در سال 92 ؛

50 هزار دستگاه سمند مجهز به موتور ملي ديزل عرضه مي شود

50 هزار دستگاه سمند مجهز به موتور ملي ديزل عرضه مي شود

خبرگزاري تخصصي معدن- به منظور توسعه سبد سوخت کشور و استفاده از مزاياي موتور ديزل براي خودروهاي سواري، موتور ملي ديزل در سال 92 به توليد انبوه مي رسد.

خبرگزاري تخصصي معدن- به منظور توسعه سبد سوخت کشور و استفاده از مزاياي موتور ديزل براي خودروهاي سواري، موتور ملي ديزل در سال 92 به توليد انبوه مي رسد.
به گزارش معدن نيوز ؛ محمد زالي مدير عامل شرکت تحقيقات موتور ايران خودرو با بيان اين مطلب، گفت: بر اساس برنامه زمان بندي، قرار است 50 هزار دستگاه سمند ديزلي در سال 92 توليد و روانه بازار شود.
وي افزود: موتور ملي ديزل ضمن تامين الزامات استاندارد يورو 5، داراي 1500 سي سي گنجايش، 110 اسب معادل 90 کيلو وات توان، 256 نيوتن متر گشتاور و مصرف سوخت 2/5 ليتر در هر صد کيلومتر است.
زالي با اشاره به مشارکت وزارت نفت در طراحي وتوليد اين موتور، اظهار داشت: با توجه به اهميت سوخت مناسب براي اين موتور، از سال آينده سوخت ديزل استاندارد يورو 4 و در پي آن يورو 5 با سرمايه گذاري وزارت نفت تامين مي شود.
مدير عامل ايپکو تعداد توليدات موتور ديزل تا کنون را 23 دستگاه و تعداد خودروهاي مجهز شده به اين موتور را سه دستگاه عنوان کرد که آزمون هاي مختلف بر روي آن انجام مي شود.
وي سمند، سورن، رانا و ساير پلتفرم هاي ايراني را قابل تجهيز به موتور ديزل ملي دانست و گفت: در حال حاضر آزمون هاي مختلف اين موتور با استفاده از سوخت ديزلي استاندارد روز اروپا که براي همين منظور به ميزان محدود توليد شده، انجام مي گيرد.
زالي موتور ملي ديزل را به غير از اتاق احتراق آن که به دلايل اقتصادي با همکاري شرکت هاي معتبر خارجي تامين شده، تماما حاصل تلاش متخصصان ايراني عنوان کرد و افزود: 75 درصد آزمون هاي مربوطه نيز در داخل ايران انجام مي شود.
مدير عامل ايپکو تفاوت قيمت موتور ديزل و بنزيني در بازار اروپا را دو هزار يورو ذکر کرد و گفت: توربوشارژر  موتور ديزل از فناوري جديدتري برخوردار است.
اين مقام مسوول، تجربه طراحي و توليد موتور اي اف 7 را چراغ راه و پشتوانه طراحي و توليد موتور ديزل ملي دانست و با اشاره به اشتراک بسياري از قطعات اين دو موتور، افزود: قطعه سازان ايراني در پروژه موتور اي اف 7 به دانش فني قطعات موتوري دست يافتند و بسياري از چالش هاي قطعه سازي در آن زمان رفع شد، لذا موتور ديزل با سرعت بيشتري به توليد انبوه خواهد رسيد.
وي با بيان اين که سرسيلندر در موتور ديزل کاملا با ساير موتورها متفاوت است، ميل لنگ و پيستون را از جمله بخش هاي موتوري دانست که با موتور اي اف 7 دانش فني آن در ايران و با مالکيت ايران توسط طراحان و مهندسان زبده ايجاد شد.
زالي تعداد توليد موتور اي اف 7 را براي امسال بيش از 70 هزار دستگاه ذکر کرد و گفت: محصولاتي که داراي فناوري جديد هستند، در مدت زمان مشخص و با رشد قطعه سازان به توليد انبوه مي رسند. اما در مورد موتور ديزل تجربه موتور اي اف 7 اين مدت زمان را کوتاه تر مي کند.
وي تعداد نمايندگي هايي را که در ابتدا خدمات موتور اي اف 7 را ارايه مي کردند 12 نمايندگي پايلوت در سراسر ايران ذکر کرد و گفت: امروز تمامي نمايندگي ها اين کار را انجام مي دهند.
مدير عامل ايپکو پروژه ملي هيبريد، پروژه گيربکس و پروژه پاشش مستقيم را از ديگر برنامه هاي در دست شرکت طراحي موتور ايران خودرو عنوان کرد و گفت: مطالعات و بررسي هاي مربوطه شروع شده و با تصميم گيري نهايي در مورد سطح فناوري هيبريد قابل توسعه در ايران، طراحي و ساخت قواي محرکه هيبريد شروع مي شود.
زالي که به مناسبت هفتمين همايش موتورهاي درون سوز با خبرنگاران سخن مي گفت، اضافه کرد: دراين همايش 50 شرکت از جمله پنج شرکت معتبر اروپايي حضور دارند و نمايشگاه تيونينگ موتور و قواي محرکه تقويت شده نيز با همکاري اين شرکت ها در کنار همايش، برگزار مي شود.
وي تعداد مقالات رسيده به دبيرخانه هفتمين همايش موتورهاي درون سوز را 248 مقاله عنوان کرد که  157 مورد براي داوري انتخاب و در نهايت 54 مقاله پذيرفته شد.
مدير عامل ايپکو افزود: همايش موتورهاي درون سوز از سال 76 به منظور نهادينه کردن دانش موتور و قواي محرکه و جذب نخبگان اين بخش براي طراحي و توليد موتور ملي آغاز شد و از آن زمان هر دو سال يک بار همراه با نمايشگاه موتور برگزار مي شود.
وي يادآور شد: در ششمين همايش موتور هاي درون سوز که دو سال پيش برگزار شد، موتور ديزل ملي به نمايش در آمد و در همايش هفتم که از 17 آبان امسال به مدت سه روز در هتل المپيک تهران برگزار مي شود، موتور بر روي خودرو نصب شده و به نمايش در مي آيد. علاوه بر اين موتور استرلينگ هم که با همکاري شرکت طراحي موتور ايران خودرو طراحي و ساخته شده، براي تامين برق مورد نياز نمايشگاه موتور مورد استفاده قرار مي گيرد.