اخبار استان ها

ذخیره معدن لیتیوم قهاوند از میزان شناسایی شده بیشتر است

ذخیره معدن لیتیوم قهاوند از میزان شناسایی شده بیشتر است
پایگاه خبری معدن نیوز -مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: براساس مطالعات جدیدی که در معدن لیتیوم قهاوند انجام شده ذخیره این معدن ارزشمند از میزان شناسایی شده (هشت و نیم میلیون تُن) بیشتر است و پس از تایید نهایی اعلام خواهد شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: براساس مطالعات جدیدی که در معدن لیتیوم قهاوند انجام شده ذخیره این معدن ارزشمند از میزان شناسایی شده (هشت و نیم میلیون تُن) بیشتر است و پس از تایید نهایی اعلام خواهد شد.

احمد شانیان با بیان اینکه کشف ۲ معدن لیتیوم در دشت قهاوند به عنوان اولین معدن مورد تایید کمیسیون گواهی کشف وزارت صنعت، معدن و تجارت در کل کشور است اظهار داشت: بر اساس صورت جلسه این کمیسیون در اسفندماه ۱۴۰۱ و مطالعات فنی و اقتصادی انجام شده ذخیره قطعی معدن کشف شده هشت و نیم میلیون تُن کانسنگ لیتیوم با عیار میانگین ۸۱.۲۳ گرم بر تُن و عیار حدود ۷۰ گرم بر تُن تایید شده است.

وی با اشاره به اینکه با استقرار دولت سیزدهم و تاکیدات استاندار همدان شاهد آغاز اقدامات اساسی در بخش معدن هستیم گفت: ظرف یک سال و نیم اخیر کشف معدن با قوت و قدرت و توان بیشتری انجام شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: گواهی کشف معدن لیتیوم در دشت قهاوند در اسفندماه ۱۴۰۱ صورتجلسه شد و بعد از انجام کارهای مطالعاتی در طی سال جاری و سال آینده پروانه بهره برداری معدن قهاوند صادر خواهد شد. میزان برداشت لیتیوم از معدن کشف شده بعد از صدور پروانه بهره برداری مشخص خواهد شد.

شانیان، کانسنگ لیتیوم را از سبک‌ترین و گران‌ترین فلزات کمیاب در جهان برشمرد و ادامه داد: لیتیوم یکی از کانسنگ های فوق راهبردی در دنیا است و با توجه به چگالی پایینی که دارد در باتری های گوشی همراه، صنعت هواپیمایی، صنایع و فناوری های نوین در کشور استفاده می شود و به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز بشمار می رود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه های راهبردی وزارت صمت که همواره مورد تاکید استاندار همدان نیز بوده جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و تمرکز بر ایجاد زنجیره ارزش است که در تلاش هستیم این چرخه کامل تولید و فرآوری مواد معدنی اجرایی شود.

او گفت: با توجه به کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور و استان همدان جهت استحصال این ماده معدنی نیازمند استفاده از دانش‌های خارج از کشور هستیم و بعضی از کشورها و نیز شرکت های خصوصی با قدرت کشور درخواست همکاری دادند.

شانیان با اشاره به نقش معدن لیتیوم در توسعه استان افزود: کشف این معدن یک مزیت رقابتی برای خود استان است و علاوه بر اشتغال زایی مستقیم اثر غیر مستقیم نیز در سایر صنایع ما نیز دارد که با ایجاد یک برند در کشور زمینه سرمایه گذاری در استان با همکاری شرکت های خصوصی با جذابیت بیشتری صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه استاندار همدان رشد صنایع فناور و دانش بنیان را یکی از سیاست‌های اصلی استان اعلام کرده است افزود: کشف این معدن می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد صنایع هایتک با دانش و فناوری بالا ایجاد کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان مساحت معدن لیتیوم طبق اطلاعات مندرج در پروانه اکتشاف را افزون بر ۱۱ کیلومتر مربع اعلام کرد و افزود: با کشف و بهره برداری این معدن ایران دیگر نیازی به واردات لیتیوم نخواهد داشت و ارزش افزوده و فرصت‌های بیشتری برای کسب درآمد از صادرات این فلز گرانبها برای کشورمان به ویژه استان همدان به دنبال خواهد داشت.

شانیان گفت: بر اساس نقشه کلی ذخایر کشف شده لیتیوم در جهان و همچنین تفکیکی که در این زمینه و در کشورهای مختلف انجام شده است، ایران پس از بولیوی با ظرفیت ۲۱ میلیون تن، آرژانتین با ظرفیت ۱۹.۳ میلیون تن و شیلی با ظرفیت ۷.۹ میلیون تن، چهارمین کشور دارای این فلز کمیاب و استراتژیک در جهان است.

وی ادامه داد: اشتغال مستقیم معادن استان حدود ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در قالب ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره برداری با ذخایر معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه هم اینک از ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره برداری ۲۰۰ معدن فعال و ۱۱۰ معدن غیر فعال است ادامه داد: استان همدان دارای مواد معدنی آندالوزیت، فلدسپات، سیلیس، دولومیت، سنگ تزئینی، آهن و سرب است.

شانیان اظهار داشت: ظرفیت اسمی سالانه پروانه های بهره برداری در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون تن است که بر اساس آمار و ارقام موجود حدود ۱۵ میلیون تن استخراج واقعی سالانه برآورد می شود.

وی درباره آخرین وضعیت صنایع معدنی استان همدان گفت: ۳۷۵ واحد صنایع معدنی پروانه دار با اشتغال هفت هزار و ۵۰۰ و ظرفیت سالانه ۲۷ میلیون تن در استان وجود دارد که ۳۴ درصد از کل سرمایه استان را تشکیل می دهند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: معادن به‌عنوان ارکان و زیرساخت‌های اقتصادی استان هستند که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن منابع معدنی از معادن استان برداشت می‌شود.

بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن همدان به خزانه واریز شد

شانیان اظهار داشت: در سال گذشته مبلغ بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن حاصل و به خزانه عمومی دولت واریز شد.

وی ادامه داد: موضوع دریافت حقوق دولتی معادن از تکالیف دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین درآمدهای غیرنفتی پایدار و مولد جایگزین درآمدهای نفتی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان حقوق دولتی معادن را بصورت مستمر مورد پیگیری و پایش قرارداده و درآمد این بخش را وصول و به خزانه عمومی دولت واریز می‌کند.

شانیان اظهار داشت: سال های سال مزایده در بحث معادن انجام نشده بود که طی سال ۱۴۰۱ یک مرحله مزایده و اردیبهشت ۱۴۰۲ یک مرحله مزایده دیگر انجام خواهد شد.

وی در خصوص پروژه هایی در دست اجرا در حوزه فرآوری سنگ های معدنی اظهار داشت: راه اندازی بزرگترین مرکز سنگ تراشی و فرآوری سنگ های قیمتی در استان که بعنوان مشاغل خرد در حوزه معادن بسیار کمک کننده است و واحد های فرآوری فروسیلیس، کنستانتره، گندله و شمش منیزیوم در استان به بهره برداری خواهند رسید.

لیتیوم یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم با عدد اتمی سه است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است. به دلیل واکنش‌پذیری بالای لیتیوم، هرگز نمی‌توان آن را به صورت عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد و همواره در بخشی از یک ترکیب شیمیایی که بیشتر یونی است، پیدا می‌شود. از آن‌جایی که لیتیوم در آب حل می‌شود، به صورت یون در آب اقیانوس‌ها و به صورت نمک در آب‌ها و [خاک]رس هم دیده می‌شود. لیتیوم و ترکیب‌های آن کاربردهای فراوانی دارند از آن جمله در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما، آلیاژهای با مقاومت بالا نسبت به وزن که در فضاپیماها کاربرد دارد، باتری‌های لیتیوم خودروهای برقی و در مصارف پزشکی به عنوان دارو است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد