آلومینیوم و مس

بزرگترین کارخانه «کاتد مس» همدان در انتظار نقدینگی

بزرگترین کارخانه «کاتد مس» همدان در انتظار نقدینگی
پایگاه خبری معدن نیوز -در دنیا کشورهای شیلی، پرو، چین، کنگو، آمریکا، استرالیا، روسیه، زامبیا، مکزیک و قزاقستان رتبه های اول تا دهم تولید مس در دنیا را دارند، در ایران نیز به علت وجود معادن معدنی فراوان تولید مس از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، شرکت هایی چون شرکت ملی مس ایران، مس طارم، بابک مس ایرانیان، صنایع مس شهید باهنر، صنایع مس قائم و مجتمع مس سونگون از بزرگترین تولیدکنندگان کاتد مس کشور به شمار می‌روند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -در دنیا کشورهای شیلی، پرو، چین، کنگو، آمریکا، استرالیا، روسیه، زامبیا، مکزیک و قزاقستان رتبه های اول تا دهم تولید مس در دنیا را دارند، در ایران نیز به علت وجود معادن معدنی فراوان تولید مس از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، شرکت هایی چون شرکت ملی مس ایران، مس طارم، بابک مس ایرانیان، صنایع مس شهید باهنر، صنایع مس قائم و مجتمع مس سونگون از بزرگترین تولیدکنندگان کاتد مس کشور به شمار می‌روند.

در رابطه با تولید کاتد مس در اواسط سال ۹۹ نخستین و بزرگترین کارخانه مس کاتد استان همدان نیز توسط شرکت تعاونی محافظ‌سازان آرش با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در حوزه استحصال فلزات غیرآهنی(مس) در شهرک صنعتی شهرستان رزن فعالیت خود را آغاز کرد که در حال حاضر این کارخانه با ظرفیت ۲۰ درصد تولید خود در حال فعالیت بوده و برای رسیدن به ظرفیت اسمی کامل تعریف شده ۱۵۰۰ تن خود نیازمند مرتفع شدن مشکلات سرمایه در گردش بوده و در سفر ریاست جمهوری به استان همدان به منظور مرتفع شدن مشکلات نقدینگی این واحد صنعتی اعتباری افزون بر ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آن مصوب شده که تخصیص این اعتبار از نقش مؤثری در افزایش تولید و نیز اشتغال منطقه برخودار خواهد بود.

سرمایه‌گذار کارخانه کاتد مس رزن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این کارخانه با نام شرکت تعاونی محافظه سازان آرش با مساحت ۷۸۰۰ مترمربع در سال ۹۹ در شهرستان رزن افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر به علت مشکلاتی چون تأمین مواد اولیه و نقدینگی با ۲۰ درصد ظرفیت با اشتغالزایی ۳۰ نفر در حال فعالیت است.

حمید زمردی، طبق پروانه بهره برداری ظرفیت تولید سالیانه این کارخانه را به عنوان نخستین کارخانه مس کاتد استان همدان ۱۵۰۰ تن برشمرد و افزود: در صورت ارتقاء و بالا بردن تولید و حل مشکل تأمین مواد اولیه تعداد اشتغال این مجموعه نیز افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مواد اولیه کارخانه کاتد مس شهرستان از معادن زنجان، آذربایجان شرقی، زاهدان و کرمان تأمین می‌شود، تصریح کرد: به علت فصل زمستان تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شده و همین امر موجب کاهش ظرفیت تولید شده است.

زمردی ادامه داد: در رابطه با طرح توسعه این‌ مجموعه صنعتی فعلاً بر آن هستیم به ظرفیت تعریف شده تولید سالیانه ۱۵۰۰ تن برسیم ضمن اینکه این صنعت صنایع بالادست و پایین دست بسیاری دارد و می توان با برنامه ریزی لازم مس تولید شده را که مواد اولیه بسیاری از کارخانجات است، با فرآوری هر چه بیشتر به محصولات دیگری چون مواد مفتولی و مقاطع مسی تبدیل کنیم.

وی بیان کرد: عنوان این پروژه در ابتدای کار مقاطع مسی بوده اما در زمان اجرای پروژه به علت وضعیت مالی این امر در همان مقطع مسکوت ماند تا حدودی تولید این مجموعه بهتر شود و مجموعه دارای درآمد باشد تا آنگاه بتوانیم فازهای بعدی آن را که همان مقاطع مسی است، تکمیل کنیم.

زمردی با اشاره به اینکه مس به علت قابلیت آلیاژدهی گسترده در ترکیب با فلزات و در نتیجه ایجاد آلیاژهایی با دامنه کاربرد وسیع، فلزی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف محسوب می‌شود، گفت: فلز مس از لحاظ میزان کاربرد، در جایگاه سومین فلز پرکاربرد صنعتی بعد از آهن و آلومینیوم بوده و در میان فلزات خالص، تنها نقره خاصیت رسانایی الکتریسیته بیشتری نسبت به مس دارد.

سرمایه گذار کارخانه کاتد مس رزن همچنین با اشاره به کاتد مس گفت: کاتد مس، ماده اولیه در صنایع برق و الکترونیک برای تولید سیم‌ها با خواص مختلف بوده و بیشترین مصرف کاتد مس تولید شده در صنعت برق و الکترونیک است.

زمردی با اشاره به اینکه این کارخانه صنعتی با چنین ظرفیت تولید تنها کارخانه کاتد مس استان همدان به شمار می رود، خاطرنشان کرد: این طرح در نیمه دوم سال ۹۹ به افتتاح و بهره برداری رسیده و در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ فعالیت آن به صورت آزمایشی بوده و فعالیت اصلی خود را در سال ۱۴۰۱ آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه تولید این کارخانه بیشتر ورق مس است، اظهار کرد: تولیدات ورق مس این کارخانه به کارخانجات مختلف تولید کابل، لوازم برقی و خانگی به استان‌های مختلفی چون اصفهان، مشهد، تهران، شیراز و همدان و سایر اقصی نقاط کشور ارسال می شود و به فروش می‌رسد.

وی اشتغال فعلی این کارخانه را ۳۰ نفر برشمرد و تصریح کرد: با رسیدن به ظرفیت تولید ۵۰۰ تن اشتغال این مجموعه به ۵۰ نفر و با رسیدن به ظرفیت تولید ۱۵۰۰ تن اشتغال مستقیم مجموعه به ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر افزایش خواهد یافت.

زمردی ادامه داد: یکی از عمده مشکلات این مجموعه مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش بوده که بانک ها به شدت جلوی تسهیلات را گرفته‌اند و هیچ گونه تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در اوایل آغاز به فعالیت این پروژه بانک توسعه و تعاون سه میلیارد تومان تسهیلات به این مجموعه پرداخت کرد و بعد از آن هیچ گونه تسهیلاتی از بانک دریافت نکرده‌ایم، یادآور شد: در سفر ریاست جمهوری به استان همدان از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری تسهیلاتی نیز برای این مجموعه مصوب و اختصاص داده شده که تخصیص و دریافت این تسهیلات نیاز به پیگیری دارد و پیگیر دریافت این تسهیلات هستیم.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رزن هم در گفت‌وگو با ایسنا، از اختصاص ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کارخانه کاتد مس این شهرستان در سفر ریاست جمهوری خبر داد و اظهار کرد: ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از مصوبات سفر ریاست جمهوری به بزرگترین کارخانه مس کاتد غرب کشور در رزن به منظور سرمایه در گردش و سرمایه ثابت اختصاص پیدا کرده که در حال حاضر پیگیر اخذ این تسهیلات هستند.

مجید عربلو یادآور شد: این کارخانه هنوز به ظرفیت تولید ۱۰۰ درصدی خود نرسیده و با ۲۰ درصد ظرفیت دارای تولید است که با اخذ تسهیلات از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری قصد نصب دستگاه های جدید و مجهزتر کردن دستگاه ها و به‌روز رسانی کارخانه را دارند که به طور قطع با این اقدام ظرفیت تولید کارخانه نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مس تولید شده در این واحد در صنایع برق و الکترونیک و ظروف آشپزخانه کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: تولیدات این کارخانه به کارخانجات مختلف تولید مس و مفتول ارسال می‌شود.

در پایان امیدواریم با حل مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش این واحد تولیدی شاهد اشتغال بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از جوانان منطقه در این واحد باشیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد