تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه ها در دولت تدبير و اميد ؛
آموزش و پژوهش صنعتي امسال 7 برابر مي شود/ آموزش صنعتي 100ميليون نفر ساعت تا سال 99

پايگاه خبري معدن نيوز -آموزش، پژوهش و فناوري رمز توسعه صنعت کشور است و اين مهم در دولت تدبير و اميد بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش معدن نيوز گروهي از منتقدان هميشگي دولت در سال هاي اخير مدعي اند که آموزش در صنعت مورد توجه نبوده و ميان دانشگاه ها و وزارت صنعت،معدن و تجارت رابطه اي براي تحقق اين مهم وجود ندارد.
اين در حالي است که وزارت صنعت، معدن و تجارت که در دولت تدبير و اميد رويکردي متفاوت در برخورد با صنعت کشور داشت و توانست رشد صنعتي کشور را به طور چشمگيري افزايش دهد. اين اقدام بزرگ علاوه بر تلاشهاي مختلف در تمام بخشهاي صنعتي را شايد بتوان مديون توسعه آموزش و فناوري در ميان صنعتگران دانست. اين روزها ديگر حتي واحدهاي کوچک صنعتي که روزگاري اعتقادي به موضوع دانش و بهروزرساني اطلاعات خود نداشته و سالها بهصورت سنتي در زمينه توليد فعال بودند هم بر اين باورند که ميتوانند با توسعه آموزشهاي مهارتي، مديريتي و صنعتي چرخهاي توليد کارخانه خود را بهتر و سريعتر از قبل بچرخانند.
همين نگاه دانشمحور هم سبب شده تا دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز برنامههاي خود براي سال جديد پربارتر از هميشه کند و براي سال 96 برگزاري دورههاي آموزشي براي صنعت کشور را 7 برابر افزايش دهد.
محمدرضا خانمحمدي، مديرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره رابطه خوب دانشگاه و صنعت و برنامه هاي سال جديد در بخش آموزش به شاتا گفت: برنامههاي زيادي براي سال 96 در حوزه آموزش، پژوهش و فناوري در نظر گرفتهشده است. با توجه به اينکه بهرهوري در رشد اقتصادي و ارزشافزوده تمام کشورها نقش ويژهاي دارد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در سال 96 به موضوع بهرهوري است.
خان محمدي با اشاره به اينکه اين بهرهوري در سال آينده از مسيرهاي متعددي دنبال ميشود افزود: در صنعت يکي از معيارهاي بهرهوري آموزشهاي مهارتي، مديريتي، کارشناسي و حرفهاي است که به صورت مجازي، حضوري، رسانه جمعي و… در سال 95 انجامشده و در سال آينده نيز تداوم خواهد داشت.
وي يکي ديگر از برنامههاي ويژه در سال آينده را ايجاد و تقويت پل ارتباطي موسسات آموزشي، پژوهشي و علمي با واحدهاي صنعتي با هدف ارتقا سطح علمي و کسب دانش فني توليد محصولات متنوع در بخشهاي مختلف صنعتي دانست و اظهار کرد:در سال 95 توفيق خوبي در بخش آموزش داشتيم. هدفگذاري براي اين سال 2 ميليون نفر ساعت بود که در اجراي سياستهاي آموزشي وزارت صنعت، معدن و تجارت اين رقم بيش از ميزان برنامهريزيشده هم بوده است. درسال گذشته بيش از يکميليون و 14 هزار نفر ساعت دوره آموزشي عمومي و مهارتي براي فعالان صنعتي کشور با همکاري سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت استانها برگزارشده و سازمانها و شرکتهاي تابعه نيز بيش از 2 ميليون و 606 هزار نفر ساعت دوره براي صنعتگران برگزار کردهاند.
اين مقام مسوول درباره هاي برنامه هاي آموزشي سال جديد گفت:براي امسال 15 ميليون نفر ساعت آموزش براي بخش صنعت کشور هدفگذاري شده است. يکي از اقدامات مهمي که در سال گذشته انجام داديم و وقت زيادي هم براي اين موضوع صرف شد تدوين برنامه جامع آموزشي وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که اين برنامه با استفاده از نظرات کارشناسان آموزشي، صاحب نظران بخش دانش و فناوري، فعالان صنعتي و معدني و ساير گروههاي مرتبط تدوينشده و برنامهها، فرصتها، نيازها و نحوه ارائه آموزشها در آن ديدهشده است.
به گفته خان محمدي استفاده از روشهاي نوين آموزش در بخش صنعت و استفاده از ظرفيتهاي استاني و ملي در حوزه آموزش و پژوهش از جمله نکاتي است که در اين برنامه جامع ديدهشده است.
وي تاکيد کرد:علاوه بر آموزشهاي برنامهريزيشده بخشي از آموزشهاي نو در حوزه طراحي مهندسي، تحقيق و توسعه و نوآوري و آموزشهايي که بامطالعه تطبيقي تعيينشده نيز در فهرست آموزشهاي موردنياز سال 96 گنجانده شده که همه اين آموزشها براي رسيدن به هدف نهايي يعني ارتقاء بهرهوري است.
وي تصريح کرد:براي آنکه به حداقل بهرهوري مطلوب برسيم به 100 ميليون نفر ساعت آموزش نياز داريم. به عبارت ديگر اگر در کشور 10 نفر ساعت آموزش براي افراد شاغل در هر واحد صنعتي، معدني، تجاري و صنفي برگزار کنيم ميتوانيم به حداقلهاي موردنياز در موضوع بهرهوري برسيم.
مديرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود:امسال با سرعت بيشتري نسبت به سال جاري در مسير آموزش و پژوهش حرکت خواهيم کرد. بخشي از چالشهاي موجود در اين حوزه را در سال گذشته حل کرديم و کارهاي براي سال جديد آسانتر شده است.
وي درباره افق پيش روي وزارت صنعت،معدن و تجارت نيز يادآور شد:براي سال 97 هم سناريويي داريم که 50 ميليون نفر ساعت آموزش را ساماندهي کردهايم و با افزايش تلاشها در مسير آموزش ان شاا… تا سال 1399 ميتوانيم به هدفگذاريهاي انجامشده و آموزش 100 ميليون نفر ساعت برسيم.
خان محمدي يادآور شد: وزير صنعت، معدن و تجارت ابلاغيههاي متعددي براي حمايت از بخش آموزش صادر کرده و با توجه به اينکه سازمان هاي توسعه اي هم در زمينه آموزش فعاليت مي کنند با هدف ساماندهي آموزش ها شوراي سياستگذاري آموزش، پژوهش و فناوري را راهاندازي کرديم و در اين راستا مقرر شد هر فعاليت آموزشي که توسط شرکتهاي مختلف در حوزه صنعت انجام ميشود بايد به تاييد اين شورا برسد.
به گفته خان محمدي با اين رويکرد سايتهاي آموزشي نه تنها تعطيل نميشوند بلکه شاهد تقويت و توسعه خواهند بود. هيچ دخالتي در کار سازمان توسعهاي صورت نميگيرد بلکه در حد امکان براي برگزاري کلاسها و دورههاي آموزشي کمکهاي بودجهاي و…. از سوي شوراي سياستگذاري انجام ميشود.
مديرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد:هدف اين شورا اين است که آموزشها اثربخش و همسو با نيازهاي بخش صنعت باشد. همچنين اين شورا نميتواند آموزشهايي را تاييد کند که اساتيد در آنها از منابع و جزوات 10 سال قبل استفاده ميکنند. به همين خاطر تلاش کردهايم با نظارت اين شورا آموزشها را از نظر کيفي و کمي به روز و اثربخش کنيم.
اين مقام مسوول با رد ادعاي منتقدان درباره عدم ارتباط صنعت و دانشگاه امضاي تفاهم نامه هاي مشترک و همکاري هاي مستمر وزارت صنعت،معدن و تجارت با دانشگاه هاي مختلف و معتبر را از جمله برنامه هاي مهم اجرا شده توسط دولت دانست و افزود:در بخش امضاي تفاهمنامه بين وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالهاي قبل اقدامات زيادي انجام و تفاهمنامههاي متعددي امضاشده بود. اما برخي از اين تفاهمنامههاي قابليت اجرا نداشتند. به عنوان مثال موضوع طرح پسادکتراي صنعتي که در قالب آن فرصت مطالعاتي صنعتي به فارغالتحصيلان دکترا داده ميشد يکي از همين تفاهمنامههاي غير قابل اجرا بود.
خان محمدي ادامه داد: بر اساس اين تفاهمنامه افراد ميتوانستند در واحدهاي صنعتي به مدت يکسال فعاليت کرده و دستمزد يکساله خود را از واحد صنعتي دريافت کنند اما در عمل اين مسئله قابل اجرا نبود چراکه واحدهاي صنعتي شناختي نسبت به فارغالتحصيلان نداشته و از پرداخت دستمزد به آنان واهمه داشتند. در واقع گاه ديده ميشد يک فارغالتحصيل که در طول يک سال رقمي معادل 100 ميليون تومان از واحد صنعتي دستمزد ميگرفت حتي 10 ميليون تومان نيز براي آن واحد صنعتي کارايي و سود نداشت.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در اين بخش گفت:اقدام اصلي که انجام شد اصلاح برخي از اين تفاهمنامهها بود تا بتوانند قابيلت اجرايي پيدا کنند. از سوي ديگر علاوه بر اصلاح آئيننامهها در زمينه طرحهاي جديد و تفاهمنامههاي جديد نيز اقدامات خوبي انجام شد. اجراي طرح کارآموزي با همکاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و امضاء تفاهمنامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزشي پزشکي در بخش صنعت سلامت و نيز تفاهمنامه با وزارت نيرو از جمله اين برنامهها بود.
مديرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت يادآور شد:يکي ديگر از اقدامات عضويت دانشگاه پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي در شوراي سياست گذاري آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. در همين راستا در تلاشيم تا کارگروه آموزش، پژوهش و فناوري را در استانها نيز راهاندازي کنيم و معاونان پژوهشي دانشگاهها در هر استان به عنوان مشاوران سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در اين کارگروهها حاضرشده و برنامهريزيهاي آموزش، پژوهش و فناوري به صورت استاني انجام شود.
به گفته خان محمدي در حال حاضر برنامهريزي کردهايم که سايت جديدي راهاندازي شود و در آن همه برنامههاي آموزش، پژوهش و فناوري شفاف درجشده باشد. در اين سايت علاوه بر اطلاعرساني از زمينههاي علمي و پژوهشي از همهکساني که در سراسر کشور متقاضي بخش پژوهش هستند حمايت خواهد شد و فرصتها براي فعالان علمي و پژوهشي سراسر کشور به طور يکسان فراهم ميشود.
اين مدير ارشد بخش آموزش صنعت،معدن و تجارت ادامه داد:در سال 95 از جمله اقداماتي که در بخش همراهي دانشگاهها با بخش صنعت انجام داديم معرفي فرصتهاي مطالعاتي به برخي دانشگاهها بود. تفاهمنامهاي با دانشگاه آزاد امضا شده و رها شده بود که دوباره عملياتي شد و چند برنامه پژوهشي و صنعتي مشترک با اين دانشگاه امسال اجرايي ميشود.
خان محمدي افزود:آموزشهاي موردي و پراکنده را مدت هاست که تعطيل کردهايم و با توجه به اينکه در سال 97 ماموريت آموزشي سنگيني بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت است امسال با دانشگاهها و موسسات آموزشي، پژوهشي و علمي و مجموعههايي که واجد شرايط آموزش به نيروهاي بخش صنعت هستند ارتباطات بيشتري خواهيم داشت تا بتوانيم به اهداف آموزشي خود برسيم.
وي با قدرداني از وزير صنعت،معدن و تجارت و دست اندرکاران بخش آموزش و پژوهش و نيز مديران و اساتيد دانشگاه ها تاکيد کرد: در اگر امروز توانستهايم 3 ميليون و 620 هزار نفر از صنعتگران را آموزش دهيم حاصل تلاش اين افراد و دولت تدبير و اميد بوده و ان شاا… در سال 96 و 97 با جديت و تلاش بيشتر و بهرهگيري از تجربيات ارزندهاي که اندوختهايم به اهداف از پيش تعيينشده خواهيم رسيد.
اين در حالي است که وزارت صنعت، معدن و تجارت که در دولت تدبير و اميد رويکردي متفاوت در برخورد با صنعت کشور داشت و توانست رشد صنعتي کشور را به طور چشمگيري افزايش دهد. اين اقدام بزرگ علاوه بر تلاشهاي مختلف در تمام بخشهاي صنعتي را شايد بتوان مديون توسعه آموزش و فناوري در ميان صنعتگران دانست. اين روزها ديگر حتي واحدهاي کوچک صنعتي که روزگاري اعتقادي به موضوع دانش و بهروزرساني اطلاعات خود نداشته و سالها بهصورت سنتي در زمينه توليد فعال بودند هم بر اين باورند که ميتوانند با توسعه آموزشهاي مهارتي، مديريتي و صنعتي چرخهاي توليد کارخانه خود را بهتر و سريعتر از قبل بچرخانند.
همين نگاه دانشمحور هم سبب شده تا دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز برنامههاي خود براي سال جديد پربارتر از هميشه کند و براي سال 96 برگزاري دورههاي آموزشي براي صنعت کشور را 7 برابر افزايش دهد.
محمدرضا خانمحمدي، مديرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره رابطه خوب دانشگاه و صنعت و برنامه هاي سال جديد در بخش آموزش به شاتا گفت: برنامههاي زيادي براي سال 96 در حوزه آموزش، پژوهش و فناوري در نظر گرفتهشده است. با توجه به اينکه بهرهوري در رشد اقتصادي و ارزشافزوده تمام کشورها نقش ويژهاي دارد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در سال 96 به موضوع بهرهوري است.
خان محمدي با اشاره به اينکه اين بهرهوري در سال آينده از مسيرهاي متعددي دنبال ميشود افزود: در صنعت يکي از معيارهاي بهرهوري آموزشهاي مهارتي، مديريتي، کارشناسي و حرفهاي است که به صورت مجازي، حضوري، رسانه جمعي و… در سال 95 انجامشده و در سال آينده نيز تداوم خواهد داشت.
وي يکي ديگر از برنامههاي ويژه در سال آينده را ايجاد و تقويت پل ارتباطي موسسات آموزشي، پژوهشي و علمي با واحدهاي صنعتي با هدف ارتقا سطح علمي و کسب دانش فني توليد محصولات متنوع در بخشهاي مختلف صنعتي دانست و اظهار کرد:در سال 95 توفيق خوبي در بخش آموزش داشتيم. هدفگذاري براي اين سال 2 ميليون نفر ساعت بود که در اجراي سياستهاي آموزشي وزارت صنعت، معدن و تجارت اين رقم بيش از ميزان برنامهريزيشده هم بوده است. درسال گذشته بيش از يکميليون و 14 هزار نفر ساعت دوره آموزشي عمومي و مهارتي براي فعالان صنعتي کشور با همکاري سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت استانها برگزارشده و سازمانها و شرکتهاي تابعه نيز بيش از 2 ميليون و 606 هزار نفر ساعت دوره براي صنعتگران برگزار کردهاند.
اين مقام مسوول درباره هاي برنامه هاي آموزشي سال جديد گفت:براي امسال 15 ميليون نفر ساعت آموزش براي بخش صنعت کشور هدفگذاري شده است. يکي از اقدامات مهمي که در سال گذشته انجام داديم و وقت زيادي هم براي اين موضوع صرف شد تدوين برنامه جامع آموزشي وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که اين برنامه با استفاده از نظرات کارشناسان آموزشي، صاحب نظران بخش دانش و فناوري، فعالان صنعتي و معدني و ساير گروههاي مرتبط تدوينشده و برنامهها، فرصتها، نيازها و نحوه ارائه آموزشها در آن ديدهشده است.
به گفته خان محمدي استفاده از روشهاي نوين آموزش در بخش صنعت و استفاده از ظرفيتهاي استاني و ملي در حوزه آموزش و پژوهش از جمله نکاتي است که در اين برنامه جامع ديدهشده است.
وي تاکيد کرد:علاوه بر آموزشهاي برنامهريزيشده بخشي از آموزشهاي نو در حوزه طراحي مهندسي، تحقيق و توسعه و نوآوري و آموزشهايي که بامطالعه تطبيقي تعيينشده نيز در فهرست آموزشهاي موردنياز سال 96 گنجانده شده که همه اين آموزشها براي رسيدن به هدف نهايي يعني ارتقاء بهرهوري است.
وي تصريح کرد:براي آنکه به حداقل بهرهوري مطلوب برسيم به 100 ميليون نفر ساعت آموزش نياز داريم. به عبارت ديگر اگر در کشور 10 نفر ساعت آموزش براي افراد شاغل در هر واحد صنعتي، معدني، تجاري و صنفي برگزار کنيم ميتوانيم به حداقلهاي موردنياز در موضوع بهرهوري برسيم.
مديرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود:امسال با سرعت بيشتري نسبت به سال جاري در مسير آموزش و پژوهش حرکت خواهيم کرد. بخشي از چالشهاي موجود در اين حوزه را در سال گذشته حل کرديم و کارهاي براي سال جديد آسانتر شده است.
وي درباره افق پيش روي وزارت صنعت،معدن و تجارت نيز يادآور شد:براي سال 97 هم سناريويي داريم که 50 ميليون نفر ساعت آموزش را ساماندهي کردهايم و با افزايش تلاشها در مسير آموزش ان شاا… تا سال 1399 ميتوانيم به هدفگذاريهاي انجامشده و آموزش 100 ميليون نفر ساعت برسيم.
خان محمدي يادآور شد: وزير صنعت، معدن و تجارت ابلاغيههاي متعددي براي حمايت از بخش آموزش صادر کرده و با توجه به اينکه سازمان هاي توسعه اي هم در زمينه آموزش فعاليت مي کنند با هدف ساماندهي آموزش ها شوراي سياستگذاري آموزش، پژوهش و فناوري را راهاندازي کرديم و در اين راستا مقرر شد هر فعاليت آموزشي که توسط شرکتهاي مختلف در حوزه صنعت انجام ميشود بايد به تاييد اين شورا برسد.
به گفته خان محمدي با اين رويکرد سايتهاي آموزشي نه تنها تعطيل نميشوند بلکه شاهد تقويت و توسعه خواهند بود. هيچ دخالتي در کار سازمان توسعهاي صورت نميگيرد بلکه در حد امکان براي برگزاري کلاسها و دورههاي آموزشي کمکهاي بودجهاي و…. از سوي شوراي سياستگذاري انجام ميشود.
مديرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد:هدف اين شورا اين است که آموزشها اثربخش و همسو با نيازهاي بخش صنعت باشد. همچنين اين شورا نميتواند آموزشهايي را تاييد کند که اساتيد در آنها از منابع و جزوات 10 سال قبل استفاده ميکنند. به همين خاطر تلاش کردهايم با نظارت اين شورا آموزشها را از نظر کيفي و کمي به روز و اثربخش کنيم.
اين مقام مسوول با رد ادعاي منتقدان درباره عدم ارتباط صنعت و دانشگاه امضاي تفاهم نامه هاي مشترک و همکاري هاي مستمر وزارت صنعت،معدن و تجارت با دانشگاه هاي مختلف و معتبر را از جمله برنامه هاي مهم اجرا شده توسط دولت دانست و افزود:در بخش امضاي تفاهمنامه بين وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالهاي قبل اقدامات زيادي انجام و تفاهمنامههاي متعددي امضاشده بود. اما برخي از اين تفاهمنامههاي قابليت اجرا نداشتند. به عنوان مثال موضوع طرح پسادکتراي صنعتي که در قالب آن فرصت مطالعاتي صنعتي به فارغالتحصيلان دکترا داده ميشد يکي از همين تفاهمنامههاي غير قابل اجرا بود.
خان محمدي ادامه داد: بر اساس اين تفاهمنامه افراد ميتوانستند در واحدهاي صنعتي به مدت يکسال فعاليت کرده و دستمزد يکساله خود را از واحد صنعتي دريافت کنند اما در عمل اين مسئله قابل اجرا نبود چراکه واحدهاي صنعتي شناختي نسبت به فارغالتحصيلان نداشته و از پرداخت دستمزد به آنان واهمه داشتند. در واقع گاه ديده ميشد يک فارغالتحصيل که در طول يک سال رقمي معادل 100 ميليون تومان از واحد صنعتي دستمزد ميگرفت حتي 10 ميليون تومان نيز براي آن واحد صنعتي کارايي و سود نداشت.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در اين بخش گفت:اقدام اصلي که انجام شد اصلاح برخي از اين تفاهمنامهها بود تا بتوانند قابيلت اجرايي پيدا کنند. از سوي ديگر علاوه بر اصلاح آئيننامهها در زمينه طرحهاي جديد و تفاهمنامههاي جديد نيز اقدامات خوبي انجام شد. اجراي طرح کارآموزي با همکاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و امضاء تفاهمنامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزشي پزشکي در بخش صنعت سلامت و نيز تفاهمنامه با وزارت نيرو از جمله اين برنامهها بود.
مديرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت يادآور شد:يکي ديگر از اقدامات عضويت دانشگاه پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي در شوراي سياست گذاري آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. در همين راستا در تلاشيم تا کارگروه آموزش، پژوهش و فناوري را در استانها نيز راهاندازي کنيم و معاونان پژوهشي دانشگاهها در هر استان به عنوان مشاوران سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در اين کارگروهها حاضرشده و برنامهريزيهاي آموزش، پژوهش و فناوري به صورت استاني انجام شود.
به گفته خان محمدي در حال حاضر برنامهريزي کردهايم که سايت جديدي راهاندازي شود و در آن همه برنامههاي آموزش، پژوهش و فناوري شفاف درجشده باشد. در اين سايت علاوه بر اطلاعرساني از زمينههاي علمي و پژوهشي از همهکساني که در سراسر کشور متقاضي بخش پژوهش هستند حمايت خواهد شد و فرصتها براي فعالان علمي و پژوهشي سراسر کشور به طور يکسان فراهم ميشود.
اين مدير ارشد بخش آموزش صنعت،معدن و تجارت ادامه داد:در سال 95 از جمله اقداماتي که در بخش همراهي دانشگاهها با بخش صنعت انجام داديم معرفي فرصتهاي مطالعاتي به برخي دانشگاهها بود. تفاهمنامهاي با دانشگاه آزاد امضا شده و رها شده بود که دوباره عملياتي شد و چند برنامه پژوهشي و صنعتي مشترک با اين دانشگاه امسال اجرايي ميشود.
خان محمدي افزود:آموزشهاي موردي و پراکنده را مدت هاست که تعطيل کردهايم و با توجه به اينکه در سال 97 ماموريت آموزشي سنگيني بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت است امسال با دانشگاهها و موسسات آموزشي، پژوهشي و علمي و مجموعههايي که واجد شرايط آموزش به نيروهاي بخش صنعت هستند ارتباطات بيشتري خواهيم داشت تا بتوانيم به اهداف آموزشي خود برسيم.
وي با قدرداني از وزير صنعت،معدن و تجارت و دست اندرکاران بخش آموزش و پژوهش و نيز مديران و اساتيد دانشگاه ها تاکيد کرد: در اگر امروز توانستهايم 3 ميليون و 620 هزار نفر از صنعتگران را آموزش دهيم حاصل تلاش اين افراد و دولت تدبير و اميد بوده و ان شاا… در سال 96 و 97 با جديت و تلاش بيشتر و بهرهگيري از تجربيات ارزندهاي که اندوختهايم به اهداف از پيش تعيينشده خواهيم رسيد.