ساخت فن جديد خنککننده موتور 5/5 مگاواتي فولاد مبارکه

پايگاه خبري معدن نيوز- تکنسين کارگاه برق تعميرگاه مرکزي از ساخت و بهينهسازي فن خنککننده موتور 5.5 مگاوات واحد گندلهسازي فولاد مبارکه خبر داد.
پايگاه خبري معدن نيوز- تکنسين کارگاه برق تعميرگاه مرکزي از ساخت و بهينهسازي فن خنککننده موتور 5.5 مگاوات واحد گندلهسازي فولاد مبارکه خبر داد.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، حميد رضا جلالي با بيان اين که بوميسازي اين تجهيز با استفاده از توان داخلي و همراه با صرفهجويي اقتصادي براي فولاد مبارکه، با موفقيت انجام شد، افزود: اين فن پس از عدم امکان تهيه از طريق تأمينکنندگان خارجي و داخلي، به کارگاه برق ارسال و با انجام مراحل نقشه برداري، اصلاح ساختار، تأمين متريال و مونتاژ، سرانجام ساخته شد و پس از گذراندن موفق تستهاي استاتيکي و ديناميکي در زير مجموعه موتور مذکور شارژ شد.
وي درباره مشکلات فن قبلي گفت: پس از ارسال موتور فن 5.5 مگاوات به کارگاه برق جهت تعمير، لازم بود با دمونتاژ کاورها، فن را که به صورت يکپارچه ساخته شده با گرم کردن از روي شافت دمونتاژ شود، همچنين بايد درحين انجام فرآيند مونتاژ نيز تمام فن را گرم کنيم تا بتوان آن را بر روي شافت موتور مونتاژ کرد، که اين گرم و سرد شدن فن در حين دمونتاز و مونتاژ باعث دفرمگي و يا ترک خوردگي فن شده و باعث بالارفتن ويبره و درگير شدن فن با حفاظ آن ميشد.
وي افزود: جهت رفع اين عيب ساخت فن به صورت دو تکه در دستور کار قرار گرفت و در طراحي جديد، هاب و فن بهصورت مجزا طراحي و ساخته شد که با انجام اين کار هنگام دمونتاژ، ابتدا فن از روي هاب فن با باز کردن پيچهاي مربوطه دمونتاژ و سپس هاب فن با استفاده از جک و پمپ و با استفاده از مشعل از روي شافت جدا ميشود.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، حميد رضا جلالي با بيان اين که بوميسازي اين تجهيز با استفاده از توان داخلي و همراه با صرفهجويي اقتصادي براي فولاد مبارکه، با موفقيت انجام شد، افزود: اين فن پس از عدم امکان تهيه از طريق تأمينکنندگان خارجي و داخلي، به کارگاه برق ارسال و با انجام مراحل نقشه برداري، اصلاح ساختار، تأمين متريال و مونتاژ، سرانجام ساخته شد و پس از گذراندن موفق تستهاي استاتيکي و ديناميکي در زير مجموعه موتور مذکور شارژ شد.
وي درباره مشکلات فن قبلي گفت: پس از ارسال موتور فن 5.5 مگاوات به کارگاه برق جهت تعمير، لازم بود با دمونتاژ کاورها، فن را که به صورت يکپارچه ساخته شده با گرم کردن از روي شافت دمونتاژ شود، همچنين بايد درحين انجام فرآيند مونتاژ نيز تمام فن را گرم کنيم تا بتوان آن را بر روي شافت موتور مونتاژ کرد، که اين گرم و سرد شدن فن در حين دمونتاز و مونتاژ باعث دفرمگي و يا ترک خوردگي فن شده و باعث بالارفتن ويبره و درگير شدن فن با حفاظ آن ميشد.
وي افزود: جهت رفع اين عيب ساخت فن به صورت دو تکه در دستور کار قرار گرفت و در طراحي جديد، هاب و فن بهصورت مجزا طراحي و ساخته شد که با انجام اين کار هنگام دمونتاژ، ابتدا فن از روي هاب فن با باز کردن پيچهاي مربوطه دمونتاژ و سپس هاب فن با استفاده از جک و پمپ و با استفاده از مشعل از روي شافت جدا ميشود.