يكپارچه سازي دركل زنجيره خودروسازي
دهه 90، دهه ترسيم آرمان مشترك و رقابت جدي با غول هاي خودروسازي جهان

پايگاه خبري معدن نيوز -وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت: دهه 90 براي خودرو سازي بايد ترسيم آرمان مشترك و رقابت جدي با غول هاي خودروسازي جهان باشد .
به گزارش معدن نيوز ” مهدي غضنفري ” روز شنبه در مراسم افتتاح خط توليد “رانا” دومين خورو توليد ملي تاكيد كرد: بايد آرمان مشترك در حوزه خودروسازي وقطعه سازي حضور قدرتمندانه در بازارهايي باشد كه غول هاي بزرگ خودرو سازي در آن حضور دارند.
وي در اين مراسم كه با حضور معاون اول رييس جمهوري ، نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي ، جمعي از نمايندگان ، مديرعامل ايدرو ، معاون امور صنايع وزير خودروسازان بزرگ برگزار شد ، با اشاره به برنامه توليد خودرو در دهه هاي 40 تاكنون گفت :دهه 40 آغاز مونتاژ خودرو دركشور و تحت ليسانس بود كه تا پايان دهه 60 با افزايش مونتاژ ادامه يافت.
* دهه توليد ملي
وزير صنعت ، معدن و تجارت همچنين گفت كه از يكم تيرماه به مدت 10 روز ( روز صنعت و معدن ) دهه توليد ملي نامگذاري شده وقراراست دراين 10 روز علاوه بر برگزاري همايش هاي متعدد ، شاهد افتتاح پروژه هاي بسياري در حوزه صنعت و معدن باشيم .
وي گفت : افتتاح خط توليد دومين خودرو ملي (رانا ) نيز در آستانه دهه توليد ملي صورت مي گيرد .
* دهه 70دهه تقسيم خودروساز به اجزاي جزء
وزير صنعت ، معدن و تجارت از دهه 70 به عنوان دهه اي فوق العاده خوب براي خودرو نام برد و گفت : دراين دهه حداقل 10 اتفاق خوب شامل اصلاح ساختار صنعت خودرو، توسعه صنعت قطعه سازي (ساپكو ، سازه گستر و ..) تشكيل شوراي سياستگذاري خودرو ، شكل گيري واحدهاي فني ومهندسي ، شكل گيري خدمات پس از فروش و غيره را شاهد بوديم .
دكتر غضنفري گفت كه شوراي سياست گذاري خودرو دراين باره كه در سطح ملي چه برنامه اي خودروسازي پيش بيني شده ، نگاه صنعتي به خودرو را توسعه داد .
وي در ادامه با اشاره به حركت لوكوموتيو قطار ايران گفت: در فرايند اين حركت ،سايپا ايران خودرو و ساير خودروسازان قطعه را از قطعه سازان تحويل مي گيرند و منجر به توليد مي شود كه در كل زنجيره هر اتفاق غير كيفي از چشم خودروساز ديده مي شود.
وزير صنعت ، معدن و تجارت با تاكيد براينكه ممكن است اتفاقاتي كه منجربه غيركيفي شدن خودرو باشد در داخل خودروساز رخ نداده باشد ، گفت : اما مشتري غايي آن را به خودروساز منتسب مي كند.
دكتر غضنفري ادامه داد : در دهه 70 خودروساز تصميم گرفت به اجزاي بسياري تقسيم شود وكل اجزا خرد شد تا قدرت تحرك بيشتر شود ، اما يكپارچگي در سيستم كار سختي شد،اما ناچار بوديم زنجيره را شكل دهيم .
وي ادامه داد : حال كه زنجيره شكل گرفته حقله هاي زنجيره تعاملاتي دارند كه خوب نيست.
وزير صنعت ، معدن و تجارت تصريح كرد : در دهه 70 واحدهاي صنعتي و مهندسي شكل گرفت و خدمات پس از فروش نيز ايجاد شد به بياني ديگر دراين دهه ما تبديل به يك خودرساز صنعتي شديم .
وي سپس گفت : بسياري از مسائل مانند كيفيت ، آلايندگي ، وضع قوانين و مقررات ، شكل گيري استانداردها ، قانون حمايت از حقوق مصرف كننده ، قانون ارتقا كيفيت خودرو، جهش در توليد ، شكل گيري كار صادرات و سرمايه گذاري مشترك در امداد خورو به وجود آمد و خدمات فني و مهندسي به نقطه كمال خود نزديك شد.
دكتر غضنفري با بيان اينكه پايان دهه 70 خودرو سمند توليد شد و در دهه 80 سايپا برند خود را مطرح كرد ، افزود: خصوصي سازي در صنعت خودرو در پايان سال 90 به وقوع پيوست .
* توليد بيش از 11 ميليون دستگاه خودرو در 10 سال گذشته
وي با طرح اين پرسش كه در اين دهه قرار است چه هدف گذاري براي خودرو پيش بيني كنيم و اهداف خودرو سازي در سطح ملي به چه سمتي مي رود ، افزود: نتيجه فعاليت ها در دهه هاي گذشته آمارهاي خوبي را به ما مي گويد.
وزير صنعت ، معدن و تجارت ميزان توليد خودرو در سال 81 را ، 500 هزار دستگاه بيان كرد و گفت : اين رقم در سال 90 به يك ميليون و 600 هزار دستگاه رسيد .
دكتر غضنفري ادامه داد : در مجموع طي 10 سال اخير 11.5 ميليون دستگاه خودرو در كشور توليد شده است .
وي با اشاره براينكه ميزان صادرات خودرو در سال 81 ، چهار هزار دستگاه بوده ، تصريح كرد : اين ميزان در سال 90 به 55 هزار دستگاه رسيد و هر چند كه نسبت به كل توليد بالا نيست اما جهت گيري خوبي است .
به گفته وي ، ميزان آلايندگي در سال 82 ، 230 گرم بر كيلومتر بوده كه اين ميزان در سال 89 به 176 گرم در كيلومتر كاهش يافت .
از نظر وزير صنعت ، معدن و تجارت برنامه ريزي هاي صورت گرفته باعث شد تا كشورمان در خودرو سازي در جهان به رتبه 13 برسد و اين جايگاه در آسيا پنجم باشد.
وي اشتغالزايي 650 هزار نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم ، اختصاص 19 درصد از ارزش افزوده كل صنعت ، توليد يك ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو با 2 هزار نمايندگي مجاز را از ديگر نتايج برنامه ريزي در حوزه خودرو برشمرد.
* اهداف افق چشم انداز توليد خودرو
دكتر غضنفري با اشاره افق چشم انداز توليد خودرو براي سال 1404 گفت : ترسيم اوليه اهداف حوزه صنعت در وزارتخانه شكل گرفته و اميدواريم كه در شوراي سياستگذاري به برنامه جزئي خودروساز تبديل شود.
وي گفت كه طبق اهداف چشم انداز 20 ساله قرار است توليد خودرو سالانه به سه ميليون دستگاه برسد رقمي كه هم اكنون يك ميليون و 600 هزار دستگاه است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت صادرات يك ميليون خودرو براساس اهداف چشم انداز را نيز مورد توجه قرار داد و گفت : صادرات شش ميليارد دلار قطعه توسط قطعه سازان نيز از ديگر برنامه هاي افق چشم انداز است .
وي ادامه داد : توليد حداقل 50 درصد از خودروهاي با برند داخلي و تامين 25 ميليارد دلار توسط قطعه سازان داخلي از ديگر اهداف پيش بيني شده است .
*خودروسازان و قطعه سازان آرمان مشترك ترسيم كنند
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت : بايد روابط ميان خودروساز و قطعه ساز براي دستيابي به اهداف چشم انداز 1404 به صورت راهبردي شكل بگيرد .
دكتر غضنفري با بيان اينكه روابط ميان خودروساز و قطعه ساز براي دستيابي به اهداف چشم انداز 1404 هنوز به صورت راهبردي شكل نگرفته، افزود: دراين مسير بايد آرمان مشترك شكل گيرد.
وزير صنعت ، معدن و تجارت افزود:طراحي مسير آينده در سطح ملي بسيار مهم است.
دكتر غضنفري اظهار داشت : گزارش ها بيانگر آن است كه قطعه ساز به عنوان تنها تامين كننده فشارهايي را به خودروساز وارد مي كند و باعث مي شود خودروساز ناچار به تامين نياز خود از توليد كننده خارجي شود .
وزير صنعت، معدن و تجارت درعين حال از به تاخيرافتادن قراردادهاي پيش بيني شده ميان خودروساز و قطعه ساز به عنوان يكي ازمسائل پيش روي قطعه سازان دانست و گفت: اين موضوع باعث مي شود تا قطعه ساز با كاهش منابع مالي مواجه شود.
دكتر غضنفري ادامه داد : در حالي كه بايد نوعي منافع مشترك ميان خودروساز و قطعه ساز براي ترسيم افق و مسير تحول و هدفمندي شكل گيرد ، اما متاسفانه هر كدام منافع خود را در نظر مي گيرند، به سود خود مي انديشند كه اين موضوع از مشاركت در طراحي جلوگيري مي كند .
وي در ادامه عنوان كرد: در نگاه مديران ارشد خودروسازي مشاهده مي شود كه برخي از آنها به طراحي و برند سازي ( نگاه داخل كارخانه اي ) مي پردازند و برخي نگاه بنگاهي كف كارگاهي به خريد و فروش ، مديريت منابع مالي در بورس و خريد سهام دارند و بيشترمشاوره هايي كه به آن ها داده مي شود از جنس حركت به سمت بازار پولي است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت از نگاه به بازار به عنوان نگاه سوم خودروساز نام برد و گفت : گلايه مندي مردم به عنوان مصرف كننده به اين دليل است كه مشتري داخلي كيفيت خودروي توليد داخلي را با خودرو خارجي مقايسه مي كند.
وي با بيان اين جمله كه بايد نگاه به بازار، مشتري و مصرف كننده داخلي وخارجي در ميان مديران ارشد خودروسازي تقويت شود ، ادامه داد : خريد سهام به دو قيمت و يا انجام كارهاي جزء در كف بنگاه به معناي حفظ و ماندگاري در بازارهاي بين المللي
نيست .
دكتر غضنفري اشاره اي به ديدار نوروزي خود با خودروسازان بزرگ در ايام عيد براي تنظيم بازار خودرو نيز داشت و گفت : در اين ديدار از آنها پرسيدم آيا انتظار آن ها از وزارت صنعت ورود به بازار خودرو و عرضه آن در فروشگاه هاي عرضه مستقيم است ؟ درحالي كه نبايد اين گونه باشد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با طرح اين پرسش كه براي چه بايد حاشيه بازار خودرو شكل گيرد ؟ افزود: خودروساز تصور مي كند منافعش در حاشيه بازار است ، اين نگاه كمك كننده نيست .
* مديريت بازار داخلي براي حضور در بازارهاي رقابتي
وي معتقداست :براي حضور در بازارهاي رقابتي بايد بازار داخلي حتما مديريت شود نه اينكه دولت براي مواجه نشدن مشتري با قيمت هاي مختلف در بازار دخالت كند.
دكتر غضنفري با تصريح بر اينكه نگاه به بازار از اركان مديريت خودروساز در سطح بين المللي است ، افزود: اين مسئله كه شوراي سياست گذاري خودرو چند جلسه خود را به قيمت گذاري خودرو اختصاص دهد ، خيلي بد است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت تصريح كرد : براي گذر از مشكلات كنوني در حوزه خودروسازي نيازمند طراحي و تبيين آرمان مشترك ميان خودروساز و قطعه ساز در سطح ملي هستيم .
وي با طرح اين پرسش كه براي ايران در سال هاي آينده و حتي افق 1404 در صنعت خودروسازي چه جايي را ترسيم مي كنيم ؟ گفت : بايد آرمان مشترك در ذهن هر خودرو ساز و قطعه ساز شكل گيرد.
* با غول هاي خودروساز رقابت كنيم
دكتر غضنفري در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: آرمان مشترك در حوزه خودروسازي وقطعه سازي بايد حضور قدرتمندانه در بازارهايي باشد كه غول هاي بزرگ خودرو سازي در آن حضور دارند.
وي از دهه 70 به عنوان دهه تامين خودرو و دهه 80 به عنوان دهه ورود به بازارهاي بين المللي و ايجاد بازار صادراتي نام برد و گفت : اما اين مقاصد كشورهايي نيستند كه غول هاي بزرگ خودروسازي در آنجا محصولات خود را عرضه مي كنند .
به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت بايد خودرو ساز ايراني همت خود را خارج كردن غول هاي جهاني از بازارهاي بزرگ جهان قرار دهد ، و نبايد تنها به بازار عراق، برخي كشورها و آفريقا بسنده كند.
وي تاكيد كرد : بايد خودرو ايران در اروپا ، آسياي غربي ، خاور دور، شرق آسيا، آمريكا، آمريكاي لاتين و آفريقا باشد.
دكتر غضنفري ادامه داد: در صورتي كه آرمان و باور مشترك شكل گيرد ، روابط ميان خودروساز و قطعه ساز تنظيم مي شود ، نگاه به بازار تقويت مي گردد ، شاهد بهبود كيفيت ، كاهش قيمت خواهيم بود و از سويي بهره وري به اوج خود مي رسد .
وي افزود: درصورت چنين وضعيتي توليد رانا به اين معنا است كه خودروساز ايراني مي تواند همپاي غول هاي جهاني حركت كند ، موضوع مهمي كه در توان مهندسان و متخصصان ايراني است .
* نيازمند سرمايه گذاري جديد در حوزه خودرو هستيم
وزير صنعت ، معدن وتجارت ادامه داد : شايد حوزه طراحي و مهندسي آنچنان كه بايد مورد توجه دولت و بخش خودروسازي قرار نگرفته است .
وي عنوان كرد : براي اينكه در ساخت خودرو در حوزه طراحي در كلاس جهاني به برند بين المللي برسيم در طراحي نوآورانه و بديع عمل كنيم و طرح هاي ما به كيفيت لازم براي مشتري ايجاد كند، نيازمند سرمايه گذاري جديد هستيم .
دكتر غضنفري افزود: بايد از ورود خودروساز به بازار سرمايه در حد گسترده جلوگيري كرد، خودروسازي را به حد مهندسي برگرداند و از اتلاف منابع جلوگيري كرد.