سایر عناصر و مواد

پرتغال در جمع استخراج‌کنندگان لیتیوم

پرتغال در جمع استخراج‌کنندگان لیتیوم
پایگاه خبری معدن نیوز -آژانس محیط زیست پرتغال موافقت خود را با شرکت محلی لاسورکرسوس برای استخراج لیتیوم با درجه باتری در یکی از اولین معادن لیتیوم این کشور که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۷ شروع به بهره‌برداری کند، اعلام کرده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -آژانس محیط زیست پرتغال موافقت خود را با شرکت محلی لاسورکرسوس برای استخراج لیتیوم با درجه باتری در یکی از اولین معادن لیتیوم این کشور که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۷ شروع به بهره‌برداری کند، اعلام کرده است.

این پروژه در منطقه شمالی مونتالگره در نزدیکی مرز اسپانیا و با سرمایه‌گذاری برنامه ریزی شده ۶۵۰ میلیون یورو (۶۹۶ میلیون دلار) در مسابقه استخراج لیتیوم در پرتغال، همراه با شرکت منابع ساوانا مستقر در لندن قرار می‌دهد که همچنین اخیرا برای معدن روباز باروسو مجوز دریافت کرده است.

پرتغال با بیش از ۶۰ هزار تن ذخایر لیتیوم شناخته شده، محور تلاش‌های اروپا برای تامین امنیت بیشتر زنجیره ارزش باتری و کاهش وابستگی به واردات بوده است.

با این حال، نگرانی‌ها در مورد اثرات زیست محیطی و اجتماعی استخراج لیتیوم از سوی گروه‌های حافظ طبیعت و جوامع محلی منجر به تاخیرهای متعدد در تصویب پروژه‌های استخراج لیتیوم و همچنین مزایده بزرگ امتیازات جدیدی شده که دولت در ابتدا برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی کرده بود.

لاسورکرسوس در ماه مارچ سال ۲۰۱۹ مجوزهای معدنی را دریافت کرد اما شروع پروژه به تایید نهایی ارزیابی اثرات زیست محیطی این معدن بستگی داشت.

در بیانیه‌ای آژانس محیط زیست پرتغال اعلام کرد که استخراج معدن در مونتالگره را «با صدور ارزیابی اثرات زیست محیطی مطلوب» علیرغم اینکه رایزنی عمومی «بیشتر در مورد  اجرای پروژه منفی بود» مجاز می‌داند.

در این بیانیه آمده است: همانند آنچه قبلا در پروژه‌های دیگر رخ داده است، ارزیابی توسعه یافته توسط آژانس محیط زیست منافع استراتژیک لیتیوم را در نظر گرفته و شهرداری مونتالگره ۷۵ درصد از حق امتیاز این معدن را دریافت خواهد کرد.

سخنگوی لاسورکرسوس گفت که این پروژه که «بدون هیچگونه شرایط مرتبط» تصویب شد، همچنین شامل یک کارخانه فرآوری سنگ معدن در مجاورت معدن می‌شود که برای مکان دقیق آن به ارزیابی اثرات زیست محیطی جداگانه‌ای نیاز دارد.

انتظار می‌رود کل سرمایه‌گذاری در معدن و پالایشگاه به حدود ۶۵۰ میلیون یورو برسد. لاسورکرسوس قصد دارد ساخت و ساز را در ابتدای سال ۲۰۲۵ و در اواخر سال ۲۰۲۷ تولید هیدروکسید لیتیوم را آغاز کند.

در پایان گفتنی است که اگرچه بخش اعظمی از پروژه لاسورکرسوس زیرزمینی است اما شامل استخراج معادن روباز نیز می‌شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد