سایر عناصر و مواد

بوکسیت و بیتومین؛ گنج‌هایی معدنی در دل دشتی بوشهر

بوکسیت و بیتومین؛ گنج‌هایی معدنی در دل دشتی بوشهر
پایگاه خبری معدن نیوز -شناسایی پهنه‌های معدنی با عیار بالا از جمله بوکسیت و بیوتین در شهرستان دشتی ، در۲ سال گذشته سبب غنی‌تر شدن گنجینه معادن بوشهر بوشهر شده؛ معادنی که می‌تواند ضمن اشتغالزایی بالا، در تامین نیازهای کشور نیز گره‌گشا باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز - شناسایی پهنه‌های معدنی با عیار بالا از جمله بوکسیت و بیوتین در شهرستان دشتی ، در۲ سال گذشته سبب غنی‌تر شدن گنجینه معادن بوشهر بوشهر شده؛ معادنی که می‌تواند ضمن اشتغالزایی بالا، در تامین نیازهای کشور نیز گره‌گشا باشد.

پهنه‌های معدنی استان بوشهر مانند دیگر مناطق جنوب زاگرس بیشتر از جنس سنگ، آهک، شن و ماسه است؛ از ۲۵۴ پهنه معدنی بوشهر بیشترین آنها به ترتیب سنگ واریزه، سنگ لاشه و سنگ گچ است.

مارن، سنگ آهک، آلویوم و مرمریت از دیگر معادن استان بوشهر هستند که در مجموع سالانه ۲۶ میلیون و ۲۸۱ هزار تن از آنها استخراج می‌شود.

سال‌های اخیر شناسایی ۲ پهنه معدنی بوکسیت و بیتومین در شهرستان دشتی، تنوع مواد معدنی و ارزش آنها را در این استان به طور چشمگیری افزایش داده است تا توان اشتغال‌زایی این عرصه را در بوشهر متحول کند.

بوکسیت نوعی سنگ رسوبی است که نسبت بالایی از آلومینیوم را دارد و در زمان حاضر فناوری مورد نیاز برای استخراج آلومینیوم از آن موجود است و صنایع وابسته به این ماده نیز در سطح کشور راه‌اندازی شده است.

بیتومین نیز ماده معدنی قیری شکل است که به عنوان نوعی آسفالت طبیعی برای راه‌سازی به کار می‌آید و مورد نیاز کشور و فاقد آلودگی زیست محیطی است.

این پهنه‌های پرعیار حاوی مواد گران و کمیابی هستند که مورد نیاز صنایع و راه‌سازی کشور است؛ به گفته رئیس خانه معدن بوشهر معادن بیتومین و بوکسیت شناسایی شده در دشتی بوشهر نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است و می‌تواند به طور بالقوه تا هشت هزار نفر نیز اشتغال‌زایی داشته بشد.

این در حالی است که مجموع اشتغال ۲۴۵ فقره معدن بهره‌برداری شده بوشهر تا سال گذشته یکهزار و ۴۲۸ نفر است.

احمد مرادی گفت که بهره‌برداری از این مواد معدنی ارزشمند نیازمند واردات تکنولوژی فرآوری است و سرمایه‌گذاری در این پهنه‌ها بویژه برای بهره‌برداری بوکسیت از عهده سازمانی مانند ایمیدرو بر می‌آید.

بوکسیت دشتی؛ ارزشمند و اشتغال‌آفرین

اکنون خبر می‌رسد که اجازه لازم برای صدور پروانه اکتشاف معدن بوکسیت دشتی داده شده و فرآیند اخذ صدور پروانه کشف این پهنه معدنی ارزشمند با سرمایه‌گذاری ایمیدرو در حال انجام است.

رئیس اداره معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: پهنه بوکسیت شناسایی شده در استان بوشهر سه هزار و ۳۶۰ هکتار معادل ۳۳.۶ کیلومتر مربع است که پروانه اکتشاف آن برای سازمان ایمیدرو صادر می‌شود.

عبدالنبی سهولی با تایید ظرفیت بالای اشتغال‌زایی معادن بوکسیت برای استان بوشهر بیان کرد: اینگونه پهنه‌ها به طور معمول معادنی اشتغال‌زا هستند اما استفاده از این ظرفیت به ایجاد صنایع مرتبط با فرآوری بوکسیت در استان و تصمیم بهره‌بردار برای بکارگیری نیروی کار بستگی دارد.

آنطور که او گفت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران باید در این مرحله پس از آنالیزهای لازم، میزان ذخیره معدن، زمان‌بندی و برنامه خود برای بهره‌برداری را ارائه کند.

به گفته رئیس اداره معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تاکنون یکبار مهلت تکمیل این فرآیند و دریافت پروانه کشف برای ایمیدرو تمدید شده و باید تا ۶ ماه آینده به سرانجام برسد.

بیتومین؛ گنجی سیاه در دشتی بوشهر

شهرستان دشتی دارای ۶۸ معدن است که ظرفیت استخراج اسمی آنها بیش از هشت هزار تن است و ۳۲۴ نفر در این پهنه‌های معدنی مشغول به کار هستند.

به سرانجام رسیدن معادن بوکسیت و بیتومین شناسایی شده در این شهرستان و بکارگیری ظرفیت تولیدی و اشتغال‌زایی ناشی از آن، می‌تواند آن را به قطب معدنی استان بوشهر و حتی جنوب کشور تبدیل کند.

رئیس اداره معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر درباره پهنه شناسایی شده بیتومین در این شهرستان بیان کرد: این پهنه ۹۰ هکتار را در برمی‌گیرد و مراحل اکتشاف و صدور پروانه آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به پایان رسیده است.

به گفته سهولی براساس نظر منابع‌ طبیعی استان بوشهر، در مرحله نخست، مجوز بهره‌برداری برای نزدیک به ۱۰ هکتار از این پهنه معدنی بیتومین صادر می‌شود و این روند به صورت مرحله‌ای افزایش می‌یابد.

او در ارتباط با ویژگی‌های منحصر به فرد بیتومین، بیان کرد: این محصول بازار خوبی دارد و در میان مواد معدنی، ماده‌ای گران به شمار می‌آید.

رئیس اداره معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: بیتومین نوعی آسفالت طبیعی است بنابراین استفاده از آن در راه‌سازی بدون آلایندگی‌های زیست محیطی است و حتی برداشت آن از دل پهنه‌های معدنی نیز نوعی پاکسازی زمین به حساب می‌آید.

او این خبر راه هم داد که چند پهنه معدنی دیگر دارای بیتومین نیز در استان بوشهر از جمله دشتی و دشتستان شناسایی شده که صدور پروانه اکتشاف برای آنها نیازمند جلب نظر دیگر دستگاه‌ها از جمله اداره کل منابع طبیعی است.

شناسایی، اکتشاف و برداشت مواد معدنی با قابلیت ارزش افزوده بالا مانند بیتومین و بوکسیت در میان گنجینه معادن بوشهر، می‌تواند ضمن رونق بخش به این عرصه اقتصادی در استان، زمینه تامین نیازهای کشور و ادامه ارزآوری را برای ایران اسلامی داشته باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد