گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیرعامل شرکت آریان فولاد:

عرضه قطره چکانی مواد اولیه در بورس کالا، مهم‌ترین چالش نوردکاران است

عرضه قطره چکانی مواد اولیه در بورس کالا، مهم‌ترین چالش نوردکاران است
پایگاه خبری معدن نیوز -نشست خبری شرکت آریان فولاد با حضور بهمن قاسمی مدیرعامل این شرکت و اصحاب رسانه امروز برگزار شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -نشست خبری شرکت آریان فولاد با حضور بهمن قاسمی مدیرعامل این شرکت و اصحاب رسانه امروز برگزار شد. 

بهمن قاسمی مدیرعامل شرکت آریان فولاد در نشست خبری اظهار داشت: کشورهای برتر تولیدکننده فولاد در حال حاضر به دنبال تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا و صنایع های‌تک هستند، بر این اساس ما هم باید از خام فروشی و نیمه خام فروشی به این سمت و سو حرکت کنیم، زیرا ارزش افزوده بالاتری برایمان به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکلات محدودیت گاز و برق در واحدهای فولادی و نوردی بیان کرد: ۱ میلیون تن ظرفیت تولید برای سالجاری پیش‌بینی شده بود که متاسفانه با توجه به اینکه ۷ ماه از ۱۲ ماه سال با کمبود برق و گاز مواجه بودیم نتوانستیم به ظرفیت اسمی هدف‌گذاری شده برسیم و ۶۰۰ هزار تن تولید محقق شد.
 
قاسمی ادامه داد:‌ در صورتی که خطوط ذوب ما در اوایل سال بعد افتتاح شود هدف‌گذاری اشتغال ما به ۲ هزار نفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد در ادامه گفت: تقاضای ما از حاکمیت این است که حقوق و دستمزد حداقلی را ۳۰۰ دلار یا با هر ارز پایه‌ای تعیین کنند و منتظر تغییر سالیانه برای افزایش دستمزد نباشند.

وی همچنین عنوان کرد: معمولا در بورس و بازار، قیمت روز گذشته مدنظر قرار می‌گیرد و این در حالی است که به این موضوع توجه نمی‌شود. از سال ۱۳۸۴ که بورس کالا راه‌اندازی شد به یک سوال مخاطبین هم پاسخ داده نشد. مثلا قیمت آهن اسفنجی هفته گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است اما عرضه این هفته بر پایه ۸ هزار تومان است که این روال قیمت‌گذاری در بورس صحیح نیست.

به گفته‌ی قاسمی مهم‌ترین چالش این صنعت در حال حاضر عدم مساعدت سیاست‌گذار در زمینه صادرات و عرضه قطره چکانی مواد اولیه در بورس کالا است.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد ادامه داد: در سال ۹۹ آخرین صادرات این شرکت انجام شده است اما با توجه به مشکلاتی که بانک مرکزی برای ما ایجاد کرد ما محصول را به پایین‌دست می‌فروشیم و طی ۲ سال اخیر صادراتی از سوی شرکت آریان فولاد انجام نشده است.

وی با اشاره به ورود شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی به ساخت نیروگاه برای تامین برق گفت: به منظور تامین برق مورد نظر با مپنا مذاکراتی برای احداث نیروگاه داشتیم اما با مشکلاتی در مسیر احداث مواجه هستیم. در حال حاضر اداره برق با گواهی ظرفیتی که می‌فروشد به دنبال جبران کمبود برق صنایع است که این موضوع خیلی پاسخگوی نیاز صنایع نیست.

قاسمی عنوان کرد: در بعد کلان و ملی همیشه معتقد بودیم که باید تمامی هزینه‌ها و مالیات به نرخ بین‌المللی محاسبه شود اما متاسفانه در قانون بودجه ما همه چیز پلکانی محاسبه می‌شود و این عامل منجر به ایجاد یک بی‌عدالتی خواهد شد که در بخش صادرات نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گفته‌ی وی متاسفانه به نظرات کارشناسی در خصوص قیمت‌گذاری‌ها توجه نمی‌شود.

قاسمی درباره تولید فولاد‌های آلیاژی در این شرکت گفت: همچنان به دنبال تولید فولاد آلیاژی هستیم اما متاسفانه برقی که در اختیار داریم پاسخگوی نیاز ما نیست و خط ذوب آلیاژی ما متوقف است.

وی طرح‌های توسعه‌ای شرکت را شامل ۳ خط تولید القایی ذوب دانست و افزود: حدود ۶۰ میلیون یورو از منابع داخلی شرکت هزینه شده است که انشااله در بهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد با اشاره به ورود بخش برخی شرکت‌های خصوصی فولادی و نوردی به تامین آب مورد نیاز از پساب گفت: به طور نمونه اکنون بزرگترین شرکت فولادساز بخش خصوصی کشور با خریداری پساب شهر بوئین‌زهرا، همه آب مورد نیاز خود را بدون فشار آوردن به سایر منابع سطحی و زیرزمینی تامین می‌کند.

گفتنی است شرکت نورد آریان فولاد در سال ۱۳۸۰ با هدف تولید انواع مقاطع فولادی اعم از نبشی، ناودانی، تیرآهن، ریل و میلگرد در شهرستان بوئین زهرا تاسیس گردید. در حال حاضر این مجموعه با ظرفیت اسمی ۲ میلیون تن به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی تمام خصوصی در کشور و خاورمیانه تبدیل گردیده است. این کارخانه در زمینی به مساحت ۸۱۰ هزار متر مربع احداث گردید و ۱۲۰۰ نفر نیرو در این مجموعه اشتغال دارند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد