معدن نیوز بررسی کرد؛

سقوط آزاد صادرات زغال سنگ روسیه

پرهام کریمی
سقوط آزاد صادرات زغال سنگ روسیه

پایگاه خبری معدن نیوز -صادرات زغال سنگ روسیه در نیمه نخست سال 2024 با کاهش 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و تأثیر محسوسی بر حمل و نقل به بنادر داشت.

به گزارش معدن نیوز -صادرات زغال سنگ روسیه در نیمه نخست سال 2024 با کاهش 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و تأثیر محسوسی بر حمل و نقل به بنادر داشت.

آمار کلیدی

بنادر خاور دور: تحویل زغال سنگ از طریق راه آهن سالانه 3 درصد کاهش یافته است.

بنادر شمالی: سالانه 12 درصد کاهش داشته است.

بنادر بالتیک: کاهش 9 درصدی را شاهد بوده است.

بنادر جنوبی: سالانه با کاهش خیره کننده 62 درصدی مواجه شدند.

ذخایر صادرات زغال سنگ از Kuzbass از طریق راه آهن 11 درصد کاهش یافت.

دلایل کاهش صادرات

چالش های اصلی بر صادرات زغال سنگ روسیه در ظرفیت های محدود راه آهن و هزینه های بالای لجستیک از طریق خشکی نهفته است.

راه آهن روسیه از بازگرداندن تخفیف ها برای حمل زغال سنگ به بنادر شمالی، بالتیک و جنوبی خودداری کرده است. با توجه به قیمت فعلی زغال سنگ، تحویل به مقاصد شمالی و جنوبی در حال حاضر برای تولیدکنندگان زغال سنگ تا حد زیادی سودآور نیست.

کاهش محموله‌ها از طریق بنادر جنوبی را می‌توان ناشی از توقف عملیات بندر تمان از بهمن ماه به دلیل نرخ گزاف حمل‌ونقل دانست. در حالی که متعاقباً نرخ‌ها تقریباً به نصف کاهش یافت، محموله‌های بندری از آوریل به بعد شروع به بهبود تدریجی کردند. با این حال، این حجم هنوز کمتر از حجم مورد توافق در ماه ژوئن است و کاهش 47 درصدی را ثبت کرده است.

کاهش صادرات زغال سنگ از طریق بنادر جنوبی، شمالی و بالتیک یک شکست قابل توجه برای روسیه است. تأثیر متقابل کاهش ظرفیت راه‌آهن، هزینه‌های لجستیک بالا و پویایی نامطلوب قیمت‌گذاری همچنان صنعت صادرات زغال سنگ را به چالش می‌کشد و نه تنها بر صادرکنندگان بلکه بر عملیات لجستیک و پایانه‌های گسترده‌تر نیز تأثیر می‌گذارد.