رویدادها و گزارش های ویژه

1401 به پایان رسید

معدنی‌ها کارنامه قبولی می‌گیرند؟

معدنی‌ها کارنامه قبولی می‌گیرند؟
پایگاه خبری معدن نیوز -روزهای پایانی سال به بیان آمار و ارقام تولید و فروش در حوزه‌های مختلف اختصاص دارد. بر همین اساس نیز در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاهد انتشار آمار تولید در صنایع معدنی متفاوت و همچنین کارنامه بخش صادرات بودیم. نگاهی گذرا به این آمار حکایت از رشد تولید و حتی در مواردی ارتقا سطح صادراتی صنایع معدنی دارد. با ‌این‌وجود این رشد به‌منزله کارنامه قبولی معدن و صنایع معدنی در سالی که گذشت، نیست. بخش بزرگی از رشد تولید در سایه تحقق پروژه‌های در دست اجرا و آغاز به‌کار صنایع مختلف حاصل شده است. با‌این‌وجود همچنان بخش بزرگی از ظرفیت‌های تولید خالی است و یا تحت تاثیر کمبودهای زیرساختی بدون استفاده مانده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -روزهای پایانی سال به بیان آمار و ارقام تولید و فروش در حوزه‌های مختلف اختصاص دارد. بر همین اساس نیز در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاهد انتشار آمار تولید در صنایع معدنی متفاوت و همچنین کارنامه بخش صادرات بودیم. نگاهی گذرا به این آمار حکایت از رشد تولید و حتی در مواردی ارتقا سطح صادراتی صنایع معدنی دارد. با ‌این‌وجود این رشد به‌منزله کارنامه قبولی معدن و صنایع معدنی در سالی که گذشت، نیست. بخش بزرگی از رشد تولید در سایه تحقق پروژه‌های در دست اجرا و آغاز به‌کار صنایع مختلف حاصل شده است. با‌این‌وجود همچنان بخش بزرگی از ظرفیت‌های تولید خالی است و یا تحت تاثیر کمبودهای زیرساختی بدون استفاده مانده است.

تولید شمش آلومینیوم 15 درصد بیشتر شد

در سند چشم‌انداز توسعه کشور، توسعه صنعت آلومینیوم با تکیه بر ذخایر انرژی موردتوجه قرار گرفته است، صنعت آلومینیوم با ظرفیت‌های پیش‌بینی شده برای آن فاصله قابل‌توجهی دارد. با‌ این‌وجود از سال گذشته و با راه‌اندازی بخشی از ظرفیت‌های توسعه آلومینیوم‌سازی عملا میزان تولید در این بخش رو به رشد گذاشته است. میزان تولید شمش آلومینیوم کشور طی ۱۱ ماهه امسال، با ۱۵ درصد افزایش، از مرز ۵۸۰ هزار تن عبور کرد.

۴ شرکت تولیدکننده شمش آلومینیوم کشور از ابتدای فروردین تا پایان بهمن، ۵۸۰ هزار و ۱۱۱ تن شمش آلومینیوم تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۵۰۶ هزار و ۴۱۰ تن بود.

شرکت آلومینای ایران طی ۱۱ ماهه امسال، ۲۰۶ هزار و ۸۸۷ تن پودر آلومینا تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۲۱۱ هزار و ۴۹۹ تن)، حاکی از کاهش ۲ درصدی است. همچنین، شرکت آلومینای ایران طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، حدود ۵۱۲ هزار و ۹۱۰ تن بوکسیت (ماده اولیه تولید پودر آلومینا) تولید کرد.

صادرات فولاد بالاخره صعودی شد

در ماه‌های اخیر و به دنبال محدودیت در تامین انرژی فولادسازان و کاهش تولید در این زنجیره، تامین نیاز بازار داخل، در اولویت قرار گرفت. اما در بهمن ماه و با کاهش محدودیت‌های انرژی، صادرات فولاد ایران روند صعودی به خود گرفت. در ماه بهمن، 865 هزار تن فولاد خام و 250 هزار تن محصولات فولادی صادر شد. این در حالی است که میزان صادرات این محصولات در ماه دی به ترتیب 541 و 238 هزار تن بود و درنتیجه، صادرات فولاد خام و محصولات فولادی به ترتیب رشد 60 درصدی و 5 درصدی را تجربه کرد.

در بخش محصولات بالادستی زنجیره فولاد، صادرات گندله و کنسانتره در ماه بهمن به ترتیب 844 و 80 هزار تن بود که در مقایسه با میزان صادرات ماه دی (550 هزار تن گندله و 50 هزار تن کنسانتره) به ترتیب 53 درصد و 60 درصد افزایش یافت.

اما صادرات آهن اسفنجی با کاهش 79 درصدی در ماه بهمن نسبت به ماه دی (115 هزار تن)، به 24 هزار تن رسید.

در ادامه باید تاکید کرد که میزان صادرات فولاد خام و محصولات فولادی طی 11 ماهه 1401 به ترتیب 6 میلیون و 570 هزار تن و 2 میلیون و 975 هزار تن بود که به رغم مواجهه با کمبود انرژی در تابستان و زمستان، اما در مقایسه به رقم مدت مشابه سال گذشته (6 میلیون و 644 هزار تن و 3 میلیون و 28 هزار تن)، کاهشی ناچیز (به ترتیب 1 درصد و کمتر از 2 درصد) مواجه شد.

همچنین، طی 11 ماهه امسال، 4 میلیون و 991 هزار تن گندله، 768 هزار تن آهن اسفنجی و 656 هزار تن کنسانتره صادر شد که نسبت به آمار مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 357 درصد افزایش، 22 درصد کاهش و 28 درصد افزایش نشان می‌دهد. بنا به این گزارش، دلیل عمده کاهش صادرات، کاهش تولید ناشی از کمبود گاز و برق بوده است.

توجه به این نکته ضروی به‌نظر می‌رسد که حضور موفق در بازار جهانی نیازمند یک برنامه ثابت و مدون است، بنابراین محدودیت در تامین انرژی نباید به بدقولی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی در بازار جهانی بدل شود. 

رشد فصلی 2.6 درصدی بخش معدن در پاییز

رشد فصلی بخش معدن در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد بالایی داشته است. سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بر روند رو به رشد تولید در بخش معدن و صنعت تاکید کرد: در تابستان امسال رشد فصلی بخش معدن، برابر منفی 3.7درصد برآورد شد. این شاخص در پاییز به 2.6 رسید. البته باید تاکید کرد که روند دقیق این رشد باید بررسی شود تا امکان برنامه‌ریزی و بهبود شرایط تولید در آینده نیز وجود داشته باشد.

از بازار جهانی چه خبر؟

اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون امریکا در هفته دوم ماه مارس، یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین اخبار منتشرشده در هفته‌ای اخیر بوده است که سمت‌وسوی بازارهای مالی و کالایی دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. تاجایی که واهمه از سرایت سونامی سقوط به سایر بانک‌ها و نهادهای مالی منتقل شده است. به دنبال روند صعودی تورم حاکم بر اقتصاد امریکا و اجرای سیاست‌های انقباضی از سوی بانک مرکزی این کشور باهدف کنترل نرخ تورم، نرخ این اوراق کاهش پیدا کرد. در ادامه شاهد کاهش جریان ورود نقدینگی به بانک‌های امریکا و حتی جریان خروج سرمایه بودیم. این روند درنهایت به ورشکستگی این بانک منتهی شد. 

در ادامه باید خاطرنشان کرد که از فوریه ۲۰۲۳ میلادی و پس از انتشار داده‌های مثبت از شرایط اقتصادی امریکا، دوباره سیاست‌های فدرال رزرو بر هدف کنترل تورم در اقتصاد این کشور متمرکز شد. بدین ترتیب احتمال رشد ۰.۵ درصدی نرخ بهره دلار امریکا نیز تقویت شد. اما درحال‌حاضر انتظار می‌رود با توجه به شرایط ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و احتمال بروز مخاطرات جدید در اقتصاد این کشور، فدرال رزرو در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند. 

در روز سه‌شنبه چهاردهم مارس ۲۰۲۳ میلادی داده‌های تورمی امریکا نیز منتشر شد. انتظار می‌رفت نرخ تورم در این کشور از ۶.۴ درصد به ۶ درصد کاهش پیدا کند. نرخ تورم امریکا در ماه فوریه مطابق انتظارات کاهش یافت و به ۶ درصد رسید. این آمار حکایت از نتیجه‌بخش بودن سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو دارد. حال باید منتظر برگزاری جلسه فدرال رزرو در هفته سوم ماه مارس و تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ بهره در این کشور باشیم. هر تصمیمی که در این جلسه اخذ شود بر عملکرد بازارهای کالایی و فلزی دنیا اثرگذار خواهد بود. علاوه‌براین با انتشار تصمیمات جدید بانک مرکزی امریکا می‌توان درخصوص خطر بروز رکود و بحران در اقتصاد امریکا و دنیا با دقت نظر بالاتری، اظهارنظر کرد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد