سنگ آهن و ذغال سنگ

معدن نیوز گزارش می دهد

تاثیر افزایش قیمت سنگ آهن بر صنعت فولاد چین

تاثیر افزایش قیمت سنگ آهن بر صنعت فولاد چین
پایگاه خبری معدن نیوز - سنگ آهن یکی از مواد اولیه مهم د‌ر صنعت فولاد است، اما تامین سنگ آهن اکثر کشورها همچون چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد، عمدتاً متکی به واردات بوده است. در همین راستا آمارها نشان می دهد که میزان سهم سنگ آهن وارداتی چین برای سال ها ۸۰ درصد بوده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز - سنگ آهن یکی از مواد اولیه مهم د‌ر صنعت فولاد است، اما تامین سنگ آهن اکثر کشورها همچون چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد، عمدتاً متکی به واردات بوده است.  در همین راستا آمارها نشان می دهد که میزان سهم سنگ آهن وارداتی چین برای سال ها 80 درصد بوده است.
 
توزیع سنگ آهن در جهان نسبتاً متمرکز است.  طبق آمار، ذخایر سنگ آهن موجود در جهان حدود 180 میلیارد تن است که استرالیا با حدود 51 میلیارد تن، بیشترین ذخایر را دارد که حدود 28.33 درصد از کل ذخایر جهان را به خود اختصاص داده است.

 برزیل، روسیه و چین پس از استرالیا و در مجموع بیش از 70 درصد ذخایر دارند.
 به دلیل عرضه ناکافی و عیار پایین، تامین سنگ آهن چین به شدت به واردات بستگی دارد.واردات سنگ آهن چین در دسامبر 2022 به 90.86 میلیون تن رسید که نسبت به ماه قبل از آن 8.08 درصد کاهش داشت اما نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.56 درصد افزایش داشت.

در مجموع میزان واردات در سال 2022 به 1.11 میلیارد تن رسید که نسبت به ماه قبل 8.93 درصد افزایش و نسبت به سال قبل 1.5 درصد کاهش داشت.
 سنگ آهن وارداتی چین از استرالیا و برزیل به ترتیب به 59.8124 میلیون تن و 20.0663 میلیون تن در دسامبر 2022 رسید که حدود 66 درصد و 22 درصد از واردات این کشور را شامل می شود.  
افزایش قیمت سنگ آهن باعث افزایش تمرکز در طرف عرضه شد. به همین دلیل و بر اساس فعالیت های تولیدی صورت گرفته در چین پیش بینی می شود که چین در 5 تا 10 سال آینده بزرگترین واردکننده سنگ آهن در جهان باقی بماند.

 افزایش سریع و شدید قیمت سنگ آهن تاثیرات متعددی بر صنایع پایین دستی آن یعنی فولاد گذاشته است.  

اولاً، هزینه های تولید صنعت فولاد به شدت افزایش یافته است زیرا قیمت سنگ آهن بیش از نیمی از هزینه تولید فولادسازی را تشکیل می دهد.
 ثانیاً افزایش هزینه در زنجیره صنعتی به پایین دست منتقل می شود که ممکن است باعث افزایش قیمت در صنایع پایین دستی شود.  
ثالثاً، افزایش شدید قیمت سنگ آهن، سود اقتصاد واقعی را تا حدی کاهش داده است.  

سرمایه مالی قیمت سنگ آهن را از طریق مکانیسم های قیمت گذاری مالی مانند معاملات آتی و سوآپ افزایش می دهد.  در واقع، افزایش قیمت سنگ آهن سود را از طریق اهرم قیمت منتقل می کند و به اقتصاد واقعی داخلی اجازه می دهد تا به معادن و سرمایه مالی خارج از کشور یارانه بدهد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد