ايران خودرو به ميانگين جهاني شاخص هاي رضايت مشتريان نزديک شد

ايران خودرو به ميانگين جهاني شاخص هاي رضايت مشتريان نزديک شد

خبرگزاري تخصصي معدن- در نتيجه اجراي پروژه هاي متعدد بهبود کيفيت، ميانگين امتياز ارزيابي رضايت مشتريان از کيفيت محصولات ايران خودرو، از 654 در سال 87 به 685 در آخرين ارزيابي سال 90 افزايش يافته است.

خبرگزاري تخصصي معدن- در نتيجه اجراي پروژه هاي متعدد بهبود کيفيت، ميانگين امتياز ارزيابي رضايت مشتريان از کيفيت محصولات ايران خودرو، از 654 در سال 87 به 685 در آخرين ارزيابي سال 90 افزايش يافته است.
به گزارش معدن نيوز ؛ کيانوش پورمجيب معاون کيفيت ايران خودرو با بيان اين مطلب، گفت: اين نتايج حاصل ارزيابي انجام شده توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران بر روي پژو 206 اس دي، تندر90، پژو 207، پژو206 سمند، پارس و 405 است.
وي امتياز خودروهاي فوق در نتيجه اين ارزيابي را به ترتيب 1/73 ، 2/72،  3/72 ، 3/71 ، 7/67 ، 4/64  و 2/63 عنوان و روند فزاينده رضايت مشتريان از كيفيت محصولات، از سال 87 تاكنون را  معني دار توصيف کرد.
پورمجيب، ارتقاي رضايت مندي مشتريان از كيفيت محصول را از محورهاي كليدي ارتقاي جهشي کيفيت دانست که با بهره گيري از نتايج نظرسنجي مشتريان، در شاخص هاي سيستم تهويه و برقي، مجموعه تعليق و انتقال قدرت، ايمني، رنگ و بدنه، نيروي محركه و سوخت رساني تعريف شده است.
معاون کيفيت ايران خودرو افزود: اقدام در جهت شناسايي ريشه هاي نارضايتي مشتريان از مشخصه هاي كيفيت محصولات به منظور تعريف پروژه هاي موثر از سال 89  توسط معاونت كيفيت، با مشاركت معاونت هاي طراحي محصولات جديد، مهندسي و توليد،و ساپكو  آغاز و  168 پروژه جهت بهبود كيفيت رضايتمندي علاوه بر پروژه هاي تعريف شده در شاخص هاي ديگر بهبود كيفيت محصول ، تعريف شد.
وي حوزه هاي قطعات(شركت ساپكو)، معاونت سواري سازي، معاونت مهندسي خودرو، سايت هاي خراسان و تبريز  و معاونت تندر را از جمله حوزه هاي اين پروژه ها عنوان کرد که به تفكيك خودروهاي مختلف در سال 90 تعريف شده و از طريق جلسات هفتگي با حضور معاونان و مديران ايران خودرو و تمركز بر تامين كنندگان قطعاتي كه عامل نارضايتي مشتريان هستند، اقدامات اصلاحي مورد نياز تعريف و تا حصول نتيجه، پيگيري مي شود.
پورمجيب بالاترين امتياز رضايت مشتريان از كيفيت محصولات بر اساس بهينه كاوي خودروسازان پيشرو جهاني را حدود 80  ذکر کرد و افزود: افزايش يك امتياز رضايت مشتريان برنامه ريزي و تمهيدات بسيار زيادي را در كل زنجيره ارزش گروه صنعتي مي طلبد.
وي تصريح کرد: براي ارتقاي امتياز  654 در سال 87 به 685 در آخرين دوره ارزيابي،  117 پروژه در سال 88،   178 پروژه در سال 89  و حدود 800 پروژه ( شامل 323 خانواده پروژه) كه  168 مورد آن خاص ارتقاي رضايت مشتريان است، در سال 90 تعريف و واحدها، نفرات، سيستم ها و ابزارهاي مختلف گروه صنعتي ايران خودرو اعم از سازندگان، سايت ها، واحدهاي مختلف داخلي و مديران ارشد به برنامه ريزي، اجراي برنامه هاي بهبود و برگزاري جلسات متعدد در سطوح مختلف مبادرت ورزيدند.
معاون کيفيت ايران خودرو،  دستيابي به امتياز  1/73  در پژو 206 اس دي را از اين رو، توفيق بزرگي براي ايران خودرو و حاصل اقدامات بهبود بزرگ، همت و همدلي زنجيره تامين ، طراحي ، توليد و مهندسي دانست و گفت: 206 اس دي در بخش قيمتي 10 تا 20 ميليون تومان از منظر رضايتمندي مشتريان از كيفيت محصولات از ابتداي سال 88 تاكنون (پنج دوره اخير ) در بين تمامي خودروهاي وارداتي و داخلي ، مقام اول راكسب کرده است.
پورمجيب اظهار داشت: شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران هر ماه از ميان مشتريان هر يک از محصولات ايران خودرو به طور ميانگين حدود 1200 نفر را مورد نظر سنجي قرار داده و امتياز رضايت مشتريان را، به صورت عددي از هزار اعلام مي کند و اين ميانگين در توليدات خودروسازان جهاني تا کنون بالاتر از 800  گزارش نشده است.