گزارش عملکرد ۴ ساله لیزینگ بانک صادرات

تحریریه معدن نیوز
گزارش عملکرد ۴ ساله لیزینگ بانک صادرات

لیزینگ بانک صادرات در چهار سال گذشته، با تمرکز بر سودآوری، تحول دیجیتال و شفافیت مالی مسیر متفاوتی را در صنعت لیزینگ تجربه کرده است.

لیزینگ بانک صادرات در چهار سال گذشته، با تمرکز بر سودآوری، تحول دیجیتال و شفافیت مالی مسیر متفاوتی را در صنعت لیزینگ تجربه کرده است.

حامد کارگر سامانی، مدیرعامل لیزینگ بانک صادرات عملکرد ۴ ساله خود را در‌مدت تصدی این شرکت اعلام کرد.

وی اظهار کرد که در بیش از سه سال گذشته، در کنار تیمی توانمند و آینده‌نگر، مسیر تحول دیجیتال، بهینه‌سازی فرآیند‌ها و توسعه خدمات مالی غیرمستقیم با شعار «انجام درستِ کار درست» دنبال شده است.

کارگر سامانی تحقق اهداف سازمان را حاصل هم‌افزایی هیئت‌مدیره و کارکنانی دانست که معماران اصلی موفقیت‌ها بودند و یادداشت خود را نه‌تنها گزارشی از عملکرد، بلکه قدردانی از تمام همراهان مسیر تحول توصیف کرد.

دستاورد‌های کلیدی دوره مدیریت:

۱. افزایش سودآوری از محل منابع داخلی و سیاست‌های جدید وصول مطالبات، منجر به رشد ۱۳٪ نسبت به بودجه اعطای تسهیلات (معادل ۵۱۷ میلیارد ریال) شد. همچنین رشد ۲٪ در سود خالص و ۶٪ در سود عملیاتی نسبت به بودجه سال ۱۴۰۳ ثبت گردید. سود عملیاتی از ۹۰۷ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱،۷۴۰ میلیارد ریال در ۱۴۰۳ رسید (رشد ۹۲٪) و درآمد شرکت از ۱،۳۶۱ به ۲،۴۶۵ میلیارد ریال افزایش یافت (رشد ۸۱٪).

۲. افزایش سرمایه از صفر به ۱۲۸۰ میلیارد ریال و تصویب افزایش تا سقف ۶۵۰۰ میلیارد ریال جهت دریافت مجوز بانک مرکزی در حال پیگیری و ثبت رسمی است.

۳. حل و فصل مجامع معوق، آغاز فرآیند افزایش سرمایه و اقناع سهام‌داران نسبت به ارزش ذاتی شرکت، از دیگر اقدامات مؤثر در این دوره بوده است.

۴. شفافیت مالی و انضباط سازمانی، با ارائه صورت‌های مالی بدون ابهام و تأیید کامل نهاد‌های ناظر، منجر به دریافت مجوز پنج‌ساله از بانک مرکزی شد؛ امری کم‌سابقه که نشان از اعتماد بالا به عملکرد شرکت دارد.

۵. تحول در ارزیابی و اعتبارسنجی مشتریان و کاهش زمان اعطای تسهیلات به کمتر از یک هفته، موجب افزایش چابکی و رضایت مشتریان شد.

۶. حل پرونده‌های حقوقی سنواتی و کاهش نرخ نکول اعتباری با راهبردی دقیق دنبال شد.

۷. بازآفرینی برند و میزبانی نشست‌های تخصصی جایگاه شرکت را در صنعت لیزینگ ارتقا داد.

۸. افزایش رضایت مشتری و وفاداری بلندمدت از طریق زیرساخت‌های نوین خدماتی و ارتباطی حاصل شد.

۹. تدوین و اجرای نظام گزارش‌گیری داخلی بر اساس شاخص‌های عملکردی، موجب ارتقای سطح مدیریتی شرکت شد.

۱۰. توسعه سرمایه انسانی با تمرکز بر رشد درون‌سازمانی؛ ۸۰٪ مدیران میانی و ارشد از میان کارکنان سطوح کارشناسی برگزیده شدند.

۱۱. معرفی مدیران توانمند به صنعت لیزینگ و خودروسازی کشور در سطح مدیران‌عامل و هیئت‌مدیره، از دیگر دستاورد‌های این دوره بود.

۱۲. تنوع در بسته‌های اعتباری و ورود به بازار‌های جدید به‌منظور کاهش ریسک اقتصادی انجام شد.

۱۳. تقویت تعاملات با بانک صادرات ایران و شرکت‌های گروه از طریق تفاهم‌نامه‌های اجرایی انجام گرفت.

۱۴. تأسیس نخستین مرکز اسناد دیجیتال و مدیریت دانش در صنعت لیزینگ به عنوان بخشی از تحول دیجیتال محقق شد.

۱۵. راه‌اندازی سیستم جامع فروش، باشگاه مشتریان و امور مشتریان در راستای هوشمندسازی خدمات انجام شد.

۱۶. نهادینه‌سازی یادگیری مستمر از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی برای کارکنان دنبال شد.

۱۷. اصلاح ساختار سازمانی مبتنی بر مدل چابک‌سازی، به‌منظور افزایش اثربخشی عملیاتی و توسعه متوازن صورت پذیرفت.

کارگر سامانی تأکید کرد که محور اصلی تمام این اقدامات، کارآمدی و مبارزه با فساد بوده و با استقرار نظام‌های دقیق کنترلی و شفافیت مالی، تلاش شد سازمانی پاسخ‌گو، اثربخش و پاک اداره شود.

چالش‌های مسیر

وی در ادامه به برخی از مهم‌ترین چالش‌ها از جمله نوسانات نرخ بهره بین‌بانکی، تغییرات پی‌درپی مقررات بانک مرکزی، فشار‌های تورمی، حضور شرکت‌های بدون مجوز در صنعت لیزینگ و ضعف چانه‌زنی نهادی اشاره کرد و افزود که با تعامل مؤثر با نهاد‌های ناظر و ورود به حوزه‌هایی، چون اقتصاد سلامت، تولید و تجارت، تلاش شده افق‌های جدیدی فراتر از صنعت خودرو گشوده شود.

مسیر پیش‌رو

در بخش پایانی، مدیرعامل پیشین واسپاری سپهر صادرات با آرزوی موفقیت برای مدیرعامل جدید، ابراز امیدواری کرد که مسیر طی‌شده در سه سال گذشته، بنایی مستحکم برای آینده‌ای روشن باشد و شرکت در مسیر تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۵ – تبدیل‌شدن به نخستین لیزینگ کشور – حرکت کند.

وی با ابراز شکرگزاری از توفیق خدمت، از تمامی مدیران، کارکنان و فعالان صنعت لیزینگ قدردانی کرده و دوره مدیریت خود را «رنجی شیرین» توصیف کرد که امروز با افتخار به پایان رسیده است.

منبع: میزان