معدن‌نیوز بررسی کرد:

کارخانه عظیم BYD در مجارستان شکل می‌گیرد؛ رقیب تسلا در اروپا  

پرهام کریمی
کارخانه عظیم BYD در مجارستان شکل می‌گیرد؛ رقیب تسلا در اروپا  

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند کارخانه 4.5 میلیارد دلاری BYD در مجارستان در حال ساخت است. این غول خودروسازی چینی با هدف تولید 200 هزار خودروی برقی در سال، قصد دارد تسلا را در اروپا به چالش بکشد.  

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند کارخانه 4.5 میلیارد دلاری BYD در مجارستان در حال ساخت است. این غول خودروسازی چینی با هدف تولید 200 هزار خودروی برقی در سال، قصد دارد تسلا را در اروپا به چالش بکشد.

تصاویر ماهواره‌ای پیشرفت ساخت کارخانه عظیم BYD در شهر سگد مجارستان را نشان می‌دهند. این شرکت چینی که در بازار چین تسلا را پشت سر گذاشته، حالا با سرمایه‌گذاری 4.5 میلیارد دلاری، اولین کارخانه اروپایی خود را می‌سازد تا از مشکلات تسلا در اروپا بهره‌برداری کند. این کارخانه 300 هکتاری قرار است از اواخر سال 2025 سالانه حدود 200 هزار خودروی برقی تولید کند.

ساخت این مجموعه از سال گذشته آغاز شد و مقامات مجارستانی تأیید کرده‌اند که اولین خودروی برقی BYD در نیمه دوم سال 2025 از خط تولید خارج خواهد شد. این سرمایه‌گذاری بخشی از برنامه BYD برای تسلط بر بازار اروپا است. این شرکت پس از موفقیت در بازار رقابتی چین، در سه‌ماهه اول 2025 تعداد بی‌سابقه‌ای خودروی برقی و هیبریدی صادر کرده است.

بی وای دی به دلیل تعرفه‌های بالا از بازار آمریکا محروم است و در اروپا با مالیات وارداتی 17 درصدی مواجه است. این محدودیت‌ها باعث شده تا این شرکت در کارخانه‌های محلی مانند مجارستان سرمایه‌گذاری کند. BYD همچنین قصد دارد کارخانه دیگری در ترکیه بسازد و مدیران آن از برنامه‌ریزی برای سومین کارخانه اروپایی خبر داده‌اند.

این تحولات تهدید بزرگی برای تسلا به شمار می‌رود که اروپا سومین بازار بزرگ آن است. تسلا سال گذشته 327 هزار خودرو در اروپا فروخت، اما در سال 2025 به دلیل واکنش‌های منفی به مداخلات سیاسی ایلان ماسک و حمایت او از حزب راست افراطی AfD آلمان، فروشش 37 درصد کاهش یافته است. در مقابل، فروش BYD در اروپا در سه‌ماهه اول سال نزدیک به 300 درصد رشد کرده است.

مجارستان به محیطی جذاب برای شرکت‌های چینی تبدیل شده است. علاوه بر BYD، شرکت CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی جهان، در حال ساخت کارخانه‌ای 7.6 میلیارد دلاری در این کشور است تا تسلط خود بر صنعت باتری اروپا را تقویت کند. با این حال، حضور شرکت‌های چینی باعث تنش با اتحادیه اروپا شده و گزارش‌هایی از تحقیقات درباره یارانه‌های غیرقانونی چین به کارخانه BYD در مجارستان مطرح است.