بدون حضور کارشناسان خارجی انجام شد؛
راهاندازی موفق ماشین برداشت دوطرفه در فولاد مبارکه

پروژه ساخت، نصب و راهاندازی ماشین برداشت دوطرفه در پارکهای 3 و 4 و 5 واحد انباشت و برداشت ناحیه آهنسازی (Bridge Bucket Wheel Reclaimer) فولاد مبارکه بدون حضور کارشناسان خارجی و با استفاده از توان علمی و فنی متخصصان داخلی با موفقیت انجام شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
پروژه ساخت، نصب و راهاندازی ماشین برداشت دوطرفه در پارکهای 3 و 4 و 5 واحد انباشت و برداشت ناحیه آهنسازی (Bridge Bucket Wheel Reclaimer) فولاد مبارکه بدون حضور کارشناسان خارجی و با استفاده از توان علمی و فنی متخصصان داخلی با موفقیت انجام شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
مدیر توسعه آهنسازی فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: این ماشین با استفاده از بهروزترین تکنولوژی دنیا، طراحی و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، در شرکت آذرطیف سپاهان ساخته و بدون حضور سوپروایزر خارجی و با کمک متخصصان داخلی، تست و در ایمنی کامل، با موفقیت راهاندازی شد.
رضا خادم کیمیائی از این ماشین بهعنوان یکی از تجهیزات کلیدی در صنایع معدنی نام برد و گفت: ماشین مذکور، ضمن فراهم کردن امکان برداشت کنستانتره از هر دو سمت، باعث افزایش راندمان و کاهش زمان بارگیری میشود. ضمن اینکه توزیع یکنواخت و بدون ضربه به پایل مواد ازجمله مزایای دیگر این ماشین است.
وی ویژگیهای اجرای این پروژه را برداشت کنستانتره با ظرفیت نامی 1500 تن بر ساعت، پوشش دادن دپوی مواد (33 متر عرض و 14 متر ارتفاع)، قابلیت تنظیم حرکت و ظرفیت برداشت مواد با استفاده از سیستمهای کنترل سرعت، استفاده از سیستم ترمز هیدرولیک بین ریل و بوژی جهت پایداری ماشین در مواقع اضطراری، مجهز بودن به اِنکودر جهت مکانیابی در پارک، قابلیت برداشت مواد در سه حالتِ اتوماتیک، نیمهاتوماتیک و دستی، استفاده حداکثری از توان ساخت داخل (ساخت بیش از 250 تن اسکلت فلزی) و راهاندازی با کمک متخصصان داخلی و بدون حضور سوپروایزر خارجی برشمرد.
محمد حسنی، رئیس توسعه خطوط آهنسازی، در ادامه توضیح داد: این ماشین با وزنی بالغبر 340 تن، دارای دو مجموعه چرخ و باکت است که بر روی ترولی نصب شده و دارای موتور و گیربکس و درایوهای مستقل است. این دستگاه قابلیت برداشت و ارسال مواد به میزان 1500 تن بر ساعت از پارکهای 3، 4 و 5 با عرض مقطع هرم 32 متری و ارتفاع 14 متر را داراست.
وی همچنین به جابهجایی بین پارکها از طریق Transfer Car واقع در انتهای پارکهای مذکور اشاره کرد.
حسنی افزود: 250 تن اسکلت فلزی برای این ماشین ساخته شده و عمده متریال استفادهشده در ساخت این قطعات، S355J2N است. برشکاری متریال این قطعات با بهرهگیری از برش لیزر و پلاسما انجام گرفته که موجب دستیابی به دقت بالای فیت آپ و مونتاژ و ارتقای کیفیت جوش شده است. با توجه به حساسیت ماشین و لزوم رعایت تلرانسهای هندسی، حداکثر دقت در ماشینکاری تجهیزات لحاظ شده است.
سید محمد حبیبی، کارشناس توسعه خطوط آهنسازی، از قابلیتهای ویژه این ماشین به دوطرفه بودن باکتهای آن اشاره کرد و گفت: این قابلیت امکان شارژ کنسانتره در هر دو سمت پل ماشین و در طول پارک را فراهم میکند و مدیریت انباشت حداکثری مواد در پارکهای 3، 4 و 5 را ممکن میسازد.
وی همچنین نصب دو دستگاه سیستم توزین با چهار لودسل با دقت بالا بر روی نوار نقاله دستگاه را برای مانیتورینگ دقیق تناژ مواد ارسالی به واحدهای مرتبط ضروری دانست و افزود: این ماشین به یک سیستم روانکاری مرکزی مجهز است که در صورت نبودِ روانکار در هر یک از مسیرها، حسگرهای دقیق این امر را تشخیص داده و فرمانهای لازم را به سیستم ارسال میکنند.
سید سعید محتشمخواه، کمک کارشناس توسعه خطوط آهنسازی، با اشاره به اهمیت اجرای خیز پل مطابق با نقشههای صاحب فناوری، توضیح داد که استندهای نگهدارنده مناسب طراحی و در بخشهای مختلف پل قرار گرفته و با جکهای 50 تنی با حساسیت بالا تنظیم شده است.
وی همچنین به استفاده از فیکسچرها برای افزایش دقت در مونتاژ قطعات Bucket Wheel اشاره کرد.
حمید بزاز، رئیس واحد مواد خام، نیز گفت: با توجه به ظرفیت تولید واحد گندلهسازی و عمر بالای بریج ریکلایمر 1، نیاز به احداث و بهرهبرداری از یک دستگاه برداشتکننده جدید احساس میشد.
وی معایب دستگاه بریج ریکلایمر 1 را شامل امکان برداشت یکطرفه، ظرفیت محدود به دلیل فرسودگی، افزایش تعمیرات اضطراری و نبودِ قطعات یدکی مناسب عنوان کرد و افزود: این معایب ادامه بهرهبرداری را با ریسکهای ایمنی مواجه کرده بود.
در خاتمه، رضا خادم کیمیائی، مدیر توسعه آهنسازی، از زحمات کارکنان واحد توسعه آهنسازی، دستگاه نظارت، مدیریت و کارکنان بهرهبرداری ناحیه آهنسازی، قراردادهای خرید، برنامهریزی و پشتیبانی توسعه، حملونقل، شرکتهای رسول ماشین و آذرطیف سپاهان و کلیه همکارانی که در برنامهریزی، اجرا و راهاندازی این پروژه مشارکت داشتهاند، تشکر و قدردانی کرد.