تاب آوري صنعت فولاد با چالش‌هاي جدي مواجه است

تاب آوري صنعت فولاد با چالش‌هاي جدي مواجه است

پایگاه خبری معدن نیوز -مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، اظهار داشت: این صنعت همواره پیشران توسعه بوده است و در دوره تحریم این نقش استراتژیک پر رنگ تر شد.

به گزارش معدن نیوز -مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، اظهار داشت: این صنعت همواره پیشران توسعه بوده است و در دوره تحریم این نقش استراتژیک پر رنگ تر شد.

وی با اشاره به اینکه  بیش از نیم قرن از آغاز بهره برداری از ذوب آهن اصفهان می گذرد، افزود: این مجتمع عظیم صنعتی پیشران اصلی توسعه حمل و نقل ریلی کشور  است و انواع ریل خطوط پرسرعت و مترو کلانشهرها را تامین می‌کند.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان این که این مجتمع عظیم صنعتی تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار تن ریل به راه آهن کشور، شرکت زیرساخت و متروی شهرهای مختلف تحویل داده و سفارش ۶۰ هزار تن تولید ریل دارد، اظهار داشت: سایر صنایع فولادی نیز در توسعه کشور نقش آفرینی می کنند صنایعی نظیر لوازم خانگی، خودرو، پتروشیمی و … که در گذشته مواد مورد نیاز خود را وارد می کردند هم اکنون از محصولات تولید شده در صنعت فولاد کشور بهره مند هستند و این رویکرد اثرگذاری صنعت فولاد کشور در عرصه های مختلف را به خوبی تبیین می کند.

مهدی کوهی ادامه داد:  نعت فولاد، با اینکه در توسعه صنعتی کشور نقش بی بدیلی ایفا می نماید و همگان به این موضوع واقف هستند اما انبوهی از چالش‌ها، تاب‌آوری این صنعت را به مخاطره انداخته است.

وی اظهار داشت: طبق برنامه توسعه برای دستیابی به چشم انداز افق ۱۴۰۴ دولت باید یوتیلیتی، جاده و سایر زیرساخت‌ها را برای صنعت فولاد تامین می‌کرد اما با عدم تحقق این موارد، چاره ای جز خود تأمینی نداریم که این موضوع قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

مهدی کوهی در ادامه مواردی نظیر، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش عوارض صادرات، افزایش هزینه های تامین مالی، بالا بودن حقوق دولتی معادن و… را از جمله موارد اثر گذار بر قیمت تمام شده و تهدیدکننده تاب‌آوری صنعت فولاد ذکر کرد و گفت: سود صنایع فولادی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و اگر امسال نیز شاهد این روند باشیم، صرفه اقتصادی تولید، با چالش شدیدی مواجه می شود.

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: مطالبات از سازمان‌های دولتی نیز چالش مهم پیش روی صنایع است. در این راستا ذوب آهن مطالباتی در خصوص ریل از راه آهن دارد و در مقابل نیز به برخی ارگان های دولتی بدهی دارد اما نهادی برای تهاتر این بدهی ها وجود ندارد.

وی افزود: در دهه های گذشته به مشکلات صنایع نساجی، لوازم خانگی و خودرو توجه نشد که معضلاتی همچون افزایش شدید قیمت خودرو را در پی داشت و  اگر امروز به صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و … توجه نشود با مشکلات بسیاری مواجه می شویم  لذا امید است مسئولین با بهره گیری دیدگاه‌های انجمن ها و متخصصین صنعت فولاد کشور به نحوی برنامه ریزی کنند که صنعت ارزش آفرین فولاد، تولید بدون دغدغه داشته باشد.