بورس کالا

با حضور معاون اول رئیس جمهور و با الگو "گواهی سپرده شمش طلا" برگزار شد؛

برگزاری آئین افتتاح معاملات شمش طلا ایمیدرو در بورس کالا

برگزاری آئین افتتاح معاملات شمش طلا ایمیدرو در بورس کالا
پایگاه خبری معدن نیوز -آئین افتتاح معاملات شمش طلای ایمیدرو در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری امروز برگزار شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -آئین افتتاح معاملات شمش طلای ایمیدرو در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری امروز برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از وزرای دولت، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه های متولی، حضور داشتند، معاملات شمش طلای تولید شده در واحدهای ایمیدرو انجام شد.

مجوز راه اندازی الگو "ارایه گواهی سپرده شمش طلا" با پیگیری های وزارت صنعت معدن و تجارت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، توسط سازمان بورس کالای ایران صادر شده است.

نخستین عرضه شمش های طلا (معادن) ایمیدرو با استفاده از این الگو، روز پنجشنبه 18 اسفند ماه جاری در تالار بورس کالا با حضور وجیه اله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو صورت گرفته بود.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اوایل خرداد ماه جاری قرارداد خزانه داری شمش طلا را با بانک ملت امضا کرده بود. به گفته جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو، ارایه گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا که ابتکار ایمیدرو برای هدایت نقدینگی به سمت تولید و توسعه است، منجر به افزایش سرمایه گذاری مردمی در این بازار و همچنین جذب بخشی از نقدینگی می شود.

پشتوانه صدور گواهی سپرده طلا

در سند فوق در ابتدا شمش معدن طلای زرشوران به عنوان پشتوانه انتشار گواهی سپرده طلا، اعلام شد و طبق قرارداد جدید ایمیدرو با بانک ملت، اکنون شمش طلای موته نیز به عنوان پشتوانه ای دیگر برای انتشار گواهی سپرده طلا است. در حال حاضر ایمیدرو 3تن شمش طلا 24عیار در اختیار خزانه بانک ملت قرار داده است.

طبق گفته رضا دولت آبادی مدیر عامل بانک ملت، تاکنون مردم عمدتا طلا را به صورت فیزیکی نگهداری می کردند که آن امر ریسک هایی به همراه داشت اما با روش کنونی نه تنها ریسکی ندارد که قدرت نقدشوندگی گواهی مربوطه، بالا و معادل ریالی آن به سرعت در اختیار خریدار قرار داده می شود.

مدیر عامل بانک ملت ادامه داد: جذب نقدینگی در بورس و هدایت آن به سمت تولید و توسعه و نیز معافیت از پرداخت مالیات و عوارض از اثرات ابزار جدید بورس کالا به شمار می آید.

طبق این قرارداد امکان صدور گواهی سپرده کالایی شمش طلا حتی در مقادیر پایین نیز فراهم است به طوری که خریداران از یک دهم گرم می توانند گواهی سپرده طلا خریداری کنند و چنانچه میزان خرید به یک کیلوگرم برسد، خریدار قادر به دریافت شمش از خزانه داری بانک ملت خواهد شد.

قدرت نقد شوندگی بالا، امنیت نگه داری، معافیت از پرداخت مالیات و عوارض، کارمزد پایین نسبت به بازار فیزیکی، شفافیت قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و قابلیت دسترسی برای تمامی مردم از ویژگی های این اوراق است.

معادن ایران سالانه حدود 10تن شمش تولید می کنند که با استفاده از این الگو، امکان فروش مستقیم آن به مردم فراهم شده است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد