رسيدگي به شكايت از دو هزار و 500 دستگاه خودرو در سال گذشته

رسيدگي به شكايت از دو هزار و 500 دستگاه خودرو در سال گذشته

خبرگزاري تخصصي معدن- سال گذشته به شكايت از دو هزار و 518 دستگاه خودرو رسيدگي شد.

خبرگزاري تخصصي معدن- سال گذشته به شكايت از دو هزار و 518 دستگاه خودرو رسيدگي شد.
به گزارش معدن نيوز ؛ از اين تعداد دو هزار و 206 شكايت به خودروهاي سبك، 306 شكايت به خودروهاي سنگين و شش شكايت به موتورسيكلت تعلق داشت.
همچنين طبق گزارش بخش شكايت مشتريان شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران (ISQI) استان تهران با 31.7 درصد بيشترين فراواني شكايت و ايلام با 0.6 درصد كمترين شكايت را داشته است.
نمودار درصد نوع شكايات نيز نشان مي‌دهد از مجموع شكايات سال گذشته 58.8 درصد به كيفيت، 25.3 درصد به خدمات پس از فروش، 10 درصد به خدمات فروش و 5.9 درصد به سوانح مربوط مي‌شود.
از كل شكايات مختومه نيز 102 دستگاه خودرو جايگزين شده كه شامل 26 مدل خودرو مختلف سبك و سنگين داخلي و وارداتي مي‌شود.
شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران (ISQI) شكايات فوق را سال 89 در ميانگين زماني 28 روز رسيدگي كرده كه نسبت به سال قبل‌تر 15 روز كاهش نشان مي‌دهد.
از جمله نكات جالب اين آمار تامين رضايت نسبي مشتريان است. تامين رضايت نسبي شامل رفع عيب، جايگزيني خودرو، پرداخت خسارت و غيره در خودروهاي سبك از 62 تا 73 درصد در خودروسازان مختلف متغير بوده است. در خودروسازان سنگين نيز 32 تا 45 درصد رضايت شاكي پس از رسيدگي وجود داشته است.
شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران (ISQI) در سال‌هاي گذشته به شكايات فني خريداران خودرو رسيدگي كرده است. اين شكايات معمولا از محل مراجعه مستقيم شاكيان يا از طريق وزارت صنايع و معادن (اداره كل خودرو و نيرو محركه و اداره كل ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات)، وزارت بازرگاني (سازمان حمايت مصرف كنندگان و ادارات بازرگاني استان‌ها)، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و ساير مراجع همچون شوراهاي حل اختلاف، نمايندگان مجلس، نهاد رياست جمهوري و… به شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران ارجاع مي‌شود.