سنگ آهن و ذغال سنگ

زغال‌سنگ بزرگ‌ترین قربانی بازار کامودیتی

زغال‌سنگ بزرگ‌ترین قربانی بازار کامودیتی
پایگاه خبری معدن نیوز -زغال‌سنگ بزرگ‌ترین قربانی بازار کامودیتی‌ها در ریزش قیمتی اخیر بود؛ زیرا قیمت آن در مدت کمتر از ۶ماه حدود ۶۱‌ درصد ریزش کرد و همچنان اخبار از افزایش عرضه‌ها حکایت دارد. اگر در محدوده قیمتی فعلی تقاضا برای زغال‌سنگ افزایش پیدا نکند، احتمالا قیمت آن بیش از ۶۰‌ درصد دیگر کاهش پیدا می‌کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -زغال‌سنگ بزرگ‌ترین قربانی بازار کامودیتی‌ها در ریزش قیمتی اخیر بود؛ زیرا قیمت آن در مدت کمتر از ۶ماه حدود ۶۱‌ درصد ریزش کرد و همچنان اخبار از افزایش عرضه‌ها حکایت دارد. اگر در محدوده قیمتی فعلی تقاضا برای زغال‌سنگ افزایش پیدا نکند، احتمالا قیمت آن بیش از ۶۰‌ درصد دیگر کاهش پیدا می‌کند.

قیمت زغال‌سنگ در نخستین‌ روزهای سال ۲۰۲۳ از کانال ۴۰۰دلار به‌ازای هر تن تا کانال ۱۶۰دلار کاهش پیدا کرد. ریزش ۶۱درصدی قیمت زغال‌سنگ در حالی رخ می‌دهد که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین قیمت زغال‌سنگ صعودی شده‌ بود و حالا با این ریزش تاریخی اگر تقاضا در محدوده ۱۵۰ تا ۱۶۰دلار تقویت نشود، احتمال سقوط قیمت زغال‌سنگ تا کانال کمتر از ۸۰دلار هم وجود دارد.

ریزش اخیر قیمت این کامودیتی از سال ۲۰۰۹ به بعد بی‌سابقه بود و احتمالا این ریزش ادامه‌دار است. در سال‌های ۲۰۰۹ تا اواسط سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن زغال‌سنگ در کانال ۵۰ تا ۱۲۵دلار نوسان می‌کرد و سقف قیمتی آن در سال ۲۰۱۱ در محدوده ۱۳۰دلار ثبت شده‌ بود؛ ولی سال ۲۰۲۲ سال خاص زغال‌سنگ بود تا برای نخستین بار قیمت آن به بالاتر از ۴۲۵دلار صعود کند.

پس از آن با آغاز سال ۲۰۲۳ زغال‌سنگ به کانال‌های قیمتی پایین‌تر فروریخت.

اکنون زغال‌سنگ در نزدیکی محدوده ۱۵۰دلار معامله می‌شود؛ جایی که یک‌مرتبه در اواخر سال ۲۰۲۱ با افزایش تقاضا مواجه شد و ابرروند صعودی سال ۲۰۲۲ را آغاز کرد.

آیا خریداران یک‌بار دیگر در این محدوده از قیمت زغال‌سنگ حمایت می‌کنند؟ دست‌کم اخبار و افزایش عرضه‌ها در بازار زغال‌سنگ پاسخ منفی به این سوال می‌دهد. استرالیا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مواد معدنی در دنیا طی ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ ظرفیت تولید و صادرات زغال‌سنگ و سنگ‌آهن را افزایش داد و نتیجه این افزایش ریزش قیمت‌ها در بازار کامودیتی بود. اکنون صادرات زغال‌سنگ استرالیا از نظر آمار در اوج قرار دارد و معدن‌داران از افزایش صادرات در ماه‌های آینده می‌گویند.

مازاد عرضه زغال‌سنگ در بازارهای جهانی توسط غول‌های استرالیا بی‌تردید بازار را متاثر خواهد کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد