سنگ و فلز گرانبها

ضرورت نقش آفرینی پایتخت سنگ تراورتن کشور در اقتصاد آذربایجان شرقی

ضرورت نقش آفرینی پایتخت سنگ تراورتن کشور در اقتصاد آذربایجان شرقی
پایگاه خبری معدن نیوز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم تسریع در روند ایجاد شهرک صنعتی تخصصی سنگ آذرشهر گفت: شهرستان آذرشهر پایتخت سنگ تراورتن کشور است و امیدواریم با رفع موانع فعالیت معدنکاران و ایجاد شهرک صنعتی تخصصی سنگ، شاهد نقش آفرینی بیشتر معادن این شهرستان در اقتصاد استان باشیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم تسریع در روند ایجاد شهرک صنعتی تخصصی سنگ آذرشهر گفت: شهرستان آذرشهر پایتخت سنگ تراورتن کشور است و امیدواریم با رفع موانع فعالیت معدنکاران و ایجاد شهرک صنعتی تخصصی سنگ، شاهد نقش آفرینی بیشتر معادن این شهرستان در اقتصاد استان باشیم.

صابر پرنیان در جلسه کمیته معادن شهرستان آذرشهر با بیان این که در سال های گذشته بخش معدن مورد بی توجهی قرار گرفته است، افزود: معادن شهرستان آذرشهر با وجود مواد معدنی غنی و سنگ تراورتن بی نظیر ظرفیت بسیاری برای ایجاد اشتغال پایدار و تولید ثروت در منطقه دارد.

وی اظهار کرد: بخش معدن به ویژه در آذربایجان شرقی که استان ویژه ای از نظر معدنی است و رتبه نخست ذخایر معدنی در کشور را دارد می تواند به عنوان یکی از جایگزین های اقتصاد بدون نفت مطرح شود.

پرنیان گفت: با توجه به ظرفیت معادن شهرستان آذرشهر، از ۱۵ سال گذشته مقرر بود یک شهرک سنگ در منطقه ایجاد شود که در این زمینه شرکت شهرک های صنعتی به عنوان متولی این موضوع، بخشی از فاز توسعه شهرک سلیمی را به این کار اختصاص داده و زیرساخت های مورد نیاز را آماده کرده است ولی به اعتقاد معدنکاران این شهرک به منظور کاهش هزینه ها و حفظ محیط زیست باید در نزدیکی معادن ایجاد شود.

وی ادامه داد: به منظور فعال سازی و استفاده حداکثری از ظرفیت معادن، مشکلات معدنکاران این شهرستان باید دسته بندی شود تا به این مشکلات در کمیته معادن شهرستان رسیدگی شود.

پرنیان گفت: با توجه به این که سازمان صمت به عنوان متولی بخش صنعت، معدن و تجارت وظیفه تسهیل امور در این بخش ها را دارد بنا بر این مقرر شد ظرف یک هفته هیات امنای معدنکاران آذرشهر زمین های مورد نظر را به شرکت شهرک های صنعتی استان معرفی کند تا با بررسی و هدایت فرماندار این شهرستان، شهرک تخصصی فراوری سنگ در جوار معادن ایجاد شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: در شهرستان آذرشهر ۵۰ معدن سنگ ساختمانی وجود دارد که از این تعداد ۳۰ معدن فعال است و علت اصلی فعال نبودن برخی از معادن نبود واحدهای فراوری مورد نیاز است که امیدواریم با ایجاد شهرک تخصصی سنگ شاهد فعالیت گسترده این معادن باشیم.

گفتنی است بهره‌برداری از شهرک تخصصی سنگ آذرشهر از جمله مطالبات فعالان صنعت سنگ آذربایجان‌شرقی است که طرح احداث آن حدود ۱۵ سال قبل مطرح و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ در هیئت دولت مصوب شد، اما هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد