معدن

تلاش طالبان برای کوتاه کردن دست مافیا از استخراج معادن افغانستان

تلاش طالبان برای کوتاه کردن دست مافیا از استخراج معادن افغانستان
پایگاه خبری معدن نیوز -وزیر معادن و پتروشیمی افغانستان با ابراز تأسف از گستردگی مافیای معادن در این کشور از تلاش حکومت طالبان برای کوتاه کردن دست مافیا از استخراج معادن سخن گفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -وزیر معادن و پتروشیمی افغانستان با ابراز تأسف از گستردگی مافیای معادن در این کشور از تلاش حکومت طالبان برای کوتاه کردن دست مافیا از استخراج معادن سخن گفت.

شهاب الدین دلاور، وزیر معادن و پتروشیمی افغانستان با ابراز تأسف از گستردگی مافیای معادن در این کشور گفت: با وجود مبارزه جدی حکومت افغانستان در برابر مافیای استخراج معادن، متأسفانه هنوز هم مافیای معادن در کشور فعال است.

شهاب الدین دلاور، با تأکید بر مبارزه در برابر مافیای ملی و بین‌المللی در بخش معادن افغانستان اذعان داشت مافیای جهانی نمی‌خواهد افغانستان به خودکفایی برسد.

وزیر معادن و پتروشیمی افغانستان همچنین اظهار داشت: این وزارت در یک سال ‌و نیم گذشته تا حد قابل توجهی دست مافیا را از تاراج و قاچاق معادن کشور کوتاه کرده است.

دلاور افزود: «یک مافیا نیست. در بخش‌های مختلف مافیا وجود دارد، زغال سنگ در افغانستان مافیای  مختص خودش را دارد. سنگ‌های معدنی تالک مافیای خودش را دارد، حتی نمک به صورت جداگانه مافیا دارد و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نیز مافیای به خصوصی دارد. کروم و فلوراید مافیا هم مافیای مجزایی دارند و ما با همه این مافیاها مبارزه کرده‌ایم».

وی خاطر نشان کرد: «اکنون تا حدودی جلوی فعالیت‌های مافیایی گرفته شده است اما در بخش معادن در هر دو سطح ملی و بین‌الملل مافیا وجود دارد، نمی‌خواهند افغانستان خودکفا شود و نمی‌خواهند افغانستان روی پای خودش بایستد».

برخی کارشناسنان حوزه معادن و پتروشیمی بر این باورند که اگر معادن افغانستان از چپاول مافیا و فساد اداری نجات پیدا یابد و به صورت فنی و مدرن استخراج شود و مواد معدنی در داخل کشور فرآوری شود، هزاران شغل ایجاد می‌شود و فقر کاهش می‌یابد.

بر اساس آمارهای منشر شده کشور افغانستان 1400 معدن شناخته شده دارد و ارزش معادن افغانستان 11 و نیم تریلیون دلار برآورد شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد