مدير عامل سايپا خواستار شد:

ضرورت تعميق جايگاه تحقيق و توسعه در صنعت خودروسازي در بودجه سال 91

ضرورت تعميق جايگاه تحقيق و توسعه در صنعت خودروسازي در بودجه سال 91

خبرگزاري تخصصي معدن- مدير عامل گروه خودروسازي سايپا گفت:‌ توجه به جايگاه تحقيق و توسعه در پيشبرد صنايع و به ويژه صنعت خودروسازي از مواردي است كه تقاضا داريم در بودجه سال 91 به طور ويژه مورد توجه قرار گيرد.

خبرگزاري تخصصي معدن- مدير عامل گروه خودروسازي سايپا گفت:‌ توجه به جايگاه تحقيق و توسعه در پيشبرد صنايع و به ويژه صنعت خودروسازي از مواردي است كه تقاضا داريم در بودجه سال 91 به طور ويژه مورد توجه قرار گيرد.
به گزارش معدن نيوز ” نعمت اله پوستين دوز” در ديدار نوروزي وزير صنعت با مديران صنعت كشور ، به ارائه گزارشي از عملكرد يكساله خود پرداخت.
وي با اشاره به جايگاه صنعت خودروسازي كشور در راستاي اعتلاي روح توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني تصريح كرد:‌ توجه به امر تحقيق و توسعه نه تنها در پيشرفت برنامه‌هاي توسعه‌اي موثر خواهد بود بلكه در تسريع برنامه هاي تدوين شده و رسيدن به اهداف، كمك شاياني خواهد كرد.
پوستين دوز با تاكيد بر اين مطلب كه صنعت خودروسازي براي رسيدن به بالندگي بيشتر نيازمند توجه به مولفه هاي توليد و از جمله موضوع تحقيق و توسعه است، خواستار توجه بيش از پيش مسئولان به اين موضوع در تخصيص اعتبارات و قوانين و مقررات شد.
وي تعميق نگاه ويژه به بحث تحقيق و پژوهش را از مواردي ذكر كرد كه نيازمند اصلاح قوانين بالادستي و ناظر بر حوزه تحقيق و توسعه در كشور است.
پوستين دوز در اين راستا افزود: هيچ يك از هزينه‌هاي تحقيق و توسعه درارزيابي موديان مالياتي پذيرفته نيست و متاسفانه هزينه هاي تحقيقاتي در معافيتهاي مالياتي و كمكهاي مالي به دليل نقص در قوانين و مقررات لحاظ نمي شود.
وي تاكيد كرد: يكي از موضوعاتي كه تقاضا داريم در بودجه سال 91 ديده شود بحث لزوم تحقيق و توسعه در صنعت خودرو است چرا كه اين صنعت طي دو دهه گذشته از حوزه خلاقيت و نوآوري دور شده و تنوع محصول چنداني نداشته است.
مدير عامل سايپا همچنين افزود: طي سالهاي اخير بيشتر متكي به مهندسي معكوس بوده ايم ولي براي ورود به بحث طراحي و مهندسي نياز به بودجه و حمايت هاي خاص دراين رابطه هستيم.
پوستين دوز گفت: اين موضوع كليدي ترين اقدامي است كه امسال بايد هم در وزارتخانه به عنوان حامي اين صنعت و هم در بنگاهها به دنبال  انجام آن باشيم.
وي يادآور شد: با نگاه موجود، زنجيره تامين از توانايي بالايي برخوردار نيست چرا كه خيلي از سازنده ها به دليل كپي كاري و مهندسي معكوس و تنوع پايين محصولات در كشور در شرايط ايده آلي به سر نمي برند.
پوستين دوز، شاه كليد تقويت زنجيره تامين را حوزه طراحي و مهندسي دانست و گفت: تا تنوع دراين صنعت وجود نداشته باشد زنجيره تامين نيز كامل نخواهد بود واميدواريم امسال آغازي براي توجه به زنجيره تامين باشد.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اهميت و جايگاه  صنعت خودرو سازي به عنوان يك صنعت استراتژيك در كشور، بر توجه هرچه بيشتر مسئولان به اين صنعت و تاثيرات آن  بر ديگر صنايع تاكيد  كرد.
مديرعامل سايپا به بخشي از عملكرد گروه خودروسازي سايپا اشاره كرد و گفت:اين شركت امسال با وارد شدن به چهارمين برنامه توسعه‌اي خود،آغاز طرح پرواز95 را در دستور كار خود قرار داده است.
به گفته پوستين دوز،دراين برنامه بيشترين نگاهها به بحث پلتفرم و توسعه محصول متمركز خواهد بود.
وي همچنين تصريح كرد: در برنامه پرواز 95، تحقيق و توسعه، خلاقيت و نوآوري، طراحي و توسعه محصول و تكميل و تامين، به عنوان چهار چرخ توسعه شركت كنار هم قرار داده خواهد شد.
پوستين دوز، طرح پرواز 95 را مجموعه اي ارزش آفرين شامل توجه به پلتفرم، رشد دانايي ها،ارتقاء خدمات پس از فروش، ورود به بازارهاي جديد و زنجيره تامين دانست و ابراز اميدواري كرد تا با اجراي اين طرح بتوانيم به اهداف از پيش تعيين شده برسيم.
مدير عامل سايپا درادامه سخنان خود به ديگر برنامه ها واقدامات اين شركت در سال گذشته اشاره كرد و افزود:6 ركن اساسي در افق 90 ديده شد كه در حوزه توليد، ظرفيت ورود به بازارهاي صادراتي و رضايت مشتريان از آن جمله بود.
به گفته وي، طي سال گذشته توليد 803 هزار دستگاه خودرو محقق شد. همچنين اين شركت در حال آماده سازي  خود براي رسيدن به ظرفيت توليد 1 ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال 95 با بهره برداري از سايت كاشان هست.
پوستين دوز همچنين اظهار كرد: براي امسال نيز پيش بيني توليد 906 هزار دستگاه در نظر گرفته شده است.
وي ادامه داد: سهم اين شركت از كل بازار كشور براساس تيراژ 5/48 درصد بوده،همچنين 6/51 درصد سهم بازار خودرو سواري نيز از آن اين شركت مي باشد كه ره آورد آن رسيدن به جايگاه نخست توليد خودرو سواري در كشور براي اين شركت است.
مديرعامل سايپا در ادامه،از صادرات 30 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته خبر داد و گفت: اين شركت موفق شد در سال گذشته براي پنجمين بار و سومين بار متوالي صادركننده نمونه شود.
به گفته وي، اين شركت از سهم 51 درصدي صادرات خودرو سواري از نظر تيراژ، به جايگاه 67 درصدي در سال گذشته ارتقاء يافت.
پوستين دوز همچنين دستيابي به صادرات 83 هزار دستگاهي را در سال 91 از جمله برنامه هاي اين شركت در سالجاري ذكر كرد.