عبور صنعت مس از چالشهای نوآوری با استقرار نظام مدیریتی

مشاور نوآوری و اقتصاد دانشبنیان شرکت ملی صنایع مس ایران گفت عبور صنعت مس از چالشهای نوآوری، مستلزم استقرار یک نظام منسجم مدیریت نوآوری و نهادینهسازی آن در ساختار سازمانی است.
به گزارش معدن نیوز، مشاور نوآوری و اقتصاد دانشبنیان شرکت ملی صنایع مس ایران گفت عبور صنعت مس از چالشهای نوآوری، مستلزم استقرار یک نظام منسجم مدیریت نوآوری و نهادینهسازی آن در ساختار سازمانی است.
مشاور نوآوری و اقتصاد دانشبنیان شرکت ملی صنایع مس ایران با تشریح پیچیدگیهای نوآوری در این صنعت، بر ضرورت استقرار نظام مدیریت نوآوری برای عبور از چالشهای موجود تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری مسپرس، دکتر هادی نیلفروشان عصر ۲۲ آذرماه، در جریان همایش ملی ایدههای نوآورانه و فناورانه زنجیره ارزش مس در رفسنجان اظهار کرد: صنعت مس بهصورت مستقیم حدود ۲۲ هزار نفر اشتغالزایی دارد و در مجموع نزدیک به ۴۰ هزار نفر از محل فعالیتهای شرکت ملی صنایع مس ایران ارتزاق میکنند.
وی افزود: عملیات حفاری در صنعت مس بسیار سنگین است و این فعالیتها هماکنون در هشت استان کشور و در پهنههای مختلف معدنی در حال انجام است.
لزوم نوآوری در صنعت مس و پیچیدگیهای پیشرو
مشاور نوآوری و اقتصاد دانشبنیان شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به ضرورت حرکت به سمت نوآوری تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت جهانی مس، عوامل متعددی همچنان ما را نیازمند نوآوری میکند؛ از جمله پایین بودن نرخ بهرهوری، تشدید رقابت جهانی، افزایش هزینه باطلهها، مسائل زیستمحیطی و فرصتهای ایجاد ارزش افزوده بالا در بخش پاییندست.
وی در ادامه با اشاره به عوامل پیچیدگی نوآوری در شرکت ملی مس عنوان کرد: این شرکت دارای سه ویژگی است که نوآوری را دشوار میکند؛ نخست، قرار گرفتن در زمره صنایع مبتنی بر منابع، دوم، دولتی بودن بنگاه و پیچیدگیهای نوآوری در بنگاهی با ژنوم دولتی و سوم، بزرگی مقیاس شرکت که فرآیند نوآوری را پیچیدهتر میسازد.
نیلفروشان با بیان اینکه نوآوریها عمدتاً تدریجی و فرایندمحور هستند، گفت: بسیاری از نوآوریها پیچیدهاند و در صنایع بزرگ، نوآوریهای پنهان متعددی رخ میدهد که کمتر دیده میشوند.
مشاور نوآوری و اقتصاد دانشبنیان شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به تأثیر محدودیتهای محیطی و اجتماعی در صنایع بزرگ اظهار داشت: در شرکتهای دولتی، نوآوری بیشتر از آنکه با هدف حداکثرسازی سود دنبال شود، در راستای تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی هدایت میشود.
تبدیل نوآوری به فرهنگ و استراتژی سازمانی
وی تأکید کرد: نوآوری در بنگاههای بزرگ زمانی اثربخش و ماندگار خواهد بود که به فرهنگ و استراتژی سازمانی تبدیل شود و ریسکپذیری بهعنوان یک رویه در سازمان نهادینه گردد.
نیلفروشان افزود: تحقق نوآوری در شرکتهای بزرگ مستلزم برخورداری از ساختار و رویه مشخص است و در سطح شرکت ملی صنایع مس ایران، لازم است نظام مدیریت نوآوری بهصورت منسجم مستقر شود.
وی ادامه داد: شرکتهای بزرگ برای دستیابی به نتایج مطلوب در حوزه نوآوری باید سبدی متوازن از پروژههای کمریسک و پرریسک در حوزه محصولات و فرایندها در اختیار داشته باشند.
مشاور نوآوری و اقتصاد دانشبنیان شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان تصریح کرد: این سبد نوآوری میتواند نتایج مطلوب را رقم بزند و شرکتهای بزرگ ناگزیرند بخشی از ضعفها و نارساییهای خود را از طریق اتصال و همکاری با شرکتهای کوچک، چابک و فناور جبران کنند.