اخبار استان ها

فرآیند فعال کردن ۲۷ معدن راکد گیلان در دست انجام است

فرآیند فعال کردن ۲۷ معدن راکد گیلان در دست انجام است
پایگاه خبری معدن نیوز -رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از بلاتکلیفی ۲۷ معدن راکد گیلان خبر داد و گفت: موضوع فوریت فعال کردن این معادن از سال قبل با سرعت قابل قبولی درحال پیگیری و فرآیند کار در حال انجام است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از بلاتکلیفی ۲۷ معدن راکد گیلان خبر داد و گفت: موضوع فوریت فعال کردن این معادن از سال قبل با سرعت قابل قبولی درحال پیگیری و فرآیند کار در حال انجام است.

عبدالله خرمدل، احیای معادن راکد را از برنامه ها و اولویت‌های اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان عنوان کرد و افزود: اگر این معادن به هر دلیلی قابلیت فعال شدن را نداشته باشند به عرصه طبیعی برمی‌گردند.

وی عنوان کرد: در آخرین جلسه شورای معادن یکی از مصوبات، فعال شدن معادنی بود که به هر دلیل بلاتکلیف مانده‌اند که در این راستا این تعداد معدن شناسایی و امور مربوط به آنها در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: ماده ۲۴ مکرر قانون معادن ظرفیتی را به ۱۶ دستگاه اجرائی و متولیان قانونی مربوطه جهت تسریع در امر اکتشاف و بهره‌برداری از معادن ابلاغ کرده است که این دستگاه‌ها را مکلف می‌کند حداکثر ظرف ۲ ماه نسبت به استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صدور پروانه اکتشاف اعلام نظر کنند.

وی تصریح کرد: طبق قانون از ۲ دستگاه محیط زیست و منابع طبیعی نیز استعلام می‌شود که باید پاسخ دهند این محدوده می‌تواند معدن باشد یا خیر. براساس صراحت قانونی عدم دریافت پاسخ از دستگاه استعلام شده به معنی جواب مثبت است اما به لحاظ ملاحظات خاص مانند شرایط زیست محیطی و اقلیم این استان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان در این مورد، عدم پاسخ دستگاه را در گام نخست به معنای پاسخ مثبت تلقی نمی‌کند.

خرمدل اضافه کرد: طبق قانون این موضوع در کارگروه‌های مختلف از جمله کارگروه تعاملی محیط زیست و منابع طبیعی مطرح می‌شود و امسال این جلسه ۲ بار برای معادنی که به هر دلیلی نمی تواند فعالیت کنند؛ برگزار شد تا برابر قانون و ضوابط جاری در این کارگروه توافق برای احیای این معادن صورت گیرد. اگر توافق ایجاد نشود برابر ضوابط جاری این موضوع در جلسه ستاد تعاملی ملی مطرح می‌شود.

وی اظهار کرد: در استان گیلان ۳۷ معدن غیرفعال دارای معارض و ۲۷ معدن راکد بلاتکیف وجود دارد که باید به سرعت از طریق مزایده تعیین تکلیف شوند و به فرد حقیقی یا حقوقی برنده مزایده واگذار شوند اگر معادنی به هر دلیلی قابلیت فعال شدن نداشته باشند به عرصه طبیعی برمی‌گردند.

استان گیلان ۱۱۰ معدن ثبت شده دارد که کمتر از ۵۰ درصد یعنی ۴۹ معدن فعال هستند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد