گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز:

مباحث زیست‌محیطی یکی از چالش‌های صنعت فولاد در آینده است

مباحث زیست‌محیطی یکی از چالش‌های صنعت فولاد در آینده است
پایگاه خبری معدن نیوز -ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های آینده صنعت فولاد، مباحث زیست‌محیطی است و اظهار داشت: مهم‌ترین چالش آن بحث گرم شدن کره زمین و بحث تولید فولاد سبز است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های آینده صنعت فولاد، مباحث زیست‌محیطی است و اظهار داشت: مهم‌ترین چالش آن بحث گرم شدن کره زمین و بحث تولید فولاد سبز است.

ابراهیمی در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز افزود: این چالش امروز در دنیا به صورت جدی پیگیری می‌شود به نوعی که کشورهای اروپایی عوارض بسیار سنگینی برای تولید فولاد‌های بدون کربن وضع کردند. 

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: واقعیت این است که صنعت فولاد حداقل تا ۵۰ سال آینده بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بر اساس شرایط فعلی، حرکت خواهد کرد. ولیکن چند نکته برای توسعه صنعت فولاد اهمیت دارد که بحث زیست محیطی، مباحث جدیدی که امروز به صورت هوش مصنوعی مطرح می‌شود؛ مباحث جدیدی که به نام فولاد سبز مطرح می‌شود به عنوان راهکارهای ادامه فرآیند تولید صنعت فولاد است.

وی افزود: در کشور ما به واسطه منابع ارزان قیمت گازی که تاکنون داشتیم و تکنولوژی تولیدی که بر مبنای تولید آهن اسفنجی بوده است، کمتر به بحث تولید فولاد سبز توجه شده است. به واسطه اتفاقاتی که در سطح دنیا افتاده است، شرکت‌های مختلف، انجمن‌ها و همایش‌های مختلف در این حوزه شکل گرفته است. 

ابراهیمی عنوان کرد: مجموعه فولاد خوزستان هم از این قضیه مستثنی نبوده است و چندین پروژه مختلف را در این زمینه آغاز کرده است که مهم‌ترین پروژه که در فاز آزمایشگاهی با همکاری چندین دانشگاه در حال بررسی است؛ بحث استفاده از کربن کبچر برای جذب کربن از فرآیند تولید فولاد است. همچنین بحث استفاده از هیدروژن برای احیای سنگ‌آهن به جای ترکیبات کربنی است که این موارد به صورت آزمایشگاهی و پایلوت می‌باشد. 

مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به اینکه سرعت رشد فرآیند تولید فولاد سبز در کشور بسیار کم است، گفت: باید راهکار مناسبی اندیشیده شود، البته این کار تنها در اختیار بنگاه‌ها نیست و حتما باید حاکمیت و دانشگاه‌ها در کنار مجموعه‌های صنعتی قرار بگیرند و در قالب کنسرسیوم‌های مشترک بتوانند این فرآیند را سرعت ببخشند چرا که در چند سال آینده در صنعت فولاد در اروپا، فولادهایی که به واسطه کربن تولید شود اجازه ورود نخواهند داد و بعضا عوارض‌های سنگین وضع خواهند کرد که قاعدتا در این حوزه توجیه‌پذیر نخواهد بود، لذا باید به این حوزه با یک نگاه و سرعت دیگر حرکت کنیم.

در ادامه بیننده گزارش تصویری معدن‌نیوز با مدیرعامل فولاد خوزستان باشید. 



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد