سایر

ضرورت ایجاد یک مدیریت اکتشافی واحد با حضور کنسرسیوم شرکت‌های بزرگ معدنی توسط وزیر صمت

ضرورت ایجاد یک مدیریت اکتشافی واحد با حضور کنسرسیوم شرکت‌های بزرگ معدنی توسط وزیر صمت
پایگاه خبری معدن نیوز -ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت و‌گو با معدن‌نیوز درباره انتظارات از وزیر صمت بیان کرد: خوشبختانه به لحاظ معدنی کشوری غنی هستیم اما به لحاظ اکتشاف خصوصا اکتشافات عمقی بسیار ضعیف هستیم و بخش زیادی از معادنی که می‌تواند در اقتصاد ملی تاثیر قطعی داشته باشد ناشناخته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز - ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت و‌گو با معدن‌نیوز درباره انتظارات از وزیر صمت بیان کرد: خوشبختانه به لحاظ معدنی کشوری غنی هستیم اما به لحاظ اکتشاف خصوصا اکتشافات عمقی بسیار ضعیف هستیم و بخش زیادی از معادنی که می‌تواند در اقتصاد ملی تاثیر قطعی داشته باشد ناشناخته است. 
وی افزود: در همین رابطه با توجه به تجارب موجود و شناختی که به عنوان یک کارشناس داشته‌ام در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اقدام به خرید 8 دستگاه حفاری برای عمق پایین انجام شد. معتقدم خصوصا در کویر مرکزی ایران، نواحی غرب کشور و سیستان و بلوچستان معادن بسیار بزرگی وجود دارد که ناشناخته است و این معادن می‌تواند تاثیر قطعی در اقتصادر کشور داشته باشند. خوشبختانه بخشی از دستگاه‌های خریداری شده برای اکتشاف در اختیار شرکت قرار گرفته است.
تقی‌زاده ادامه داد: از وزیر محترم پیشنهادی صمت انتظار داریم یک مدیریت اکتشافی واحد خصوصا در کویر مرکزی ایجاد کند و یک کنسرسیوم متشکل از چند شرکت بزرگ معدنی که دارای توان مالی و امکانات موجود هستند فارغ از بحث‌های مالکیتی این کار را برعهده گیرند تا یک کار جهادی و ضربتی انجام و اعماق پایین‌تر مورد بررسی و اکتشاف قرار گیرد.
به گفته‌ی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، کشور دارای پروژه‌های عمرانی بزرگ است برای نمونه طرح انتقال آب و یا حتی احداث اتوبان‌های بزرگ که قطعا دولت به دلیل گستردگی کارش توان مالی را برای انجام این پروژه‌ها نخواهد داشت. با توجه به مشکلات پیش ‌روی کشور در حوزه بهداشت و درمان، کووید 19 و تحریم‌های ظالمانه نمی‌توان چنین انتظاری از دولت داشت لذا راهکار حل این مشکل آن است که با وجود معادن غنی زیرزمینی این معادن به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بزرگ معدنی واگذار شود. با این شرط که امروز که واگذار شد ظرف 2 سال عملیات اجرایی قطعی وجدی در آن انجام شود و همزمان با این موضع منتظر سود بهره‌برداری از معدن نمانند و از منابع داخلی و بانکی شروع به احداث برای نمونه خط لوله آب استان سیستان و بلوچستان کنند.
تقی زاده افزود: این اقدام منجر به 3 کار همزمان خواهد شد؛ در ابتدا پروژه عمرانی انجام می‌شود، اشتغال جدی در مناطق ایجاد می‌شود و به تولیدات و صادرات کشور افزوده خواهد شد. این به عنوان یک نمونه است که می‌توان برای سایر پروژه‌ها نیز استفاده کرد که این انتظاری است که از وزیر صمت داریم.
وی همچنین گفت: با توجه به جوان بودن و انرژی آقای فاطمی امین قطعا در دولت آقای رئیسی، ایشان تمایل به انجام کارهای جهادی دارند و بخشی از مشکلات مردم حل خواهد شد. شاید یکی از روش‌های اجرای پروژه‌های سنگین عمرانی این شیوه است که از منابع خدادادی زیرزمینی برای اجرا استفاده کنیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد