در راستاي بهينه‌سازي خط توليد محصولات سرد فولاد مبارکه انجام شد؛

اجراي تعميرات سالانه و فاز دوم به‌روزرساني سيستم‌هاي اتوماسيون تاندم‌ميل نورد سرد

اجراي تعميرات سالانه و فاز دوم به‌روزرساني سيستم‌هاي اتوماسيون تاندم‌ميل نورد سرد

پایگاه خبری معدن نیوز -در راستای بهینه‌سازی خط تولید و ارائه محصولات کیفی‌تر به مشتریان، تعمیرات سالانه و فاز دوم به‌روزرسانی سیستم‌های اتوماسیون تاندم‌میل نورد سرد فولاد مبارکه با موفقیت انجام شد.

به گزارش معدن نیوز -در راستای بهینه‌سازی خط تولید و ارائه محصولات کیفی‌تر به مشتریان، تعمیرات سالانه و فاز دوم به‌روزرسانی سیستم‌های اتوماسیون تاندم‌میل نورد سرد فولاد مبارکه با موفقیت انجام شد.

بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در این راستا اظهار داشت: خط تاندم‌میل به‌ عنوان مهم‌ترین خط نورد سرد کشور و اصلی‌ترین تامین‌کننده نیاز صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی، نقش استراتژیکی در صنعت فولاد کشور ایفا می‌کند. همین ملاحظات باعث شد طی سالیان گذشته، انجام به‌روزرسانی در این واحد با ریسک‌های فراوانی مواجه باشد.

وی افزود: بنابراین بعد از انجام طرح توسعه در سال جاری که با برنامه‌ریزی مدون و تدوین طرح گام‌به‌گام در جهت به‌روزرسانی قسمت‌های مختلف واحد در حوزه برق و اتوماسیون مطابق با نقشه راه مشخص انجام شده است، شاهد تداوم و افزایش تولید در این خط هستیم.

محسن استکی، مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: خط تاندم‌میل در صنعت فولاد نقش بسیار مهمی در تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی کشور دارد؛ همچنین تولید گریدهای خاص مورد استفاده در برخی صنایع کشور با توجه به شرایط تحریمی می‌تواند چالش‌های بسیاری بزرگی برای کشور ایجاد کند. بنابراین با چنین شرایطی، وجود ریسک‌های احتمالی در خصوص عدم راه‌اندازی به‌ موقع خط جزو دغدغه‌های اصلی مدیریت ارشد فولاد مبارکه بود.

وی گفت: در این مهم، بعد از برگزاری جلسات متعدد و بررسی جوانب کار تصمیم بر آن شد تا تعویض تابلوهای «PLC» در دو مرحله انجام شود. به همین منظور خط تاندم‌ میل از تاریخ ۲۱ تا ۲۹ تیرماه متوقف شد و فاز اول پروژه تغییر «PLC»های خط طبق برنامه زمان‌بندی‌ شده با موفقیت انجام شد. در ادامه بعد از اطمینان از عملکرد تجهیزات و بررسی ریسک‌های موجود، فاز دوم پروژه از ۲۰ آبان ماه به مدت پنج روز، انجام و خط وارد مرحله راه‌اندازی شد.

مرتضی اکبری، رئیس واحد تاندم‌میل شرکت فولاد مبارکه در همین راستا عنوان کرد: علاوه بر به‌روزرسانی انجام‌ شده در قسمت برق و اتوماسیون در همین بازه زمانی، شات‌دان سالانه خط با پیش‌بینی حدود پنج هزار نفر ساعت برنامه‌ریزی و اجرا شد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های گروه برق و اتوماسیون نیز به میزان یک هزار و ۵۰۰ نفر ساعت انجام شد که از مهم‌ترین فعالیت‌های این گروه می‌توان به اتمام تعویض کلیه «MCC»های اصلی و تابلوهای «PLC» خروجی خط، اجرای تعمیرات اساسی موتورهای اصلی قفسه سه نورد به میزان ۵۰۰ نفر ساعت و همچنین اجرای استانداردهای سالانه مربوط به گروه‌های مختلف کاری به نحو مطلوب اشاره کرد.

رئیس واحد تاندم‌میل شرکت فولاد مبارکه افزود: از حدود پنج هزار نفر ساعت فعالیت برنامه‌ریزی به میزان سه هزار و ۵۰۰ نفر ساعت فعالیت مربوط به گروه مکانیک و هیدرولیک بود که از مهم‌ترین فعالیت این گروه به تعویض مجموعه تنظیم‌کننده ورق در لوپ پایین و اصلاح صفحات اسکرودان‌های پایین قفسه‌های نورد واحد اشاره کرد که با توجه به حساسیت تولید و زمان‌بر بودن این دو فعالیت، انجام آن‌ها برای اولین بار در واحد اتفاق افتاد.

اکبری گفت: همچنین انجام پروژه رنگ‌آمیزی کف و بدنه اتاقک‌های مربوط به ترانس‌های ۶۳ کیلوولت و اجرای زیباسازی بدنه اصلی قفسه‌های نورد و تست و راه‌اندازی خط بدون مشکل، از جمله فعالیت‌های انجام‌ شده در گروه تولید است.

وی در پایان از حمایت‌های معاونت‌ها و مدیریت‌های مختلف شرکت و همچنین از زحمات کلیه مدیران و کارکنان و کارشناسان گروه‌های تعمیراتی، دفاتر فنی و پیمانکاران حاضر در ناحیه صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

ایمان دوستی، سرپرست تعمیرات برق و اتوماسیون شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: روند فعالیت‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات در قسمت برق و اتوماسیون به بهترین شکل ممکن انجام شد. برخی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌ شده شامل اتمام پروژه جایگزینی «PLC»های واحد با تابلوهای قدیمی، انجام تست‌های عملیاتی به‌ صورت آفلاین و آنلاین، بهینه‌سازی لوپ‌های کنترلی نورد در خط تاندم، ساخت و تعویض ۶ عدد از تابلوهای فرمان بین قفسه‌های نورد در جهت افزایش (IP) تا ۵۴ با توان داخلی کشور، اتمام پروژه جایگزینی «MCC» جدید به‌ جای «MCC»های قدیم، سرویس اساسی موتورهای قفسه ۳ نورد و رنگ‌آمیزی کامل کاور موتورهای اصلی خط نورد می‌شود.

وی اضافه کرد: تعمیرات برنامه‌ریزی‌ شده سالانه آبان ماه ۱۴۰۲ علی‌رغم حجم زیاد درخواست کارها، محدودیت زمانی و تداخل کاری با رعایت استانداردهای ایمنی، نظارت کامل واحد «HSE» مرکز، ایمنی ناحیه نورد سرد، بدون هرگونه حادثه فردی و تجهیزاتی با موفقیت به پایان رسید.