رویدادها و گزارش های ویژه

معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت

معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت
پایگاه خبری معدن نیوز -روزهای پایانی سال به جمع‌بندی آمار تولید، سودآوری و برنامه‌ریزی برای سال آتی اختصاص دارد. بر همین‌اساس نیز فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز از رونق کافی برخوردار نیست. فعالان صنایع معدنی نیز ترجیح می‌دهند بیش‌ترین تمرکز خود را به تامین مواد اولیه برای تولید در روزهای کم‌کاری اسفند و تعطیلات فروردین اختصاص دهند. علاوه‌بر این در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بازار فلزات در سطح جهانی نیز به دلیل دلسردی از تصمیمات اقتصادی حزب کمونیست چین، از رونق کافی برخوردار نبود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -روزهای پایانی سال به جمع‌بندی آمار تولید، سودآوری و برنامه‌ریزی برای سال آتی اختصاص دارد. بر همین‌اساس نیز فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز از رونق کافی برخوردار نیست. فعالان صنایع معدنی نیز ترجیح می‌دهند بیش‌ترین تمرکز خود را به تامین مواد اولیه برای تولید در روزهای کم‌کاری اسفند و تعطیلات فروردین اختصاص دهند. علاوه‌بر این در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بازار فلزات در سطح جهانی نیز به دلیل دلسردی از تصمیمات اقتصادی حزب کمونیست چین، از رونق کافی برخوردار نبود.

اکتشاف، پیش‌شرط توسعه

همان‌طور که بارها تاکید شده ایران از ظرفیت‌های غنی معدنی برخوردار است، با‌این‌وجود نه‌تنها از این ظرفیت‌ها به درستی بهره گرفته نشده، بلکه حتی در سطح نخست اکتشاف نیز با محدودیت‌های جدی روبرو هستیم. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از آغاز اکتشافات جدید در ایران‌ مرکزی خبر داد. 

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی سیاست کاری خود را تغییر داده و مقیاس کار خود را عوض کرده است، بر این اساس دقت کار نسبت به گذشته تا چهار برابر بیشتر شده است. علیرضا شهیدی این اقدام را زمینه ساز شناسایی ذخایر جدید سطحی عنوان کرد. بدین‌ترتیب ذخایر جدیدی از نیکل و مگنتیت در خراسان جنوبی کشف شد. علاوه بر این ذخایر جدیدی از آهن، همچنین پُلی‌متال‌ها (از جمله مس، طلا و غیره) در ایران مرکزی کشف شده است. علاوه براین در حال حاضر تاکید می شود که در ایران 81 عنصر یافت می شود. اما بهره مندی از این ذخایر نیازمند فعالیت های تکمیلی بیشتر و سرمایه گذاری است. 

انرژی اتمی نیز به میدان اکتشاف وارد شد

تعامل میان نهادهای معدنی با سازمان انرژی اتمی می‌تواند گامی مثبت برای توسعه فعالیت‌های معدنی به‌ویزه در مناطق خاص باشد. در هفته‌ای که گذشت تفاهم‌نامه بزرگ همکاری معدنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری کانسنگ مواد پرتوزا و عناصر همراه) میان شرکت‌ سنگ‌آهن مرکزی ایران و سازمان انرژی اتمی با حضور معاون رییس جمهور و وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی به امضا رسید. انتظار می‌رود اجرای این طرح جدید که در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری کانسنگ مواد پرتوزا و عناصر همراه آن است، مسیر تحول اقتصادی را تسهیل و امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های معدنی مغفول را هموار کند. 

انفجار در معدن طزره ۴ مصدوم برجا گذاشت

فعالیت در بخش معدن در رده کارهای سخت و زیان‌آور قرار دارد. فعالیت در معادن زغال‌سنگ کشور نیز عموما با ریسک‌های بالاتری همراه است. در چنین شرایطی هرازگاهی خبری مبنی بر بروز حادثه در یکی از معادن کشور به گوش می‌رسد. در هفته‌جاری انفجار در یکی از معادن زغال‌سنگ طزره دامغان چهار کارگر را مصدوم و راهی بیمارستان کرد. این حادثه در تونل رزمجای مرکزی معدن زغال‌سنگ طزره در شمال شرقی شهرستان دامغان به وقوع پیوست و منجر به سوختگی چهار نفر کارگر مشغول به کار در این معدن شد. متاسفانه آمار حوادث کار در ایران قابل‌توجه است و نهادهای مربوطه نیز توجه کافی به این موضوع و راهکارهای رفع آن ندارند. 

توسعه برای بهبود سطح فولادسازی

فولاد سفیددشت یکی از پروژه‌های فولادی کشور است که در طول سالیان گذشته با حمایت دولت در دستور کار قرار گرفته است. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از سرمایه‌گذاری ۳۰ هزارمیلیارد تومانی برای تکمیل زنجیره فولادسفیددشت خبر داد. این واحد تولیدی در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. تکمیل زنجیره تولید در این واحد صنعتی به‌منزله ایجاد موقعیت‌های شغلی متعدد در این منطقه و تسهیل مسیر توسعه اقتصادی است. 

واحد ذوب فولاد سفیددشت در حال حاضر وارد مدار تولید شده و پیش‌بینی می‌شود واحد ریخته‌گری آن نیز در سال آتی به بهره‌برداری برسد. از آنجاکه تامین آب برای صنایع به یکی از چالش‌های اصلی کشور در سال‌های اخیر بدل شده و این مشکلات ادامه‌دار هستند مقرر شده بخشی از آب موردنیاز این صنعت ازطریق پساب تامین شود. 

گفتنی است در نیمه نخست سال آینده سه طرح فولادی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که ظرفیت تولید فولاد در کشور را به میزان حدود 3 میلیون افزایش می‌دهد. اجرای طرح‌های توسعه یاد شده در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز توسعه کشور در افق 1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد است. در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد کشور بالغ بر 45 میلیون تن برآورد می‌شود. 

وزارت صمت از انجمن فولاد پیشنهادات اصلاحی خواست

زنجیره فولاد در طول ماه‌های گذشته با چالش‌های متعددی روبرو بوده که عملکرد آن را تحت تاثیر منفی قرار داده است. راهکارهای مطرح شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجرات نیز برای بازگشت آرامش به این زنجیره نتیجه‌بخش نبوده‌اند. یکی از راهکارهای اساسی و حتی قانونی برای رفع این چالش‌ها بهره‌مندی از نظرات فعالان صنعتی آن بخش است.

 براساس نامه منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیرو مذاکرات و پیگیری‌های انجام گرفته با وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقرر شده پیشنهادات این انجمن برای اصلاح مقررات تنظیم بازار زنجیره فولاد به طور فوری جمع بندی و به ایشان ارائه شود تا بررسی و اعمال شود. بر همین‌اساس نیز در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای با مهر فوری از اعضای خود خواست راهکارهای پیشنهادی خود برای اصلاح مقررات تنظیم بازار زنجیره فولاد با لحاظ کردن تاکیدات دولت مبنی بر عرضه حداکثری در بورس کالا را حداکثر تا روز شنبه ۲۰ اسفندماه به این انجمن اعلام کنند. 

چین فعالان بازارهای فلزی را ناامید کرد

جلسه حزب کمونیست چین در روز یکشنبه پنجم مارس برگزار شد. بسیاری از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در بازارهای کالایی به نتایج این جلسه و روند رو به رشد اقتصادی چین امیدوار بودند. با‌این‌وجود حزب کمونیست چین میزان رشد اقتصادی این کشور برای سال2023 را برابر 5 درصد هدفگذاری کرد. در این جلسه مشکلات اقتصادی چین مطرح و راهکارهایی نیز برای رفع آن مطرح شد. چین بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا است. این کشور بیش‌ترین میزان تولید و مصرف کامودیتی‌های فلزی را در اختیار دارد. بنابراین رشد اقتصادی این کشور کم‌تر از انتظار درنهایت به ضرر اقتصاد دنیا منتهی خواهد شد.  

گفتنی است چین از ماه‌های پایانی سال گذشته و به دنبال اعتراضات گسترده اقدام به کاهش محدودیت‌های کرونایی در کشور خود کرد. درنتیجه اقتصاد چین در حوزه تولید و خدمات با سرعتی به مسیر رشد بازگشت. اما درحال حاضر فعالان صنعتی و اقتصادی دنیا نسبت به تداوم این مسیر صعودی در ادامه سال 2023 دچار تردید شده‌اند.




   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد