دومين هم انديشي هنر- صنعت فرش دستباف برگزار شد

پايگاه خبري معدن نيوز- همزمان با برگزاري هفتمين نمايشگاه فرش دستباف در مشهد مقدس، دومين هم انديشي هنر- صنعت فرش دستباف با سخنراني تورج ژوله، شيرين صوراسرافيل و حميد كارگر برگزار شد.
پايگاه خبري معدن نيوز- همزمان با برگزاري هفتمين نمايشگاه فرش دستباف در مشهد مقدس، دومين هم انديشي هنر- صنعت فرش دستباف با سخنراني تورج ژوله، شيرين صوراسرافيل و حميد كارگر برگزار شد.
به گزارش معدن نيوز در اين هم انديشي كه در تالار فردوسي اين نمايشگاه و در حضور جمعي از توليدكنندگان، بازرگانان و فعالان هنر– صنعت فرش دستباف برگزار شد، تورج ژوله در سخناني به تحليل روشهاي توليد فرش دستباف در ايران پرداخت.
اين پژوهشگر فرش دستباف، مديريت توليد را برگ برنده كشورهاي رقيب ايران در توليد فرش دانست و گفت: وقوع بحران هاي اقتصادي در غرب، برخي كشورها در شرق را به سمت و سويي كشاند كه به تدريج اثرات آن را در سبك و سياق توليداتشان شاهد بوديم و شيوه و فرايند توليد فرش دستباف در كشورهاي شرقي ما نيز از همين گونه است.
ژوله ادامه داد: در كشورهايي مانند چين، هند و پاكستان ساختار توليد فرش بر كارگاه هاي متمركز شكل گرفت است اما ساختار توليد در ايران بر پايه كارگاه هاي خانگي بوده و شناخت اين اصول و فرايندها براي رسيدن به روش صحيح توليد ضروري است.
وي كه مولف چند كتاب در حوزه فرش دستباف است افزود: ماحصل توليد فرش دستباف در كشورهاي رقيب ما به لحاظ مديريتي تحسين برانگيز و البته براي ما در ايران دردناك است.
ژوله همچنين گفت: اغلب در ايران به محض وقوع بحران اقتصادي، براي پايين آمدن قيمتها كيفيت را فدا مي كنيم در حاليكه اصول مديريت توليد و كيفيت حكم مي كند كه بدون كمترين لطمه به كيفيت، هزينه ها مديريت شوند.
وي پيشنهاد داد كه در طول سال به جاي همايش ها و سمينارهاي مختلف براي توليدكنندگان فرش دستباف كارگاه هايي آموزشي براي فراگيري اصول مديريت توليد برگزار شود.
در ادامه اين هم انديشي شيرين صوراسرافيل از انساني بودن و نيز طبيعي بودن فرش دستباف به عنوان مهمترين عنصر براي تبليغ فرش دستباف ايراني ياد كرد.
وي با اشاره به پيدايش چندباره بحران هاي اقتصادي در تاريخ ايران و جهان و تاثير آن بر فرايند توليد فرش دستباف گفت: سابقه تاريخي فرش ايران نشان مي دهد كه بحران هاي كنوني هم گذرا خواهد بود و فرش ايراني ريشه دارتر از آن است كه در اين بحران آسيب ببيند اما به شرط احساس مسووليت و تعهد فعالان اين حوزه.
اين پژوهشگر فرش دستباف ادامه داد: دنيا فرش ايراني را مي شناسد و ما نيز بايد فرش خودمان و تنوع موجود در آن و داشته هاي قديمي اين هنر- صنعت را بشناسيم و با رعايت قواعد عرضه و تقاضا به بازار دنيا ورود كنيم.
صوراسرافيل همچنين گفت: بايد فرشي به دنيا عرضه شود كه شرافتمندانه و بدون تقلب باشد و از ياد نبريم كه اقتصاد يكي از وجوه فرش است و وجوه ديگر آن هنر، فرهنگ، دانش و… است.
سخنران ديگر اين هم انديشي حميد كارگر بود كه در سخنان خود از مناسب ترين ابزار و شيوه ها براي تبليغات فرش دستباف سخن گفت.
اين كارشناس فرش با اشاره اي به تاريخ تبليغ و اطلاع رساني براي فرش دستباف ايران، بافته شدن نام بافنده يا سفارش دهنده بر روي فرش را نمونه اي از اطلاع رساني هاي قديمي دانست و از كتاب “تجارت قالي رنگين به رنگهاي جوهري” به عنوان نخستين كتاب چاپ شده در ايران درباره اين هنر- صنعت ياد كرد.
كارگر ادامه داد: در گزارشي كه مظفر فيروز به عنوان يكي از اعضاي سفارت ايران در واشنگتن در زمان رضاشاه به دربار ايران نوشته است از نشريه “فرش شرقي” به عنوان نخستين نشريه اطلاع رسان در اين زمينه ياد شده است.
اين كارشناس ارشد ارتباطات به برشمردن ويژگي هايي از فرش دستباف ايراني كه قابل تاكيد در فرايند تبليغ هستند پرداخت و گفت: وجود پشتوانه تاريخي، فرهنگي و هنري براي فرش دستباف در ايران، تنوع در طرح، رنگ، اندازه و جنس الياف فرش ايراني، سازگاري با طبيعت و سلامت انسان، وجود شبكه توزيع در كشورهاي مختلف، نام و برند معتبر فرش ايراني در بازارهاي جهاني و مواردي از اين دست برگهاي برنده اين هنر- صنعت در برابر رقبا براي تبليغ هستند.
كارگر در ادامه به چند نظريه در حوزه هاي تبليغات، ارتباطات و روان شناسي اشاره داشت و چگونگي استفاده از اين نظريات براي تبليغ فرش ايراني را توضيح داد.
مدير روابط عمومي و مشاور اطلاع رساني پيشين مركز ملي فرش ايران درباره نظريه يادگيري گفت: ما هر چيزي را ياد مي گيريم و همانطور كه خواندن، نوشتن، راه رفتن و سخن گفتن را مي آموزيم، علاقه مندي به يك كالا و خريد آن را نيز ياد مي گيريم.
وي افزود: يادگيري به شيوه هاي آزمون و خطا، شرطي سازي، اكتشافي و استدلالي رخ مي دهد و در تبليغات نيز متناظر با اين روشها مي توان به شيوه هاي نفي و اثبات، شرطي سازي، طرح ناگهاني و استدلالي هر كالايي از جمله فرش دستباف را تبليغ كرد.
كارگر در پايان با ارايه مصاديق و نمونه هايي براي تبليغ فرش دستباف با هر يك از شيوه هاي پيش گفته، به ارايه نتايج يك پژوهش درباره بهترين ابزار و شيوه تبليغات فرش ايراني از منظر متخصصان ارتباطات و تبليغات پرداخت.
به گزارش معدن نيوز در اين هم انديشي كه در تالار فردوسي اين نمايشگاه و در حضور جمعي از توليدكنندگان، بازرگانان و فعالان هنر– صنعت فرش دستباف برگزار شد، تورج ژوله در سخناني به تحليل روشهاي توليد فرش دستباف در ايران پرداخت.
اين پژوهشگر فرش دستباف، مديريت توليد را برگ برنده كشورهاي رقيب ايران در توليد فرش دانست و گفت: وقوع بحران هاي اقتصادي در غرب، برخي كشورها در شرق را به سمت و سويي كشاند كه به تدريج اثرات آن را در سبك و سياق توليداتشان شاهد بوديم و شيوه و فرايند توليد فرش دستباف در كشورهاي شرقي ما نيز از همين گونه است.
ژوله ادامه داد: در كشورهايي مانند چين، هند و پاكستان ساختار توليد فرش بر كارگاه هاي متمركز شكل گرفت است اما ساختار توليد در ايران بر پايه كارگاه هاي خانگي بوده و شناخت اين اصول و فرايندها براي رسيدن به روش صحيح توليد ضروري است.
وي كه مولف چند كتاب در حوزه فرش دستباف است افزود: ماحصل توليد فرش دستباف در كشورهاي رقيب ما به لحاظ مديريتي تحسين برانگيز و البته براي ما در ايران دردناك است.
ژوله همچنين گفت: اغلب در ايران به محض وقوع بحران اقتصادي، براي پايين آمدن قيمتها كيفيت را فدا مي كنيم در حاليكه اصول مديريت توليد و كيفيت حكم مي كند كه بدون كمترين لطمه به كيفيت، هزينه ها مديريت شوند.
وي پيشنهاد داد كه در طول سال به جاي همايش ها و سمينارهاي مختلف براي توليدكنندگان فرش دستباف كارگاه هايي آموزشي براي فراگيري اصول مديريت توليد برگزار شود.
در ادامه اين هم انديشي شيرين صوراسرافيل از انساني بودن و نيز طبيعي بودن فرش دستباف به عنوان مهمترين عنصر براي تبليغ فرش دستباف ايراني ياد كرد.
وي با اشاره به پيدايش چندباره بحران هاي اقتصادي در تاريخ ايران و جهان و تاثير آن بر فرايند توليد فرش دستباف گفت: سابقه تاريخي فرش ايران نشان مي دهد كه بحران هاي كنوني هم گذرا خواهد بود و فرش ايراني ريشه دارتر از آن است كه در اين بحران آسيب ببيند اما به شرط احساس مسووليت و تعهد فعالان اين حوزه.
اين پژوهشگر فرش دستباف ادامه داد: دنيا فرش ايراني را مي شناسد و ما نيز بايد فرش خودمان و تنوع موجود در آن و داشته هاي قديمي اين هنر- صنعت را بشناسيم و با رعايت قواعد عرضه و تقاضا به بازار دنيا ورود كنيم.
صوراسرافيل همچنين گفت: بايد فرشي به دنيا عرضه شود كه شرافتمندانه و بدون تقلب باشد و از ياد نبريم كه اقتصاد يكي از وجوه فرش است و وجوه ديگر آن هنر، فرهنگ، دانش و… است.
سخنران ديگر اين هم انديشي حميد كارگر بود كه در سخنان خود از مناسب ترين ابزار و شيوه ها براي تبليغات فرش دستباف سخن گفت.
اين كارشناس فرش با اشاره اي به تاريخ تبليغ و اطلاع رساني براي فرش دستباف ايران، بافته شدن نام بافنده يا سفارش دهنده بر روي فرش را نمونه اي از اطلاع رساني هاي قديمي دانست و از كتاب “تجارت قالي رنگين به رنگهاي جوهري” به عنوان نخستين كتاب چاپ شده در ايران درباره اين هنر- صنعت ياد كرد.
كارگر ادامه داد: در گزارشي كه مظفر فيروز به عنوان يكي از اعضاي سفارت ايران در واشنگتن در زمان رضاشاه به دربار ايران نوشته است از نشريه “فرش شرقي” به عنوان نخستين نشريه اطلاع رسان در اين زمينه ياد شده است.
اين كارشناس ارشد ارتباطات به برشمردن ويژگي هايي از فرش دستباف ايراني كه قابل تاكيد در فرايند تبليغ هستند پرداخت و گفت: وجود پشتوانه تاريخي، فرهنگي و هنري براي فرش دستباف در ايران، تنوع در طرح، رنگ، اندازه و جنس الياف فرش ايراني، سازگاري با طبيعت و سلامت انسان، وجود شبكه توزيع در كشورهاي مختلف، نام و برند معتبر فرش ايراني در بازارهاي جهاني و مواردي از اين دست برگهاي برنده اين هنر- صنعت در برابر رقبا براي تبليغ هستند.
كارگر در ادامه به چند نظريه در حوزه هاي تبليغات، ارتباطات و روان شناسي اشاره داشت و چگونگي استفاده از اين نظريات براي تبليغ فرش ايراني را توضيح داد.
مدير روابط عمومي و مشاور اطلاع رساني پيشين مركز ملي فرش ايران درباره نظريه يادگيري گفت: ما هر چيزي را ياد مي گيريم و همانطور كه خواندن، نوشتن، راه رفتن و سخن گفتن را مي آموزيم، علاقه مندي به يك كالا و خريد آن را نيز ياد مي گيريم.
وي افزود: يادگيري به شيوه هاي آزمون و خطا، شرطي سازي، اكتشافي و استدلالي رخ مي دهد و در تبليغات نيز متناظر با اين روشها مي توان به شيوه هاي نفي و اثبات، شرطي سازي، طرح ناگهاني و استدلالي هر كالايي از جمله فرش دستباف را تبليغ كرد.
كارگر در پايان با ارايه مصاديق و نمونه هايي براي تبليغ فرش دستباف با هر يك از شيوه هاي پيش گفته، به ارايه نتايج يك پژوهش درباره بهترين ابزار و شيوه تبليغات فرش ايراني از منظر متخصصان ارتباطات و تبليغات پرداخت.