مگاموتور برگزار مي کند ؛
همايش کاهش مصرف سوخت خودرو و آشنايي با استاندارد يورو 4 و EOBD
خبرگزاري تخصصي معدن- همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و ضرورت تطبيق محصولات خودروسازان با آثار و نتايج اجراي اين قانون و نيز برنامه جهشي خودروسازي سايپا براي کسب استانداردهاي يورو4، مگاموتور اقدام به برگزاري همايش کاهش مصرف سوخت خودرو و آشنايي با استانداردهاي يورو4 و EOBD در سوم و چهارم بهمن ماه مي کند.
خبرگزاري تخصصي معدن- همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و ضرورت تطبيق محصولات خودروسازان با آثار و نتايج اجراي اين قانون و نيز برنامه جهشي خودروسازي سايپا براي کسب استانداردهاي يورو4، مگاموتور اقدام به برگزاري همايش کاهش مصرف سوخت خودرو و آشنايي با استانداردهاي يورو4 و EOBD در سوم و چهارم بهمن ماه مي کند.
به گزارش معدن نيوز ؛ مهندس محمدرضا اميدي مدير تحقيقات الکترونيک معاونت تحقيق و توسعه مگاموتور و دبير اين همايش با اعلام اين خبر گفت: اين همايش در دو روز برگزار مي شود که در روز اول روش هاي کاهش مصرف سوخت و تکنولوژي هاي نوين در طراحي موتورهاي احتراقي مورد بحث قرار مي گيرد و در روز دوم استاندارد آلايندگي يورو4 (Euro IV ) و EOBDکه از ابتداي سال 1391 اجباري خواهد شد بررسي مي شود.
وي افزود: روش هاي کاهش مصرف سوخت در صنعت خودرو بحث بسيار مهمي است و بسياري از مراکز پژوهشي و شرکت هاي خودروسازي در اين مورد کارهاي تحقيقاتي مفصلي انجام مي دهند. با توجه به آزاد شدن قيمت سوخت و اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در کشورمان، برگزاري چنين همايشي جهت آشنايي با ايده هاي نو در کاهش مصرف انرژي، ضروري به نظر مي رسد.
مهندس اميدي با اعلام اينکه در اين همايش مقررات و الزامات استانداردهاي يورو4 و EOBD تشريح خواهد شد گفت: استاندارد آلايندگي فعلي جاري در کشور يورو2 است که با توجه به جهش از اين استاندارد در سال 91 به استاندارد بالاتر و سختگيرانه تر يورو4 و لزوم هماهنگي در سطح شرکت هاي گروه جهت دستيابي به اين استاندارد در زمان مقرر، شرکت مگاموتور به عنوان مجري پروژه يورو 4، اين همايش را برگزار مي کند.
وي افزود: استانداردهاي آلايندگي بر روي آلاينده هاي توليد شده از خودرو طي يک سيکل رانندگي محدوديت مي گذارد تا از حد معيني در واحد gr/km فراتر نرود. آلاينده هاي اصلي موتورهاي بنزيني NOX , HC, Co هستند که در استاندارد فعلي يعني يورو 2 ميزان آنها نبايد از CO=2.2 NOX+HC=0.5 فراتر برود.
مدير پروژه يورو4 در مگاموتور تصريح کرد: در استاندارد يورو 4 اولا حد مجاز اين آلاينده ها کمتر مي شود که عبارتند از CO=1 HC=0.1 NOX =0.08 ثانياً الحاقيه هايي به استاندارد اضافه مي شود که در اصطلاح از آنها به تايپ هاي استاندارد مي گويند و يکي از آنها استاندارد عيب يابي EOBD است. معني اين الحاقيه اين است که در صورت بروز خطايي در خودرو که منجر به افزايش آلايندگي خودرو مي شود (مثلاً خراب شدن کاتاليست خودرو يا سنسور اکسيژن) لامپي در جلوآمپر خودرو روشن مي شود و راننده متوجه مي شود که بايد خودرو خود را جهت تعمير به نمايندگي مجاز ببرد.
مدير تحقيقات الکترونيک مگاموتور در ادامه گفت: شرکت مگاموتور بايد در نرم افزار سيستم مديريت موتور يا ECU تغييراتي اعمال کند تا مواردي که در اين استاندارد ذکر شد محقق شود. همچنين متناسب با آن در سخت افزار موتور نيز بايد تغييراتي داده شود و از همه مهمتر، فرآيند توليد قطعات موتور بايد دقيق تر و با سخت گيري بيشتري همراه باشد که يکي از اهداف اين همايش، آشنايي قطعه سازان موتور با الزامات اين استاندارد است که قطعاا در فرآيند توليد آنها تاثير گذار خواهد بود.
وي افزود: نکته اي که ذکر آن در اينجا اهميت دارد، کيفيت سوخت در دستيابي به اين استاندارد است که متاسفانه سوخت کنوني مورد استفاده در جايگاه هاي سوخت جوابگوي اين استاندارد نيست و شرکت نفت وعده داده تا سال 91 سوخت مورد نظر اين استاندارد را تامين خواهد کرد- که اميدواريم اين وعده به موقع محقق شود.
دبير همايش کاهش مصرف سوخت خودرو، آشنايي با استاندارد يورو4 و EOBD گفت: اين پروژه در سطح گروه اجرا مي شود و درواقع يک کار تيمي بين شرکت هاي گروه صورت مي گيرد، با برگزاري چنين همايشي در واقع کارشناسان مرتبط تمام شرکت هاي گروه و قطعه سازان مربوطه از ابتداي پروژه در جريان تغييراتي که بايد در خطوط توليد و يا در رويه هاي مهندسي و نيز دستور العمل هاي کنترل کيفيت ايجاد کنند، قرار گرفته و با شناخت و فرصت بيشتر تغييرات مورد نظر را در سازمان هايشان اجرايي خواهند کرد.
از سوي ديگر باتوجه به اينکه عمده روش هاي کاهش مصرف سوخت مربوط به تکنولوژي هاي نوين به کار رفته در موتورهاي احتراقي است که موضوع فعاليت شرکت مگاموتور به عنوان تامين کننده قواي محرکه است، برگزاري اين همايش در توجيه و عملياتي شدن پروژه هاي آتي، توسعه محصول مگاموتور در گروه سايپا مي تواند بسيار موثر واقع شود.
وي با بيان جزئيات برگزاري اين همايش گفت: سخنرانان همايش از شرکت هاي همکار مگاموتور در طراحي و توسعه موتور و سيستم هاي EMS انتخاب شده اند که مانند از شرکت continentalيا همان زيمنس سابق که کيت انژکتوري خودروي پرايد و تيبا را براي مجموعه سايپا تامين مي کند. بخشي از سخنراني هاي نشست روز اول و نشست روز دوم توسط کارشناسان آلماني و کره اي اين شرکت ارائه خواهد شد و شرکت بعدي FEV آلمان است که سخنراني نشست بعد از ظهر روز اول را بر عهده خواهد داشت. مدعوين همايش نيز مديران و کارشناسان شرکت هاي گروه سايپا و قطعه سازان مرتبط با موضوع هستند.
مهندس اميدي در پايان گفت: در صورتيکه علاقمندان و کارشناسان گروه سايپا درخصوص برگزاري بهتر همايش پيشنهاد و يا سئوالي دارند، مي توانند از طريق آدرس ايميل همايش به نشاني hamayesh@megamotor.ir با مسولان برگزاري همايش در ارتباط باشند.