رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني:

بيش از نيمي از صادرات غير نفتي ايران به کشورهاي همسايه است

بيش از نيمي از صادرات غير نفتي ايران به کشورهاي همسايه است

خبرگزاري تخصصي معدن- رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني اعلام کرد: بيش از نيمي از صادرات غير نفتي ايران به کشورهاي همسايه انجام مي شود.

خبرگزاري تخصصي معدن- رييس موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني اعلام کرد: بيش از نيمي از صادرات غير نفتي ايران به کشورهاي همسايه انجام مي شود.
به گزارش معدن نيوز «مهدي فتح اله» با بيان اينکه سند چشم‌انداز 20 ساله در جايگاه مهم‌ترين سند بالادستي کشور قرارگرفته و اهداف راهبردي حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و برنامه‌ريزي را ارايه کرده است افزود: مطابق اهداف اين سند در سال 1404 ايران مي‌بايست کشوري توسعه‌يافته، فعال و تاثيرگذار در عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و … در سطح منطقه و حتي جهان باشد.
وي فعال بودن ايران در عرصه‌هاي اقتصادي در سطح منطقه و جهان به معناي افزايش روابط اقتصادي و تجاري ايران با کشورهاي جهان و خصوصا کشورهاي همسايه دانست و افزود: در ابتداي دهه 80 سهم کشورهاي پيراموني از صادرات غيرنفتي ايران نسبت به سال‌هاي پاياني اين دهه کمتر بوده است و بررسي شرکاي عمده صادراتي ايران در سال 1381 نشان مي‌دهد که از بين کشورهاي پيراموني کشورهاي امارات متحده عربي، آذربايجان، عراق، افغانستان و پاکستان از جمله شرکاي عمده صادراتي ايران بوده‌اند و تنها امارات متحده عربي در اين بين سهم 16 درصدي صادرات غيرنفتي ايران را به خود اختصاص داده بود.
وي ادامه داد: در سال پاياني اين دهه (1389) سهم کشورهاي پيراموني در صادرات غيرنفتي ايران افزايش يافت و عراق به عنوان دومين شريک صادراتي ايران بيش از 9/16 درصد صادرات غيرنفتي ايران را به خود اختصاص داده است. همچنين کشور امارات متحده به عنوان سومين شريک عمده صادراتي ايران سهمي معادل 6/12 درصد از صادرات غير نفتي ايران داشته است.
فتح اله افزود: بررسي صادرات غيرنفتي ايران در سال 1388 نشان مي‌دهد که کشورهاي پيراموني نقش مهمي در صادرات غير‌نفتي ايران پيدا کرده اند. اين سهم در اين سال برابر 37/54 درصد کل صادرات غيرنفتي ايران بوده است.
وي با بيان اينکه در بين بازارهاي پيراموني، کشورهاي عربي با سهمي معادل 45/37 درصد صادرات غيرنفتي ايران در رتبه اول قرار دارند افزود: از اين نظر ساير بازارهاي پيراموني(افغانستان، ترکيه و پاکستان) نيز سهم قابل توجهي از صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص داده اند. سهم اين کشورها معادل 5/9 درصد از کل صادرات غيرنفتي ايران است. کشورهاي مشترک المنافع نيز با سهمي معادل 42/7 از صادرات غيرنفتي ايران در جايگاه سوم قرار دارند.
وي در پايان با بيان اينکه متنوع سازي کالاهاي صادراتي و سهم بيشتر کالاهاي صنعتي و فرآوري شده در اين بازارها و ساير بازارهاي جهاني به رشد و توسعه بيشتر صادرات غير نفتي ايران منجر خواهد شد افزود: اين مهم بايد هدف برنامه‌هاي توسعه اقتصادي وتجاري ايران قرار گيرد.