شهرهاي مرزي، تنها مزيت صادراتي سيمان

پايگاه خبري معدن نيوز- دبير انجمن کارفرمايان صنعت سيمان از نبود توان صادرات براي برخي توليدکنندگان سيمان کشور خبر داد و گفت: تنها واحدهاي سيماني که تا 300 کيلومتر از بازار مصرف فاصله دارند مزيت صادراتي دارند.
پايگاه خبري معدن نيوز- دبير انجمن کارفرمايان صنعت سيمان از نبود توان صادرات براي برخي توليدکنندگان سيمان کشور خبر داد و گفت: تنها واحدهاي سيماني که تا 300 کيلومتر از بازار مصرف فاصله دارند مزيت صادراتي دارند.
عبدالرضا شيخان در گفتوگو با پايگاه خبري معدن نيوز، با اشاره به حجمي بودن سيمان اظهار کرد: از آنجا که هزينه حملونقل در قيمت تمام شده سيمان به عنوان يک محصول حجيم اثرگذار است، جانمايي دقيق احداث کارخانههاي سيمان از اهميت بالايي برخوردار است. به گونهاي که اگر اين واحدها بيش از 300 کيلومتر با بازار مصرفي فاصله داشته باشند، قدرت رقابتپذيري از آنها گرفته ميشود، به همين دليل بايد واحدهاي جديد سيماني که با رويکرد صادراتي ساخته ميشوند در مرزهاي کشور مستقر شوند.
وي با اشاره به کارخانه هايي که ميتوانند رويکرد صادراتي داشته باشند، افزود: درحالحاضر کارخانه هايي در چابهار و بوشهر واقع شدهاند که ميتوانند در صادرات سيمان پيشرو باشند، زيرا علاوه بر اينکه از نظر موقعيت جغرافيايي شرايط خوبي براي صادرات دارند از نظر دسترسي به آب و انرژي مزيت دارند.
دبير انجمن کارفرمايان صنعت سيمان با تاکيد بر ورود کارخانههاي مزيت دار به بازارهاي صادرات سيمان تصريح کرد: زماني که يک برند سيمان محصول خود را با قيمت بالا به بازار صادراتي عرضه ميکند، در واقع بازار آن کشور را براي ساير صادرکنندههاي ايراني خراب کرده است. از اين رو ايجاد بورس کالاي صادراتي ميتواند فرصتي براي شرکتهاي مزيت دار فراهم کند تا در صورتي که از قيمت تمام شده مناسبي برخوردار هستند با ساير توليدکنندگان به رقابت بپردازند.
شيخان با تاييد اين که استراتژي برخي شرکتها تامين نياز داخلي است، ادامه داد: با توجه به اينکه تعدادي از واحدهاي سيماني قابليت صادرات ندارند بايد استراتژي را روي تامين نياز داخلي قرار دهند تا بتوانند بازار داخلي را پاسخگو باشند.
عبدالرضا شيخان در گفتوگو با پايگاه خبري معدن نيوز، با اشاره به حجمي بودن سيمان اظهار کرد: از آنجا که هزينه حملونقل در قيمت تمام شده سيمان به عنوان يک محصول حجيم اثرگذار است، جانمايي دقيق احداث کارخانههاي سيمان از اهميت بالايي برخوردار است. به گونهاي که اگر اين واحدها بيش از 300 کيلومتر با بازار مصرفي فاصله داشته باشند، قدرت رقابتپذيري از آنها گرفته ميشود، به همين دليل بايد واحدهاي جديد سيماني که با رويکرد صادراتي ساخته ميشوند در مرزهاي کشور مستقر شوند.
وي با اشاره به کارخانه هايي که ميتوانند رويکرد صادراتي داشته باشند، افزود: درحالحاضر کارخانه هايي در چابهار و بوشهر واقع شدهاند که ميتوانند در صادرات سيمان پيشرو باشند، زيرا علاوه بر اينکه از نظر موقعيت جغرافيايي شرايط خوبي براي صادرات دارند از نظر دسترسي به آب و انرژي مزيت دارند.
دبير انجمن کارفرمايان صنعت سيمان با تاکيد بر ورود کارخانههاي مزيت دار به بازارهاي صادرات سيمان تصريح کرد: زماني که يک برند سيمان محصول خود را با قيمت بالا به بازار صادراتي عرضه ميکند، در واقع بازار آن کشور را براي ساير صادرکنندههاي ايراني خراب کرده است. از اين رو ايجاد بورس کالاي صادراتي ميتواند فرصتي براي شرکتهاي مزيت دار فراهم کند تا در صورتي که از قيمت تمام شده مناسبي برخوردار هستند با ساير توليدکنندگان به رقابت بپردازند.
شيخان با تاييد اين که استراتژي برخي شرکتها تامين نياز داخلي است، ادامه داد: با توجه به اينکه تعدادي از واحدهاي سيماني قابليت صادرات ندارند بايد استراتژي را روي تامين نياز داخلي قرار دهند تا بتوانند بازار داخلي را پاسخگو باشند.