دبيرکل انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن خبر داد؛
عرضه سنگ آهن در رينگ داخلي بورس کالا

پايگاه خبري معدن نيوز- دبيرکل انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران گفت: به منظور جلوگيري از خام فروشي همه مواد خام از اين پس براي دريافت مجوز صادرات لازم است ابتدا در رينگ داخلي بورس کالا عرضه شوند و در صورت نبود تقاضا از سوي مصرفکنندگان داخلي، اجازه صادرات به ساير کشورها را دريافت ميکنند.
پايگاه خبري معدن نيوز- دبيرکل انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران گفت: به منظور جلوگيري از خام فروشي همه مواد خام از اين پس براي دريافت مجوز صادرات لازم است ابتدا در رينگ داخلي بورس کالا عرضه شوند و در صورت نبود تقاضا از سوي مصرفکنندگان داخلي، اجازه صادرات به ساير کشورها را دريافت ميکنند.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، عليرضا سياسي راد افزود: براساس تبصره ماده 2 آيين نامه اجرايي ماده 37 قانون رفع موانع توليد، براي کالاهاي پذيرش شده در بورس کالا، مازاد عرضه تنها براساس فرآيند عرضه و تقاضا کالا در رينگ داخلي بورس کالا تعيين ميشود، به گونهاي که اگر پس از عرضه در سه نوبت متوالي به قيمت متناسب، تقاضا وجود نداشته باشد، مازاد عرضه احراز ميشود.
وي افزود: همچنين براي ساير کالاهاي مازاد عرضه مبتني بر تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسب مورد با کسب نظر وزارت جهاد کشاورزي و اتاقهاي بازرگاني، صنايع معادن و کشاورزي ايران و تعاون مرکزي جمهوري اسلامي ايران خواهد بود؛ بر اين اساس در صورتي که سنگآهن در 3 بار عرضه متوالي تقاضا نداشته باشد، ميتواند مجوز صادراتي دريافت کند.
دبير کل توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران ادامه داد: بر همين اساس پس از گفتوگوها و برگزاري نشستهاي متعدد، تصمميم گرفته شد از آنجايي که رينگ داخلي بورس کالاي ايران در حوزه کشف قيمت مناسب و شفافيت عملکردي موفق داشته است، سنگ آهن به عنوان يکي از کالاهاي کليدي ميتواند از طريق بورس کالا عرضه شود.
به گفته سياسي راد، نکته مثبتي که در خصوص عرضه سنگ آهن در بورس کالا وجود دارد اين است که فولادسازان نيز به طور مستمر محصول خود را در بورس کالا عرضه ميکنند و درحالحاضر اين صنف خريدار اصلي سنگآهن در بازار داخل کشور است و از آنجا که تمام ابزارها براي کشف منصفانه قيمت در بورس در اختيار است، در نتيجه بايد از اين فرصت استفاده کرد.
دبيرکل انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در پاسخ به اين سوال که عرضه سنگ آهن در رينگ داخلي بورس کالا چه مزيت هايي براي اين صنعت به دنبال خواهد داشت؟ گفت: با عرضه همه جانبه سنگ آهن در رينگ داخلي بورس کالا سه هدف اصلي در اين صنعت همسو با اهداف مهم سياستهاي اقتصاد مقاومتي در کشور محقق ميشود که «جلوگيري از خام فروشي»، «تامين نياز مصرفکنندگان داخلي» و «حضور موفق در بازارهاي جهاني» سه هدف مذکور هستند.
وي در خصوص سازوکار بورس کالا عنوان کرد: توليدکنندگان با ساز و کار بورس کالا آشنايي دارند و از اين بابت هيچ مشکلي وجود ندارد، حتي عرضه سنگ آهن در بورس کالا در جهت بهبود اوضاع نقدينگي در شرايط نابسامان کنوني است؛ در اين بين تنها مشکل خريدارهاي کوچکتري هستند که در معرض عوارض قرار دارند و همچون خريداران اصلي آشنايي چنداني با بورس کالا ندارند، بر همين اساس از بورس کالا اين تقاضا را داريم که تا حد امکان همکاريهاي لازم را جهت ورود اين خريداران به بورس داشته باشد تا شرايط خريد آنها از بورس مهيا شود.
سياسي راد معتقد است، بورس کالا بازاري قانونمند و شفاف بوده که طي سالهاي اخير توانسته با ايجاد مکانيسمهاي هدفمند، فرصتهاي مناسبي را در اختيار صنعتگران قرار دهد که از طريق اين بازار ميتوان در جهت استفاده توليدکنندگان و مصرفکنندگان از ابزارهاي نوين مالي که به تامين مالي و سهولت در معاملات منجر ميشود، حرکت کرد.
وي افزود: بهتر است علاوه بر سنگ آهن تمام کالاهايي که قابليت عرضه در بورس کالا را دارند، قبل از صادرات در اين بازار عرضه شود تا هم کشف قيمت منصفانه براي اين محصولات صورت بگيرد، ميزان عرضه، تقاضا و نياز واقعي به واردات و صادرات مشخص شود و هم با ارائه ابزارهاي مناسب جهت مديريت ريسک ناشي از نوسان قيمتها، روند معاملات براي خريداران تسهيل شود.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، عليرضا سياسي راد افزود: براساس تبصره ماده 2 آيين نامه اجرايي ماده 37 قانون رفع موانع توليد، براي کالاهاي پذيرش شده در بورس کالا، مازاد عرضه تنها براساس فرآيند عرضه و تقاضا کالا در رينگ داخلي بورس کالا تعيين ميشود، به گونهاي که اگر پس از عرضه در سه نوبت متوالي به قيمت متناسب، تقاضا وجود نداشته باشد، مازاد عرضه احراز ميشود.
وي افزود: همچنين براي ساير کالاهاي مازاد عرضه مبتني بر تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسب مورد با کسب نظر وزارت جهاد کشاورزي و اتاقهاي بازرگاني، صنايع معادن و کشاورزي ايران و تعاون مرکزي جمهوري اسلامي ايران خواهد بود؛ بر اين اساس در صورتي که سنگآهن در 3 بار عرضه متوالي تقاضا نداشته باشد، ميتواند مجوز صادراتي دريافت کند.
دبير کل توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران ادامه داد: بر همين اساس پس از گفتوگوها و برگزاري نشستهاي متعدد، تصمميم گرفته شد از آنجايي که رينگ داخلي بورس کالاي ايران در حوزه کشف قيمت مناسب و شفافيت عملکردي موفق داشته است، سنگ آهن به عنوان يکي از کالاهاي کليدي ميتواند از طريق بورس کالا عرضه شود.
به گفته سياسي راد، نکته مثبتي که در خصوص عرضه سنگ آهن در بورس کالا وجود دارد اين است که فولادسازان نيز به طور مستمر محصول خود را در بورس کالا عرضه ميکنند و درحالحاضر اين صنف خريدار اصلي سنگآهن در بازار داخل کشور است و از آنجا که تمام ابزارها براي کشف منصفانه قيمت در بورس در اختيار است، در نتيجه بايد از اين فرصت استفاده کرد.
دبيرکل انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در پاسخ به اين سوال که عرضه سنگ آهن در رينگ داخلي بورس کالا چه مزيت هايي براي اين صنعت به دنبال خواهد داشت؟ گفت: با عرضه همه جانبه سنگ آهن در رينگ داخلي بورس کالا سه هدف اصلي در اين صنعت همسو با اهداف مهم سياستهاي اقتصاد مقاومتي در کشور محقق ميشود که «جلوگيري از خام فروشي»، «تامين نياز مصرفکنندگان داخلي» و «حضور موفق در بازارهاي جهاني» سه هدف مذکور هستند.
وي در خصوص سازوکار بورس کالا عنوان کرد: توليدکنندگان با ساز و کار بورس کالا آشنايي دارند و از اين بابت هيچ مشکلي وجود ندارد، حتي عرضه سنگ آهن در بورس کالا در جهت بهبود اوضاع نقدينگي در شرايط نابسامان کنوني است؛ در اين بين تنها مشکل خريدارهاي کوچکتري هستند که در معرض عوارض قرار دارند و همچون خريداران اصلي آشنايي چنداني با بورس کالا ندارند، بر همين اساس از بورس کالا اين تقاضا را داريم که تا حد امکان همکاريهاي لازم را جهت ورود اين خريداران به بورس داشته باشد تا شرايط خريد آنها از بورس مهيا شود.
سياسي راد معتقد است، بورس کالا بازاري قانونمند و شفاف بوده که طي سالهاي اخير توانسته با ايجاد مکانيسمهاي هدفمند، فرصتهاي مناسبي را در اختيار صنعتگران قرار دهد که از طريق اين بازار ميتوان در جهت استفاده توليدکنندگان و مصرفکنندگان از ابزارهاي نوين مالي که به تامين مالي و سهولت در معاملات منجر ميشود، حرکت کرد.
وي افزود: بهتر است علاوه بر سنگ آهن تمام کالاهايي که قابليت عرضه در بورس کالا را دارند، قبل از صادرات در اين بازار عرضه شود تا هم کشف قيمت منصفانه براي اين محصولات صورت بگيرد، ميزان عرضه، تقاضا و نياز واقعي به واردات و صادرات مشخص شود و هم با ارائه ابزارهاي مناسب جهت مديريت ريسک ناشي از نوسان قيمتها، روند معاملات براي خريداران تسهيل شود.