برنامه بلند مدت سنگان، نياز به توسعه خطوط ريلي دارد

پايگاه خبري معدن نيوز- برنامه توسعه سنگان دستيابي به 17/5 ميليون تن کنسانتره و 15 ميليون تن گندله در افق چشمانداز 1404 است که براي انتقال اين توليدات به کارخانههاي فولاد، نيازمند توسعه خطوط ريلي هستيم.
پايگاه خبري معدن نيوز- برنامه توسعه سنگان دستيابي به 17/5 ميليون تن کنسانتره و 15 ميليون تن گندله در افق چشمانداز 1404 است که براي انتقال اين توليدات به کارخانههاي فولاد، نيازمند توسعه خطوط ريلي هستيم.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، علي صديقي فر مديرمجتمع سنگان با اعلام مطلب فوق افزود: با تحقق برنامه ياد شده علاوه بر تامين مواد اوليه کارخانههاي فعلي فولاد همچون فولاد مبارکه، خوزستان و ذوب آهن، طرحهاي جديد مانند فولادهاي 7 گانه استاني و… نيز از توليدات سنگان، بهرهمند ميشوند.
وي ادامه داد: براي تامين خوراک کارخانه کنسانتره و گندله نياز به 40 ميليون تن مواد اوليه معدني است که در اين خصوص برنامههاي کوتاه مدت و بلندمدت در دست اقدام است.
صديقي فر درباره قيمت سنگ آهن گفت: واقعيت اين است که قيمت سنگ آهن داخلي در کارخانههاي سنگ آهن در مقايسه با شرکتهاي خارجي انحراف زيادي ندارد و حتي اين قيمتها در درون بنگاه قابل کاهش هم هست.
وي افزود: مشکلاتي همچون نرخ حمل و نقل، اخذ عوارضهاي گوناگون و برخي موارد ديگر عواملي هستند که باعث افزايش قيمت سنگ آهن ميشود و فضاي رقابتي را از ما ميگيرد.
مديرمجتمع سنگان تصريح کرد: براي جابه جايي حجم عظيمي از مواد معدني در سنگان به منظور انتقال به بازارهاي مصرف داخلي و يا انتقال به بنادر کشور، نياز به توسعه ناوگان حملونقل به ويژه حملونقل ريلي هستيم که بايد از سوي مسئولان ذيربط در اين خصوص تدابير لازم انديشيده شود.
صديقي فر اضافه کرد: با توجه به سرمايه گذاريهاي در حال انجام در برنامههاي بلندمدت سنگان، چنانچه طرحهاي توسعه به بهرهبرداري برسد اما امکان جابهجايي محصولات توسط ريل و يا جاده وجود نداشته باشد، عملا اين سرمايه گذاريها راکد خواهد بود.
وي ادامه داد: براي تامين خوراک کارخانه کنسانتره و گندله نياز به 40 ميليون تن مواد اوليه معدني است که در اين خصوص برنامههاي کوتاه مدت و بلندمدت در دست اقدام است.
صديقي فر درباره قيمت سنگ آهن گفت: واقعيت اين است که قيمت سنگ آهن داخلي در کارخانههاي سنگ آهن در مقايسه با شرکتهاي خارجي انحراف زيادي ندارد و حتي اين قيمتها در درون بنگاه قابل کاهش هم هست.
وي افزود: مشکلاتي همچون نرخ حمل و نقل، اخذ عوارضهاي گوناگون و برخي موارد ديگر عواملي هستند که باعث افزايش قيمت سنگ آهن ميشود و فضاي رقابتي را از ما ميگيرد.
مديرمجتمع سنگان تصريح کرد: براي جابه جايي حجم عظيمي از مواد معدني در سنگان به منظور انتقال به بازارهاي مصرف داخلي و يا انتقال به بنادر کشور، نياز به توسعه ناوگان حملونقل به ويژه حملونقل ريلي هستيم که بايد از سوي مسئولان ذيربط در اين خصوص تدابير لازم انديشيده شود.
صديقي فر اضافه کرد: با توجه به سرمايه گذاريهاي در حال انجام در برنامههاي بلندمدت سنگان، چنانچه طرحهاي توسعه به بهرهبرداري برسد اما امکان جابهجايي محصولات توسط ريل و يا جاده وجود نداشته باشد، عملا اين سرمايه گذاريها راکد خواهد بود.