اقتصاد و صنعت

معدن‌نیوز بررسی کرد:

یوآن جایگزین دلار در معاملات چین و روسیه

یوآن جایگزین دلار در معاملات چین و روسیه
پایگاه خبری معدن نیوز -چندین مدیر بازرگانی با آگاهی مستقیم گفتند که چین اکنون تقریباً تمام خریدهای سوخت و حتی برخی فلزات از روسیه را به جای دلار به یوان پرداخت می کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -چندین مدیر بازرگانی با آگاهی مستقیم گفتند که چین اکنون تقریباً تمام خریدهای سوخت و حتی برخی فلزات از روسیه را به جای دلار به یوان پرداخت می کند.

دومین اقتصاد بزرگ جهان به طور چشمگیری استفاده از پول خود را در پی جنگ اوکراین برای بخش عمده ای از تجارت 88 میلیارد دلاری کالاهای روسیه افزایش داده است.

این اقدامات با هدف تسریع تلاش ها برای بین المللی کردن یوان به جای دلار انجام می شود. با این حال، انتظار می‌رود که کنترل‌های سرمایه شدید نقش جهانی ارز را در کوتاه مدت محدود کند.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که در ماه مارس، یوان به پرکاربردترین ارز برای معاملات برون مرزی در چین تبدیل شد و برای اولین بار از دلار پیشی گرفت.

اما سهم آن به‌عنوان ارز پرداخت‌های جهانی کم است و به گفته سوئیفت 2.5 درصد است، در حالی که دلار 39.4 درصد و یورو 35.8 درصد است.

نقطه عطف جنگ اوکراین

در حالی که بیش از یک دهه است که پکن برای بین المللی کردن یوان تلاش می کند، این ارز تنها به صورت پراکنده در خرید کالاهای بزرگ چینی مورد استفاده قرار گرفته است. بزرگترین مانع آن این بود که بیشتر تجارت جهانی نفت، گاز، مس و زغال سنگ بر اساس معیارهای دلاری قیمت گذاری می شود.

این تغییر در سال گذشته آغاز شد زیرا خریداران غربی در مواجهه با تحریم‌های فزاینده پس از حمله مسکو به اوکراین، از خرید کالاهای روسی اجتناب کردند. خریداران چینی وارد عمل شدند تا نفت خام، زغال سنگ و آلومینیوم با تخفیف را خریداری کنند و واردات کالاهای سال 2022 از مسکو را تا 52 درصد از نظر ارزش افزایش دادند.
این امر به صرفه جویی میلیاردها دلاری چین کمک کرد زیرا اقتصاد این کشور از قرنطینه ناشی از کووید متحول شده است، و خریدها امسال با بهبود اقتصاد چین رشد خواهند کرد.

داده های بانک مرکزی چین نشان می دهد که کل تسویه حساب ها در سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی (CIPS)، جایگزین چین برای سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت، نسبت به سال قبل 21.5 درصد افزایش یافت و به 96.7 تریلیون یوان (14.02 تریلیون دلار) در سال 2022 رسید.

پنج مدیر بازرگانی با آگاهی مستقیم از این موضوع گفتند که تقریباً تمام واردات نفت چین از روسیه، اکنون به یوان انجام می شود. طبق گمرک چین، چین در سال گذشته مجموعاً 60.3 میلیارد دلار نفت خام و نفت کوره از روسیه وارد کرده است.

تحریم های غرب انگیزه بیشتری می بخشد

در سطح جهانی، استفاده از یوان در حال افزایش است. آرژانتین ماه گذشته اعلام کرد که برای کاهش فشار بر ذخایر دلاری خود، پرداخت هزینه واردات چین را به یوان آغاز خواهد کرد. در همین حال، در ماه مارس، TotalEnergies فرانسه اولین محموله LNG را که با یوان تسویه شده بود، به چین فروخت.

این تغییر در آوریل 2022 و پس از حذف بانک های کلیدی روسیه از سوئیفت در پی حمله روسیه به اوکراین آغاز شد.

به گفته تاجران، در ابتدا، برخی از خریداران چینی برای به دست آوردن منابع مالی تجاری به دلار تلاش کردند، زیرا بانک‌ها این تجارت را ممنوع کردند و استفاده از انتقال تلگرافی - معادل پیش پرداخت نقدی - را مجبور کردند که به‌ویژه برای پالایشگاه‌های مستقل که دارای محدودیت نقدی هستند، چالشی ایجاد کرد.

تسویه حساب یوان پس از ممنوعیت واردات تحمیل شده توسط ایالات متحده و زمانی که اروپا محدودیت ها را بر صادرکنندگان روسی تشدید کرد، قبل از اینکه در نهایت تحریم تجاری را اعمال کرد، افزایش یافت و سقف قیمتی غرب بر صادرات نفت خام روسیه در دسامبر اعمال شد.

یکی از مدیران بازرگانی گفت: «همه فروش نفت روسیه از طریق دریا به چین از زمان سقف قیمت‌ها اکنون بر حسب رنمینبی تسویه می‌شود و آخرین تعداد کمی از بانک‌هایی که دلار آمریکا را مدیریت می‌کردند، به حاشیه راند.

معامله با دلار تحت رژیم سقف قیمت بسیار پیچیده می شود. این به معنای کار بیشتر برای انطباق برای بانک ها است.

سردرد تحریم ثانویه

انتقال به پرداخت‌های یوان همیشه هموار نبوده است. در حالی که چین با تحریم های یکجانبه غرب علیه روسیه مخالف است، از قرار گرفتن در معرض به اصطلاح تحریم های ثانویه نیز محتاط است.

یک منبع ارشد که تجارت را از نزدیک دنبال می‌کند گفت، غول انرژی دولتی CNPC سال گذشته ماه‌ها نگران بود که واردات گاز از گازپروم روسیه ممکن است قطع شود زیرا وام‌دهندگان چینی ICBC و بانک چین، از ترس تحریم‌های ثانویه، به دنبال خروج از این تجارت بودند. .

این منبع گفت، نزدیک به نیم سال CNPC قادر به پرداخت دلار به گازپروم نبود، قبل از اینکه بانک ارتباطات مدیریت را در دست گرفت و به پرداخت به رنمینبی تغییر سیاست داد.

الکسی کونیوتسکی، مقام گازپروم در ماه سپتامبر گفت که این شرکت با اختلال در پرداخت‌های چین مواجه شده است زیرا «بانک‌های چینی متعددی از تحریم‌های ثانویه در حین کار با ما می‌ترسند».

در نهایت، غول گازی روسیه گفت که با CNPC برای حل و فصل تجارت گاز به روبل و یوان به توافق رسیده است.

 



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد