي ارج و آزمايش به تعطيلي کشيده شوند.اما اين تعطيلي ها دليلي بر نابساماني مطلق صنعت لوازم خانگي نيست. اين صنعت با قدمتي بيش از نيمقرن و اشتغالزايي چند صدهزارنفري در عرصه رقابتهاي داخلي و خارجي هنوز هم ماندگار است و به قول برخي کارشناسان پرچم توليد اين صنعت مانا با تعطيلي يک يا چند واحد توليدي بر زمين نخواهد افتاد.
با رويکردهاي تازهاي که دولت براي حمايت از توليد لوازم خانگي داشته خوشبختانه اين بخش بهويژه در بخش صنايع خانگي برقي نيز در حال پوست انداختن است و خطوط توليد صنايع کوچک و بزرگ در بخش لوازمخانگي هرروز شاهد تحول و رشد دانشمحور و علمي است.
نه تنها وزارت صنعت،معدن و تجارت براي لوازم خانگي دلسوز بوده و هست بلکه توجه به توسعه اين صنعت در تمام بخش هاي مختلف دولت نهادينه شده است.
اما سوال اينجاست که آيا ادعاي برخي صاحبنظران درباره وجود رکود در بازار لوازم خانگي صحيح است؟
در حال حاضر صنعت لوازم خانگي ايران شاهد 60 درصد افزايش توليد است
رييس اتحاديه لوازم خانگي در پاسخ به اين نقطه نظر معتقد است: چگونه مي شود رکود باشد اما توليد کارخانجات لوازم خانگي افزايش يافته و انبارهايشان هم از کالا خالي باشد؟
محمد طحان پور به شاتا گفت: برخي فرياد مي زنند که اي واي!! ارج و آزمايش تعطيل شدند.درست است که با بي تدبيري دولت نهم و دهم ارج و آزمايش رفتند اما هنوز صدها کارخانه ديگر مانند ارج و آزمايش وجود دارند ودر حال توليدند.
طحان پور افزود:بي انصافي است که تلاش هاي انجام شده براي کارخانجات و رونق موجود در توليد صنعت لوازم خانگي و اشتغال پايداري که اين صنعت دارد نبينيم.اگر ارج رفت اما 150کارخانه ديگر هنوز روي پاي خود ايستاده اند و در حال توليد و عرضه کالاي مرغوب ايراني به بازارهاي داخلي و خارجي هستند.
وي تاکيد کرد:شايد برخي خوششان نيايد اما حقيقت اين است که در حال حاضر صنعت لوازم خانگي ايران شاهد 60 درصد افزايش توليد است و انبارها هم خالي است.
به گفته طحان پور در حال حاضر عرضه لوازم خانگي بر توليد آن فزوني دارد و ريشه رکود را در جاي ديگر بايد جستجو کرد.
رييس اتحاديه لوازم خانگي يادآور شد: رکود در بازار لوازم خانگي به دليل فعاليت چشمگير سايت هاي اينترنتي و تعاوني هاي دولتي و خصوصي است.
اين مدير بخش خصوصي تصريح کرد:در شرايطي که مشتري ميتواند براحتي از يک شرکت تعاوني با اقساط بلند مدت لوازم خانگي بخرد و يا نقدي و بدون مراجعه به مغازه از طريق اينترنت لوازم خانگي مورد نياز خود راتامين کند ديگر دليلي ندارد به سه راه امين حضور بيايد و لوازم خانگي بخرد.
وي با اشاره به ورود سبک هاي خريد جديد در بين مردم از راه اندازي طرحي خبر داد که تمام فعالان حوزه لوازم خانگي در آن حضور داشته و مي توانند لوازم خانگي را به صورت اينترنتي به مردم بفروشند.
طحان پور ادامه داد:در حال اجراي طرحي هستيم که هر فروشنده لوازم خانگي که جواز کسب دارد بتواند کالايش را در يک سايت اينترنتي واحد متعلق به اتحاديه به مردم بفروشد و به اين روش رکودي که برخي مدعي آن هستند در بازار به پايان مي رسد.
اين فعال بخش خصوصي اظهار کرد:براي تحريک تقاضا و افزايش فروش به صورت اقساطي نيز طرحي در دست اجراست که بر اساس آن تسهيلات ارزان قيمت با سود بسيار پايين به خريداران لوازم خانگي در سال 96 پرداخت مي شود تا بتوانند از اعضاي مجاز اتحاديه خريد کنند.
وي ارائه جزييات اجراي اين طرح را به آينده خيلي نزديک موکول کرد و گفت:نگراني کسبه درباره رکود حق است اما با اجراي اين طرح ضربتي و عملياتي رونق فروش و عرضه در کنار رونق توليد و اشتغال که از قبل در صنعت لوازم خانگي حاکم بود در ميام مردم احساس خواهد شد.
بررسي کامل تلاش و همت دولت يازدهم و وزارت صنعت،معدن و تجارت براي رونق توليد و بازار لوازم خانگي در مجال اين گزارش نمي گنجد اما اگر قرار باشد منصفانه قضاوت کنيم بايد گفت دولت و بخش خصوصي در سه سال گذشته دست در دست هم و با اتحادي وصف نشدني تلاش کردند صنعت قديمي و پر افتخار لوازم خانگي را از بحراني که در ابتداي دهه 90 شمسي برايش به وجود آمد نجات دهند و در اين مسير با افزايش توليد 60 درصدي ،ايجاد ثبات در اشتغال هاي ايجاد شده از قبل و نيز فراهم کردن شغلهاي جديد در اين بخش موفق تر از هميشه عمل کردند و امروز افق پيش روي صنعت لوازم خانگي افزايش توليد و اشتغال در سال 96 است و بس.
صنعت لوازم خانگي در مسير توسعه دانش بنيان
اکبر قنبرپور، رييس فن بازار ايران در اين زمينه و اقدامات انجام شده براي لوازم خانگي در دولت يازدهم به شاتا گفت: در سال 94 فن بازار ايران فراخواني منتشر کرد که مخترعان محصولات خود را براي توليد عرضه کنند. بيش از 100 نوآوري جهت عرضه از طريق بازار دارايي فکري و حضور در رويداد جشنواره لوازمخانگي در اين جشنواره درخواست حضور دادند که از اين ميان بيش از 30 نوآوري حائز شرايط شده و در بازار عرضه اين جشنواره قرار گرفت.
قنبر پور افزود: در اين جشنواره با حضور بيش از 50 توليدکننده لوازمخانگي سرانجام 8 اختراع ازجمله سيستم بخارپز قابلنصب روي انواع اجاقگاز، دستگاه ظرفشويي با سيستم air jet، يخچال فريزر خانگي و صحرايي، کنترل الکترونيکي شيرهاي گاز بهصورت پيوسته (اجاقگاز هوشمند)، يخچال فريزر تبادل حرارتي، بخاري کممصرف چندمنظوره و دستگاه سبزي خردکن با مکانيسم تخليه، بهعنوان اولويت توليدي معرفي و در اختيار سرمايهگذاران و صنعتگران قرار گرفت تا زمينه تجاريسازي آنها فراهم شود.
به گفته وي از اين تعداد تاکنون 3 طرح موفق شدهاند جذب سرمايه کرده و وارد مرحله تجاريسازي شوند که خود نشان از تلاش براي حرکت به سوي توليد محصولات نوين ايراني در بخش لوازم خانگي است.
قنبر پور دليل ناکامي 5 اختراع ديگر در تجاريسازي را احتمال جذاب نبودن آنها براي بازار يا بهصرفه نبودن عنوان کرد و افزود: فن بازار ايران اعلام کرده چنانچه صنعت يا سرمايهگذاري تمايل به سرمايهگذاري در اختراعات خوب را داشته باشد دولت ريسک سرمايهگذاري در اين اختراع را کاهش داده و 5 ميليارد ريال تسهيلات در اين زمينه پرداخت ميکند.
رييس فن بازار ايران ادامه داد: صنعت لوازمخانگي ايران سنتي است و اگر براي توسعه خود به تحقيق و توسعه دانشبنيان توجهي نکند حتي رقباي داخلي خود را نيز از دست ميدهد.
وي يادآور شد: تقويت زيرساختها و سرمايهگذاري در تحقيق و پژوهش، کمک به جذب سرمايه بهمنظور ارتقاء دانش نيروي انساني با استفاده از صنايع برتر دنيا، ايجاد و توسعه فضاي کارآمد براي انجام کارهاي تحقيقاتي، ايجاد فضاي امن براي رشد کار تحقيقاتي و علمي، اصلاح آموزشهاي فني و کاربردي، حمايت از حقوق توليدکنندگان، تقويت موسسات پژوهشي و دانشبنيان، اشاعه و ترويج اصول و مباني فرهنگ صنعتي، حرکت در مسير روشهاي نوين و داشتن استاندارد کالا از مواردي است، توسعه صنعت لوازمخانگي به آن نياز دارد و در دولت تدبير توجه ويژه اي به آن شده با وجود همه تلاش هايي که براي توسعه لوازم خانگي صورت ميگيرد سوال اينجاست که چرا منتقدان همواره بر طبل رکود مي کوبند و اين تلاش ها را چه از سوي دولت و چه از سوي وزارت صنعت،معدن و تجارت نمي بينند؟